رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان مطرح شد

کرونا؛ فرصتی برای تفویض اختیار به استان‌ها و کاهش بروکراسی

در هشتاد و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، دوره شیوع کرونا به‌عنوان فرصتی برای تفویض اختیارات به استان‌ها و کاهش بروکراسی اداری موردبحث قرار گرفت.

01 اردیبهشت 1399
کد خبر : 32935
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار اصفهان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا نه‌تنها اقتصاد جهان را دچار تحول کرده بلکه ابعاد مختلف روحی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را نیز تغییر داده است گفت: در شرایطی که کسب‌وکارهای مختلف تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته‌اند و اثرات کرونا شرایط سختی برای مردم ایجاد نموده است، نیازمند تعامل و همکاری بیش‌ازپیش دستگاه‌های مختلف اجرایی هستیم.

عباس رضایی در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: شیوع ویروس کرونا، توجه و اهمیت شفافیت، مشارکت، اعتماد، امید و سرمایه اجتماعی را پررنگ کرده و با گرفتن درس عبرت از این ویروس، ناچاریم تمهیدات لازم برای زندگی در شرایط کرونا را آموخته و اتخاذ کنیم.

او ضمن قدردانی از اقدامات کمیته پیشگیری از شیوع کرونا اتاق اصفهان گفت: باوجوداینکه دولت اقدامات زیادی برای مقابله با این ویروس منحوس انجام داده است، ولی از تشکل بخش خصوصی انتظار داریم در شرایط حساس کنونی منتظر دولت نبوده و به‌عنوان اتاق فکر استانداری به ارائه تمهیدات لازم برای زندگی در شرایط کرونا بپردازد.

رضایی ضمن تأکید بر مقابله با کرونا در سال جدید، ایجاد تمهیدات لازم برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید را مسئولیت اجتماعی، دینی و اخلاقی دست‌اندرکاران اجرایی استان دانست.

استاندار اصفهان با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه اعمالی از سوی آمریکا بر ایران تحقق جهش تولید را نیازمند مدیریت جهادی و ارزشی دانست و بر ضرورت وجود اندیشه نو در سال جدید تأکید کرد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان خواستار یکپارچه‌سازی کمک‌های صورت گرفته برای طی این دوران شد و تأکید کرد: لازم است در اسرع وقت پیشنهاد مشخص و کارشناسی شده با محوریت استانداری و تعامل و همراهی اتاق بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای کمک به رونق تولید و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار به تهران ارائه شود.

او با اشاره به ارائه راهکارهای اجرایی پیشگیری از تشدید پیامدهای کرونا در دوران پسا کرونا از سوی اتاق اصفهان، خواستار توجه ویژه این گزارش به بخش خدمات به‌ویژه گردشگری شد و بر ارائه برنامه‌ای مشخص و پیشنهادات هر بخش تأکید کرد. استاندار در پایان سخنان خود بر استفاده بنگاه‌های اقتصادی از فرصت پیش‌آمده برای نوسازی ماشین‌آلات و فناوری‌های تولیدی خود و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد.

در ادامه مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان ضمن اشاره به اقداماتی که در قالب کمپین خشت به خشت از سوی اتاق اصفهان انجام گرفت، گفت: پارادایم کرونا حاکی است که دیگر به دوران پیش‌ از ویروس باز نخواهیم گشت و لازم است در سطح جامعه و حاکمیت، اقدامات شایسته‌ای برای طی این دوران انجام شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه ایجاد کمپین «بیداری اقتصادی» با هدف تهیه گزارشات اقتصادی کاربردی را از دیگر اقدامات اتاق اصفهان به‌منظور کاهش تبعات منفی دوران پساکرونا عنوان کرد و افزود: با تغییرات ناشی از این ویروس، اگر فعالان اقتصادی ساختارهای خود را متناسب با این دوران تغییر ندهند، با بحران مواجه خواهند شد و بر این اساس، اتاق بازرگانی به طراحی 20 دوره آموزشی برای فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف مالی، بازاریابی شبکه‌ای، زنجیره تأمین و تحولات منابع انسانی به‌عنوان چهار محور در قالب 8 کارگروه پرداخته است.

او تصریح کرد: با توجه به وابسته بودن بخش قابل‌توجهی از اقتصاد استان بر خدمات و کشاورزی، وضعیت اقتصادی اصفهان 50 درصد نسبت به معدل کشوری وخیم‌تر بوده و زمان آن رسیده که برای اقتصاد استان به‌صورت مستقل در خود استان تصمیم‌گیری شود و نمی‌توان با انتظار زمان را از دست داد.

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تقدیم ارائه گزارش آثار اقتصادی کرونا در هفته آینده به مجلس، با محوریت بحث جهش تولید، خواستار ارائه پیشنهادات دستگاه‌های مختلف در خصوص اقدامات دولت در مقابله با کرونا در بخش‌های مختلف بانکی، اصناف، بیمه، مالیات و خانوار به مجلس شد.

او با بیان اینکه کرونا در حالت خوش‌بینانه 10 تا 12 درصد و در حالت بدبینانه تا 20 درصد در GDP استان و کشور تأثیر منفی می‌گذارد، افزود: سیاست کنونی دولت در مقابله با این ویروس، توجه به مسئله بهداشت و درمان و اقتصاد کشور است.

او تأکید کرد: کرونا در کنار آسیب‌های وارده، امتحان و فرصتی برای تفویض اختیار به استان‌ها و کاهش بروکراسی اداری است.

محمدرضا حبیبی، رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان نیز مطرح شدن بحث جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری در شرایطی که کرونا نظم جهانی را بر هم زده است، را به معنای لزوم ایجاد تحرک در تمامی اقشار جامعه به‌ویژه تولیدکنندگان دانست و افزود: این شعار در شرایط کنونی مسئولیت تمامی دستگاه‌های اداری و اجرایی را چندین برابر کرده و تحقق آن نیازمند تلاش مجاهدانه در عرصه تولید است.

او در ادامه ضمن تأکید بر لزوم بررسی اجرای قانون رفع موانع تولید توسط دستگاه‌های اجرایی استان در جلسات شورای گفت‌وگو، از اعلام آمادگی هر چه بیشتر ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی شورای گفت‌وگو خبر داد.

در ادامه علی اصفهانی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان، عدم اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو و دیگر نهادهای حمایتی از تولید را موجب بروز مشکلاتی برای فعالان اقتصادی دانست و از ایجاد پشتوانه قانونی برای مصوبات این نهادها از سوی دادستان کل کشور خبر داد.

او تصریح کرد: مصوبات شورای گفت‌وگو ضمانت اجرایی داشته و دستگاه‌هایی که به اجرای این مصوبات نپردازند تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان نیز با اشاره به حاد بودن شرایط بنگاه‌های اقتصادی در زمان کرونا بر ضرورت جدی گرفتن بحران اقتصادی ایجاد شده این ویروس از سوی دستگاه‌های حاکمیتی تأکید کرد.

او ملغی شدن مصوبات ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی به‌منظور تقسیط و امهال بنگاه‌ها و عدم دریافت لیست بیمه پرسنل توسط شعب تأمین اجتماعی را موجب تشدید وضعیت بحرانی فعالان اقتصادی دانست و خواستار پیگیری هر چه سریع‌تر این موضوع شد.

تولایی ضمن اشاره به مشکل تعدد واحدهای ریسندگی و بافندگی فرش ماشینی در کاشان، آران و بیدگل و نطنز، و عدم وجود تقاضای مؤثر در داخل کشور برای تولیدات این واحدها، همراهی نکردن مسئولین دستگاه‌های اجرایی را موجب تعطیلی کارخانه‌ها و تحمیل هزینه سنگین ناشی از آن بر دولت دانست و خواستار اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص شد.

او همچنین وضعیت بخش گلاب و عرقیجات کاشان را نامناسب دانست و بر ایجاد ساز و کار حمایتی از آنها تأکید کرد.

بهروز مهدلو، مدیر کل امور مالیاتی استان نیز تمدید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد امکان بخشودگی جرائم تجمیع عوارض را از جمله مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد و گفت: این مصوبات فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

او استمهال چک‌های سر رسید اداره مالیاتی برای فعالان اقتصادی را از جمله اقدامات مثبت این سازمان برای حمایت از تولید دانست و از ارائه بسته حمایتی سال 99 اداره کل امور مالیاتی استان از فعالان اقتصادی با توجه به جهش تولید و بحران کرونا تا اواسط اردیبهشت ماه خبر داد.

مهدلو تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا، سازمان امور مالیاتی در زمان رسیدگی به دفاترمالیاتی کاهش تولید را مدنظر قرار داده و از فعالان اقتصادی حمایت خواهد کرد.

بهرام سبحانی، نایب رئیس اتاق اصفهان و مشاور استاندار اصفهان در حوزه صنعت، نیز با بیان اینکه کرونا در تمامی جوامع اثرات بلند مدتی خواهد داشت و فرهنگ زندگی مردم را دچار تغییر کرده است، خواستار پیش بینی این فرهنگسازی جدید شد.

محمد نورآزادی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان نیز گفت: با بروز و ظهور ویروس کرونا نگاه شبکه بانکی نمی‌تواند بخشی بوده و باید سایر مؤلفه‌های اقتصادی را نیز مد نظر قرار داد.

او همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف برای احیاء مواد معطل مانده قانون رفع موانع تولید را در سالجاری ضروری دانست و افزود: ماده 62 قانون، ظرفیت‌های مناسبی برای همراهی بانک‌ها با واحدهای تولیدی و کمک به رفع مشکلات آنها ایجاد کرده است.

نورآزادی تأکید کرد: بانکی که نتواند اقتصاد یک استان و جامعه را احیا کند، بانک مطلوب نظام نخواهد بود.

در پایان استاندار اصفهان تأکید کرد در شرایط کنونی بخشنامه‌های صادره از سوی دستگاه‌های اجرایی استان قبل از ابلاغ، در کمیته‌ای به سرپرستی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و با حضور رئیس اتاق اصفهان و دستگاههای صادرکننده، بررسی و سپس ابلاغ شود. همچنین کلیه بخشنامه‌های صادره از مرکز نیز، قبل از اجرا در استان به معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال تا در کمیته منتخب بررسی و چنانچه تبعات منفی برای اقتصاد استان نداشته باشد، اجرایی شود.

موضوعات :
در همین رابطه