رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرد

ضرورت حمایت از کسب‌وکارها در اقتصاد کرونایی

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با همکاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، کمیسیون‌های تخصصی و تشکل‌های اقتصادی، گزارشی تدوین و منتشر کرده است که ضمن بررسی اثرات ویروس کرونا بر چشم‌انداز اقتصادی جهان به واکاوی تجارب کشورهای مختلف در حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد.

07 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33007
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ویروس کرونا تا اول اردیبهشت امسال، 213 کشور، منطقه و قلمرو جهان از آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه تا قلب اروپا، آمریکا، استرالیا و آفریقا را درگیر کرده است.

در این وضعیت با توجه به آنکه شرط اصلی برای کنترل شیوع این ویروس، کاهش حداکثری تعاملات اجتماعی غیرضروری و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها طی دو ماه گذشته بوده و شرایط حاضر نیز از تداوم تعطیلی‌ها حکایت دارد و با عنایت به آنکه هیات ‌وزیران در مصوبه خود به تاریخ 11 فروردین 99، کسب‌وکارهای اقتصادی مشمول انواع حمایت‌ها در 10 طبقه شغلی در نظر گرفته است که بیشتر اصناف و مشاغل را در برمی‌گیرد، ضرورت دارد در کنار حمایت از این مشاغل، برنامه‌های حمایتی مشخصی برای واحدهای تولیدی و خدمات پشتیبان تولید در نظر گرفته شود.

 ضرورت حمایت‌ از کسب‌وکارها در اقتصاد کرونا زده این است که بخش مولد اقتصاد کشور قبل از وقوع بحران کرونا به علت تحریم‌های تحمیلی، نوسانات گسترده نرخ ارز، فضای رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور و... با چالش‌های متعدد مواجه بوده و شیوع این بیماری نیز با دامن زدن به تعطیلی‌های گسترده و نارسایی در تأمین مواد اولیه، کاهش تقاضا و ...، پیامدهای مخرب مستقیم و غیرمستقیمی بر حوزه‌های عملکرد کسب‌وکارهای تولیدی وارد ساخته است و اگر نسبت به حمایت از این بخش بی‌توجهی شود، ظرفیت‌های تولیدی اندک کشور نیز از بین خواهد رفت و اقتصاد کشور با چالش‌های گسترده‌ای در خصوص بیکاری، فقر و ... مواجه خواهد شد.

بر این اساس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با همکاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، کمیسیون‌های تخصصی و تشکل‌های اقتصادی، تلاش داشته است تا با ارائه مجموعه پیشنهادهای حمایتی در حوزه‌های مختلف اقتصاد نظیر مالیات‌ها، تأمین اجتماعی، تأمین مالی و سرمایه در گردش کسب‌وکارها، حمایت‌های حقوقی و تسهیل قراردادها و...، به‌منظور مدیریت پیامدهای شیوع این بیماری بر واحدهای تولیدی و خدمات پشتیبان تولید، نقش مشورتی خود را ایفا ‌کند و در کنار دولت در جهت تحقق شعار سال مبنی بر «ایجاد جهش در تولید» گام مثبتی بردارد.

 

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با عنوان «اقتصاد ایران گرفتار با ویروس کرونا؛ ضرورت حمایت از کسب‌وکارها» را اینجا دریافت کنید.

در همین رابطه