رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در راستای بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود انجام شد

موافقت رهبری با درخواست دولت برای آزادسازی سهام عدالت

مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش سهام عدالت در توسعه عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، با درخواست رئیس جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

10 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33053
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الاجرا در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند.

مقام معظم رهبری در این ابلاغیه فرموده‌اند: « درپی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولتهای مختلف با اجرای دقیق مواد ۸ گانه ابلاغی ۴/۱۲/۱۳۸۵ هرچه سریعتر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم گردیده و آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بندهای سه گانه فوق را به‌عمل آورد.»

مقام معظم رهبری در این ابلاغیه تاکید داشته‌اند که با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می‌شود:

  • دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب نمایند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.
  • مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاههای اجرایی لازم‌الاجراست.
  • نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ی ورود آن شرکتها را در بورس فراهم نماید.

راه‌اندازی سامانه سهام عدالت از امروز

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی از سال ۹۵ تا ۹۷ سود سهام به مردم پرداخت شد و از سال ۹۷ به بعد طرح آزادسازی سهام در مجلس بود و در نهایت با اجازه مقام معظم رهبری با سرعت بالا این امر عملیاتی می‌شود.

علیرضا صالح، درباره موافقت رهبر انقلاب مبنی بر آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: اولین دستاورد آزادسازی سهام عدالت با ابلاغ مقام معظم رهبری این است که مردم ۲ گروه تقسیم می‌شوند.

به گفته او مشمولان از امروز ( ۱۰ اردیبهشت) می‌توانند به سامانه سهام عدالت www.samanese.ir مراجعه و سهام شرکت‌های سهام عدالت را به مالکیت خود در بیاورند. این افراد می‌توانند با کد ملی خود وارد سامانه شوند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی  خاطرنشان کرد: به تناسب سهام مشمولان به بورس اعلام و سهام به نام خود مردم می‌شود. اما از مردم می‌خواهیم همگی ورود نکنند تا ترافیک در سامانه رخ ندهد.

صالح گفت: توصیه به فروش سهام نمی‌کنیم چرا که بازده وضعیت بورس بسیار مطلوب است. اما این اجازه را با برنامه‌ریزی و تعیین سازوکار توسط شورای عالی بورس به دارندگان سهام‌ها می‌دهیم که سهام خودرا بفروشند.

وی بیان کرد: با ورود مردم برای اعلام آمادگی ظرف مدت یک ماه سهام‌ها را به نام مردم خواهیم کرد و مابقی افرادی که مالکیت را به نام خود نزدند سهام‌دار شرکت‌های دارای سهام عدالت خواهند بود.

آینده درخشان بورس، اولویت این روزهای دولت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی از آینده درخشان‌تر بورس خبر داد و توصیه کرد فعلا مردم به فروش سهام اقدام نکنند چرا که بازار سرمایه درخشان است و با ورود ۵۰ میلیون سهام‌دار سهام عدالت به بورس وضعیت بهتر هم خواهد شد.

از زمان آغاز سال جدید، بورس نیز یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های جلسات هیات دولت است تا همان‌طور که رئیس‌جمهوری هم تأکید دارد بورس به‌عنوان یک بازار قابل‌اعتماد و اتکا برای سرمایه‌گذاری‌های اصولی و قابل‌اطمینان و با کمترین ضریب خطر به جامعه معرفی و از هدر رفت سرمایه‌های مردم در بازارهای غیرقابل اتکا و غیرمولد جلوگیری شود.

در همین راستا تازه‌ترین تصمیم بورسی دولت به نشست  هفته گذشته هیات دولت برمی‌گردد که حسن روحانی در این نشست از واگذاری سهام شرکت‌های بیمه‌ای و بانکی در قالب صندوق «ETF» خبر داد و اعلام کرد: مردم می‌توانند تا سقف ۲ میلیون تومان این سهام را خریداری کنند که از تخفیف هم برخوردار می‌شود.
روحانی در این نشست خاطرنشان کرد: امسال که سال جهش تولید نام‌گذاری شده، یکی از راه‌ها فعالیت صحیح بانک‌ها و یکی دیگر از راه‌های مهم، بازار سرمایه است .

پس از اعلام این خبر از سوی رئیس  جمهور، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با کارشناسان و فعالان بازار سرمایه از عرضه اولین صندوق قابل معامله در بورس (ای تی اف) دولتی شامل سه بانک با ارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس خبر داد.

موضوعات :
در همین رابطه