رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از مانور نقدینگی در بازار سرمایه

شاخص بورس تهران از یک‌میلیون واحد گذشت

شاخص کل بورس تهران در اولین ساعت از جلسه معاملاتی امروز، از یک‌میلیون واحد عبور کرد و هفت‌رقمی شد. تحلیلگران بازار، هجوم نقدینگی به این بازار که با تشویق و تبلیغ دولت نیز همراه شده است را اصلی‌ترین دلیل رکوردشکنی‌های شاخص و رشد بازار سرمایه می‌دانند.

20 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33147
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازار سرمایه از ابتدای امسال با موج سنگین‌تری از هجوم نقدینگی مواجه شده و رکوردشکنی‌های پی‌درپی برای شاخص کل بورس تهران را به یک اتفاق معمول تبدیل کرده است؛ اما هفته گذشته با نزدیک شدن شاخص کل به محدوده یک‌میلیون واحد، تردیدی در بازار شکل گرفت که به منفی شدن فضای بازار و عقب‌گرد شاخص منجر شد و نظریه اصلاح بازار را تقویت کرد.

باوجود افول هیجان بازار در آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته، جلسه معاملاتی امروز (شنبه 20 فروردین) با هیجانی بالا و حجم سنگینی از نقدینگی متقاضی خرید آغاز شد و بلافاصله به مدد معاملات مثبت در کل بازار و اثرگذاری نمادهای بزرگ بر شاخص کل، رکورد شاخص یک‌میلیون واحدی شکست تا برای اولین بار در تاریخ، شاخص کل بورس تهران 7 رقمی شود.

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه که اکثریت به ناشناخته بودن اتفاقات اخیر بازار سرمایه معترف هستند و آن را فقط ناشی از هجوم نقدینگی و فضاسازی دولت برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌دانند، از مدت‌ها پیش، احتمال اصلاح بازار در محدوده شاخص یک‌میلیون واحدی را پیش‌بینی می‌کردند؛ اما این مقاومت نیز با کمک همان نقدینگی سنگین شکسته شد.

از منظر تحلیل تکنیکال، این احتمال وجود دارد که شاخص کل بورس تهران بعد از عبور از یک‌میلیون واحد، به‌واسطه اهمیت این رقم برای بازار، دوباره به این محدوده برگردد و به‌اصطلاح پولبک بزند. در این صورت می‌توان انتظار داشت در هفته جاری مجدداً فضای بازار از وضعیت هیجانی فعلی، سمت‌وسوی منطقی‌تری پیدا کند و به قیمت‌ها اجازه اصلاح بدهد؛ هرچند در این مورد نیز سرنوشت در دست نقدینگی سنگینی است که در دو ماه گذشته اجازه هیچ‌گونه اصلاحی به بازار نداده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص کل در محدوده یک‌میلیون و 50 تا یک‌میلیون و 65 هزار واحد نیز به محدوده مقاومتی می‌رسد و ظرفیت اصلاح قیمتی در بازار سرمایه وجود دارد اما در همین مورد نیز فقط رفتار صاحبان نقدینگی و خریداران جدید بازار تعیین‌کننده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، شاخص کل بورس تهران با 38 هزار و 216 واحد رشد به یک‌میلیون و 16 هزار و 140 واحد رسید و نمادهای فولاد، فارس، تاپیکو، فملی و ومعادن بیشترین تأثیر مثبت در شاخص کل بورس تهران را داشتند.


برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

در همین رابطه