رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق یاسوج در نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد

زیان ناشی از کرونا از محل درآمد تولید ناخالص ملی جبران شود

جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق یاسوج در نشست شورای گفت‌وگوی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تحمیل زیان ناشی از کرونا به فعالیت‌های اقتصادی، اختصاص سهمی از درآمدهای تولید ناخالص ملی برای جبران این زیان‌ها را خواستار شد.

24 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33188
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاه و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد و اولین نشست این شورا در سال ۱۳۹۹ با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی در استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با تأکید بر اینکه رویکرد و سیاست راهبردی دولت و همچنین مجموعه مدیریتی و متولیان امور اقتصادی در استان حمایت قاطع از بخش خصوصی و نه رقابت با آن است، گفت: حمایت‌ها در زمینه طرح‌های اثرگذار در توسعه و رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی همه‌جانبه خواهد بود.

حسین کلانتری تصریح کرد: دولت باوجود شرایط بحرانی و خاص کشور تمامی ظرفیت‌ها و شرایط لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال فراهم کرده و برخی مدیران و دستگاه‌ها نباید با ایجاد موانع و سنگ‌اندازی‌ها مانع تحقق این اهداف شوند.

او با تأکید بر ایجاد شفافیت، تسریع و تسهیل امور مرتبط با صدور مجوزها و پاسخگویی به استعلام‌ها در امر طرح‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مهم ارزیابی به‌ویژه مدیران اقتصادی و بانک‌ها میزان عملکرد آنها در زمینه تولید و کمک به طرح‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید و ضرورت تحقق آن نیز واحدهای نیازمندِ سرمایه، توسط دستگاه‌های متولی «ظرف یک هفته» شناسایی شوند و طرح‌های اقتصادی کلان و تأثیرگذار در رونق اقتصادی و توسعه همه‌جانبه استان و امر اشتغال‌زایی با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه و اتاق بازرگانی در اولویت اجرا و تخصیص اعتبار قرار گیرند.

او با بیان اینکه بروکراسی‌های اداری و سخت‌گیری‌های بی‌مورد همواره از موانع جدی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری رونق تولید به‌ویژه در استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای همچون کهگیلویه و بویراحمد بوده اظهار امیدواری کرد که با هماهنگی، ایجاد تعامل بین مجموعه مدیریتی استان و متولیان امور اقتصادی با بخش خصوصی این موانع در اسرع وقت مرتفع شوند.

کلانتری یادآور شد: کهگیلویه و بویراحمد باوجود همه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متنوع و منحصربه‌فرد در بخش‌های مختلف ازجمله نفت، گاز و پتروشیمی، گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و گیاهان دارویی و توسعه باغات، شیلات، آب و منابع طبیعی اما همچنان در امر توسعه و پیوند این منابع با اقتصاد مردم ضعیف است.

کلانتری با اشاره به نقش ممتاز و تعیین‌کننده بخش خصوصی به‌ویژه مجموعه اتاق بازرگانی در کمک به بخش‌های مختلف درمانی و واحدهایی که با تغییر خطوط تولیدی خود در تأمین اقلام و لوازم بهداشتی موردنیاز بیماری کرونا نیز تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برخی از این کالاها اشباع شده و حتی نیاز سایر استان‌های دیگر را نیز تأمین کرد.

 سهمی از درآمد تولید ناخالص ملی به جبران زیان کرونا اختصاص یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج و نمایندهٔ بخش خصوصی نیز در این نشست با اشاره به موضوع کرونا و زیان ناشی از آن برای تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی، خواستار تخصیص سهمی از درآمد تولید ناخالص ملی برای جبران این زیان شد.

جبار کیانی‌پور افزود: شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر که متأثر از بحران کرونا شده است، اقتضا می‌کند که ما نوع نگاهمان را به بخش خصوص عوض کنیم، برخی قوانین دست‌وپا گیر در شرایط اخیر، مزاحم سرمایه‌گذاری و تولید می‌باشند که ضرورت دارد در این خصوص تجدیدنظر شود چراکه در شرایط فعلی باید متناسب با وضعیت طرح و برنامه داشته باشیم.

او به ظرفیت‌های استان برای تأمین منابع بانکی اشاره کرد و افزود: باید با برنامه‌ریزی صحیح ظرفیت‌ها را شناخت، بخش خصوصی و دولت به‌عنوان شرکای اقتصادی می‌توانند زمینهٔ برون‌رفت استان از نارسایی‌های مالی و اقتصادی را فراهم نمایند.

رئیس اتاق  یاسوج  با بیان اینکه هم بانک‌ها  وهم دستگاه‌های سیاست‌گذار در سال جهش تولید باید جدی‌تر پای‌کار بیایند گفت: اگر قرار است جهشی در تولید ایجاد شود باید بانک‌ها  علاوه بر تسهیلات دولتی از سایر منابع تأمین مالی نیز در این زمینه استفاده کنند.

جبار کیانی پور تصریح کرد: باید شفاف‌سازی لازم صورت بگیرد و بانک‌ها به تفکیک گزارش دهند چقدر از منابع خود را در جهت عملیاتی کردن شعار سال هزینه کرده‌اند.

او  خاطرنشان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد چندین پروژه میلیاردی وجود دارد که بر روی زمین مانده‌اند و می‌توانند با همکاری بانک‌ها مجدد وارد چرخه تولید شوند.

 برنامه‌ریزی اداره کار برای تحقق شعار جهش تولید

در این نشست مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی هم گفت: برای تحقق شعار سال برنامه‌های متنوعی ازجمله اِعمال مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای، رونق طرح‌های کارورزی، مهارت‌آموزی و توسعه مشاغل خانگی در دستور کار قرار دارد.

نیک­مرام افزود: در بخش تسهیلات روستایی ۳۰۲ میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۹۵ درصد سهم استان پرداخت شده است.

 موانع تولید بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی برداشته شد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم با بیان اینکه تلاش‌ها برای رفع موانع تولید ادامه دارد گفت: پارسال موانع تولید بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات برطرف شد.

حسین پور افزود: از محل تبصره ۱۸ برنامهٔ تولید و اشتغال ۳۸۷ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی مشکل‌دار اعطاء شد.

او گفت: ۱۸ واحد هم با تأمین سرمایه در گردش ظرفیت تولیدی خود را افزایش دادند که این فرآیند در سال جهش تولید ادامه دارد.

تاج‌الدینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به ظرفیت‌های کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: ایجاد شهرک‌های کشاورزی، تأمین و انتقال آب به زمین‌های کشاورزی و توسعهٔ باغات در اراضی شیب‌دار از برنامه‌های جهاد کشاورزی در سال جهش تولید است.

موضوعات :
در همین رابطه