رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در جلسه کمیته احیای واحدهای تولیدی تعطیل در اتاق زنجان مطرح شد

تحقق جهش تولید با احیای واحدهای تولیدی راکد

کمیته احیای واحدهای تولیدی راکد استان زنجان با مصوبه شورای گفت‌وگو و با محوریت اتاق زنجان، با هدف اشتغال‌زایی، بازگشت سرمایه‌های بلوکه شده و جهش تولید ایجاد شده است. در نخستین جلسه این کمیته بر امکان تحقق شعار جهش تولید در استان زنجان با احیای واحدهای تولیدی راکد و تعطیل تأکید شد.

24 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33210
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین جلسه ستاد احیای واحدهای راکد تولیدی استان زنجان، ظهر دیروز (سه‌شنبه 23 اردیبهشت) به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

این کمیته با مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در کمتر از یک هفته و با هدف استفاده از ظرفیت حداکثری منابع و امکانات موجود در شرایط نامطلوب منابع مالی و اقتصادی کشور و راه‌اندازی واحدهای تعطیل و راکد با سرمایه‌های قابل‌ملاحظه و همچنین استفاده از سرمایه بلوکه شده در سیستم‌های بانکی و به چرخه تولید آوردن این سرمایه‌ها با هدف اشتغال‌زایی و ... آغاز به کار کرد.

ضرورت وجود آمارهای دقیق از وضعیت واحدهای تولیدی استان

علی یگانه، فرد رئیس اتاق زنجان در ابتدای جلسه با اشاره به آغاز به کار کمیته احیای واحدهای تولیدی راکد استان زنجان با محوریت اتاق بازرگانی زنجان بعد از مصوبه جلسه پنجاه و سوم شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، اظهار کرد: این کمیته با هدف بررسی و رفع مشکلات واحدهای راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید برگزار می‌شود.

او با اشاره به آماری از واحدهای راکد تولیدی استان، ابراز کرد: ارائه آمار دقیق و به‌روز یکی از مشکلات اصلی کشور و به‌تبع در استان زنجان است که در همین راستا تشکیل بانک اطلاعاتی واحدها یکی از برنامه‌های اتاق بازرگانی زنجان در سال جاری است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با اشاره به اینکه در صورت دسترسی به اطلاعات تصمیم‌گیری‌ها با دقت و سهولت بهتری اتخاذ می‌شود، ابراز کرد: وجود آمار دقیق از وضعیت واحدها بررسی و رصد وضعیت آنها را مطلوب‌تر خواهد کرد.

یگانه فرد با اشاره به حضور برخی از مدیران مرتبط با تولید به‌صورت ثابت در این کمیته، خاطرنشان کرد: با توجه به موضوعات و بنا به فراخور دستور جلسات از مدیران دیگر به‌عنوان مدعو و مهمان نیز دعوت خواهد شد.

او بیشترین مشکلات مطروحه از سوی مالکان و مدیران واحدهای تولیدی راکد استان را مشکل کمبود نقدینگی، بازار فروش و تأمین مواد اولیه عنوان کرد.

رئیس اتاق زنجان میزان اشتغال سرمایه‌گذاری صورت گرفته، وسعت زمین، منابع و تجهیزات موجود و زمینه فعالیت مجدد را از شاخص‌های ضروری برای اولویت‌بندی واحدهای راکد برای پیگیری مشکلاتشان عنوان داشت و خاطرنشان ساخت: ایجاد یک سامانه و نرم‌افزار و تغذیه اطلاعات واحدهای فوق در آن توسط هرکدام از دستگاه‌های متولی به‌منظور بهره‌برداری مطلوب و سریع یکی از پیشنهاد‌های ما در این زمینه است.

او با بیان اینکه انتقال نتایج جلسات به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت معدن و تجارت استان برای جذب سرمایه‌گذار و در اولویت اعطای مجوزهای جدید نیز از دیگر پیشنهاد‌های ما در زمینه فعال‌سازی واحدهای راکد است، ابراز کرد: شهرک‌های صنعتی می‌تواند برای متقاضیان، زمین و احداث واحدهای جدید با اولویت لیست مذکور اقدام نماید.

 ضرورت احیای واحدهای راکد و پایش و رصد واحدها در سال جهش تولید

فرامرز نیک‌سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به‌ضرورت تشکیل این کمیته، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سال گذشته و ادامه‌دار بودن تحریم‌ها، مشکلات ویروس کرونا نیز به آن اضافه شده است که باید برای دوران پساکرونا موضوعات مختلف از جمله تأمین نقدینگی، موضوعات صادرات واردات و مشکلات دیگر واحدها را به‌صورت دقیق موردبررسی قرار داد.

او با تأکید بر اینکه بررسی و حل مشکلات در دوران پساکرونا نیاز به آمادگی بالایی دارد، خاطرنشان کرد: امسال سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است که این موضوع نیز باید عملیاتی شده که ضرورت رصد واحدها و مشکلات آنها را دوچندان می‌کند.

نیک‌سرشت اشاره‌ای به موضوع پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان زنجان داشت و گفت: امسال باید مشکلات در رابطه با زنجیره واحد به‌صورت همه‌جانبه موردبررسی قرار گیرد، چراکه زنجان به‌عنوان پایلوت این طرح در کشور بوده و امسال باید در زمینه‌های مختلفی، سرمایه‌گذاری‌ها عملیاتی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته یکی از سال‌های خوب در رفع مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع و موانع تولید استان زنجان بود، ابراز کرد: در سال جاری این موضوع به‌صورت جدی‌تر و بهتر از سال گذشته و با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

نیک‌سرشت با تأکید بر اینکه همه واحدهای خرد، کوچک و بزرگ در همه بخش‌های تولیدی باید موردبررسی و رصد قرار گیرند، ابراز کرد: اطلاعات باید به‌روز باشد تا در صورت وقوع مشکل در همان ابتدا وارد کار شده و به آن رسیدگی شود.

او با بیان اینکه شناسایی مشکلات سرمایه‌گذاری باید در دستور کار قرار گیرد، ابراز کرد: شناسایی کارآفرینانی که دارای ایده‌های جدیدی بوده که ممکن است منجر به راه جدید و یا حل مشکلات باشد نیز امسال باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور اقتصادی استانداری زنجان با اشاره به اینکه سرمایه‌داری که انگیزه برای ورود به تولید را ندارند باید شناسایی و با آنها مذاکره شود، خاطرنشان کرد: رصد و بررسی واحدهای راکد تولیدی در دستور کار فرمانداران نیز باشد تا مشکلات و موارد شهرستان‌ها هم به این کمیته ارجاع شود.

در ادامه ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بر اهمیت رصد واحدهای تولیدی و وضعیت آنها با توجه به شعار سال تأکید کرد و گفت: اولویت اصلی امسال باید احیای واحدهای قابل‌برگشت و بررسی آن‌ها و پیشنهاد برای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باشد.

او با تأکید بر اینکه برای بازگرداندن واحدهای بزرگ راکد به چرخه تولید، برنامه‌ریزی مطلوبی برای سال جاری صورت گرفته، خاطرنشان ساخت: در ارائه آمارها و مشکلات باید دقت کاملی از صحت‌وسقم و نهایت مراقبت صورت گیرد تا پس از ارائه آمارها مشکلاتی ایجاد نشود.

 محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز یکی از راهبردهای اصلی وزارت خانه متبوع را صیانت از نیروی انسانی کار توصیف کرد و ابراز داشت: برنامه عملیاتی جدیدی برای بازرسی‌ها با توجه به مشکلاتی که افزایش پیدا کرده است در استان برنامه‌ریزی شده است.

او ادامه داد: پیشنهاد‌های این کمیته را می‌توان با اتکا به مواردی از جمله مشوق‌های دولتی، بسته‌های تسهیلاتی، موضوعات بانک‌ها و غیره موردبررسی قرار داد و برای هرکدام چاره‌اندیشی کرد.

در ادامه این جلسه مشکلات چهار واحد راکد استان زنجان (شادن، بیرلیک، سپهر طارم و پارس تاک) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و برای حل آنها پیشنهاد‌هایی ارائه شد.

موضوعات :
در همین رابطه