رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عبده تبریزی در همایش مجازی اقتصاد امروز ایران و معمای سرمایه‌گذاری 1399

برای فعالیت در بورس محتاط‌تر از قبل عمل کنید

حسین عبده تبریزی در همایش «اقتصاد امروز ایران، کسب‌وکارها و معمای سرمایه‌گذاری 1399» که در اتاق اصفهان برگزار شد، ضمن برشمردن دلایل رشد چشمگیر بورس در یک سال گذشته، به فعالان اقتصادی توصیه کرد برای فعالیت در این بازار سرمایه محتاط‌تر از قبل عمل کنند.

24 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33213
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در همایش مجازی «اقتصاد امروز ایران، کسب‌وکارها و معمای سرمایه‌گذاری 1399» که با سخنرانی حسین عبده تبریزی تحلیلگر اقتصادی به‌صورت آنلاین برگزار شد، عنوان گردید توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در کاهش ریسک بورس از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس اتاق اصفهان در ابتدای این همایش که به همت کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار برگزار شد با بیان اینکه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در حوزه صادرات و واردات و قرار گرفتن کشور در لیست سیاه FATF شرایط تجارت کشور را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است، افزود: دراین‌بین پارادایم کرونا همه ابعاد زندگی و کسب‌وکارها را نیز متأثر ساخته است.

مسعود گلشیرازی، ضمن تأکید بر لزوم انجام اقدامات اصلاحی در بنگاه‌های اقتصادی و درک زودگذر نبودن تغییرات حادث شده، ارائه پکیج‌های حمایتی و اجرایی کردن مجدانه این بسته‌ها در مقام عمل توسط دولت را مهم دانست و تصریح کرد: چنانچه دولت در سازوکار خود در برخورد با بحران کرونا تجدیدنظر نکند، پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان تجربه تورم بالای 30 درصد، کاهش ارزش پول ملی، رکود تورمی همراه با کاهش فروش نفت به کمتر از 300 هزار بشکه در سال 98 را حاکی از دوران سخت در حوزه اقتصاد ایران در سال پیش رو دانست.

گلشیرازی اتخاذ سیاست‌های حمایتی مناسب از سوی صندوق‌های حمایتی از جمله صندوق ضمانت صادرات و حمایت مناسب در حوزه تأمین مالی صادرات را در گسترش صادرات خرد کشور مهم ارزیابی کرد.

رئیس اتاق اصفهان در ادامه رشد فزاینده بورس را از منظر محور بودن دولت و صف انتظار طولانی بنگاه‌های مطرح اقتصادی بخش خصوصی جهت پذیرش در بازار سرمایه، نگران‌کننده و از منظر جذب نقدینگی و عاملی برای کاهش رشد تورم و نقدینگی امیدوارکننده خواند.

گلشیرازی کسری بودجه 30 درصدی و رفتارهای مالیاتی بعضاً سلیقه‌ای را موجب تشویش خاطر فعالان اقتصادی دانست و گفت: تحقق جهش تولید نیازمند تعامل و همکاری هر چه بیشتر با صاحبان کسب‌وکارها و محوریت قرار گرفتن بخش خصوصی در حکمرانی دولت است.

در ادامه حسین عبده تبریزی، تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه با شیوع کرونا آسیب‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد شده است، تصریح کرد: حتی با مهار کامل این ویروس هم اقتصاد به روند قبلی خود به دو دلیل باز نخواهد گشت.

او افزود: در چند ماه اخیر بخش بزرگی از جامعه آسیب قابل‌توجهی داشته و درآمدها کاهش یافته است، به همین دلیل طبیعتاً این بخش از جامعه سیاست‌های انقباضی را برای مصرف در پیش خواهند گرفت و به سطح مصرف خود در قبل از بحران کرونا بازنخواهند گشت. علاوه بر این به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در اقتصاد کشور ناشی از کرونا در چند ماه اخیر، بسیاری از شهروندان سبک جدیدی از زندگی را تجربه کرده و به آن عادت کرده‌اند، به همین دلیل بعید است با مهار کرونا، به سبک زندگی قبل از کرونا برگردند و فعالیت‌هایی از قبیل رستوران‌ها، فست فودها و هتل بسیار زمان خواهد برد تا به وضعیت پیش‌ازاین برگردد.

عبده تبریزی در ادامه به بررسی بازارها برای سرمایه‌گذاری پرداخت و رشد چشمگیر شاخص بورس و سوددهی این بازار در یک سال اخیر را غیرطبیعی دانست.

او تصریح کرد: علیرغم طلایی بودن بازارهای طلا و مسکن در سال 99 این بازارها جذابیت چندانی برای سفته‌بازی و جذب نقدینگی بالای کشور نداشته است، اما شاهد رشد چند برابری شاخص بورس در یک سال گذشته بودیم و این در حالی است که اقتصاد کشور به دلیل تحریم‌های غرب و همچنین شیوع کرونا رشد منفی را تجربه می‌کند.

عبده تبریزی عدم جذابیت سایر بازارها و همچنین حمایت دولت و ظرفیت بورس را سبب ایجاد جذابیت در این بازار دانست و تصریح کرد: جذب نقدینگی‌های سرگردان و همچنین پس‌اندازهای شهروندان در این بازار از این مزیت برخوردار است که برخلاف بازارهایی مانند ارز، مسکن و خودرو، رشد قیمت‌ها و شاخص بورس به‌صورت مستقیم تأثیر سوئی بر تورم کشور و در نتیجه معیشت شهروندان نخواهد داشت و به همین منظور دولت از توسعه این بازار حمایت کرده است.

عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق به تأمین مالی شرکت‌ها و بخش مولد اقتصاد است اما متأسفانه این بازار در کشور هنوز از رویکرد اصلی خود بسیار فاصله داشته و افزایش شاخص بورس عملاً کمکی به تأمین نقدینگی بخش‌های مولد اقتصاد نکرده است.

او رشد شدید شاخص بورس را به دلیل هجوم نقدینگی به این بازار دانست و از فعالان اقتصادی خواست برای فعالیت در این بازار محتاط‌تر از قبل عمل نمایند چراکه این میزان از رشد شاخص، هیچ‌گونه توجیه اقتصادی نداشته و به هر دلیلی نقدینگی مسیر جذاب دیگری پیدا کند، شاهد خروج سرمایه‌ها از این بازار خواهیم بود.

عبده تبریزی تصریح کرد: در صورت اصلاح قیمتی در بورس و افت شاخص‌ها، آن دسته از سرمایه‌گذاران و معامله گران حرفه‌ای که از سال‌های پیش در این بازار حضور داشته و سهام خود را با قیمت‌های پایین خریداری کرده‌اند با مشکلی مواجه نخواهند شد و تنها سهم کوچکی از سود خود را از دست خواهند داد اما سرمایه‌گذاران جدید و عموم مردم که با مشاهده رشد شاخص بورس ازاین‌پس به این بازار ورود نمایند در صورت اصلاح قیمتی و افت شاخص متضرر می‌شوند پس باید حساب‌شده و با بهره‌گیری از کارشناسان و کارگزاران این حوزه در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

او از دولت و فعالان اقتصادی خواست تا با فعالیت منطقی در این بازار، از ریزش شدید این بازار در آینده جلوگیری کنند.

موضوعات :
در همین رابطه