رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بخشی از شاخص بورس حباب دارد، نه همه آن

امرالله امینی عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه می‌گوید: نکته حائز اهمیت برای تداوم گستردگی و رونق بازار سرمایه، افزایش دانش و آگاهی مردم برای نحوه ورود به بورس است؛ چراکه با توجه به ریسک بالای بازار سهام، باید سهامداران انتظار هر اتفاقی را داشته باشند تا حساب‌شده سرمایه‌ها وارد بورس شود.

شفق ضرغامی

خبرنگار
24 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33216
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دهم اردیبهشت، مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، با این خواسته به شرایط رعایت برخی نکات موافقت کردند. از سال ۹۵ تا ۹۷ سود سهام به مردم پرداخت شد و از سال ۹۷ به بعد طرح آزادسازی سهام در مجلس مطرح بود تا بالاخره تعیین تکلیف شد. اقدامی که به گفته هیات وزیران و رئیس جمهوری، موجب تحرک اقتصادی و رونق بازار سرمایه خواهد شد.

در همین زمینه، امرالله امینی عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نیز در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:« اگر بخواهیم از این منظر نگاه کنیم که با واگذاری سهام عدالت، مالکیت دولت به مردم واگذار می‌شود، این اقدام را باید مثبت ارزیابی کرد. از طرفی با آزادسازی سهام عدالت و اجازه خریدوفروش آن در بازار سرمایه، شاهد گسترده‌تر شدن حجم بورس و جذب سرمایه‌های مردم به بازار سهام هستیم. آمار و ارقام هم نشان می‌دهد که از زمان رونق بازار سرمایه، چه تعداد سهامداران افزایش پیداکرده‌اند.»

به باور امینی، نکته حائز اهمیت برای تداوم این گستردگی و رونق بازار سرمایه، افزایش دانش و آگاهی مردم برای نحوه ورود به بورس است؛ چراکه با توجه به ریسک بالای بازار سهام، باید سهامداران انتظار هر اتفاقی را داشته باشند تا حساب‌شده سرمایه‌ها وارد بورس شود. او در همین زمینه تصریح می‌کند: «همان‌طور که الآن خیلی از حرف‌ها درباره حباب بورس زده می‌شود و از ترس ترکیدن این حباب، بسیاری واهمه دارند که سهام خود را به بورس وارد کنند. اینکه بخواهیم با اطمینان بگوییم، تمام بورس حباب دارد، به نظر من حرف درستی نیست. بخشی از شاخص بورس فعلی قطعاً حباب است؛ اما نباید به‌کل بازار سرمایه تعمیم دهیم.»

او همچنین تأکید می‌کند: «نکته حائز اهمیت دیگر، نحوه اداره سهام عدالت است؛ اگر قرار باشد مجدد مدیریت دولتی بر آن حاکم شود، قطعاً شاهد ایجاد مشکلاتی برای بازار سرمایه در آینده خواهیم بود. همان‌طور که مالکیت به مردم انتقال داده‌شده است، مدیریت سهام عدالت هم باید به مردم واگذار شود.»

 حذف چهار صفر از پول ملی، اولویت دولت نیست

مصوبه اخیر مجلس درباره «لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» و حذف چهار صفر از پول ملی، از دیگر موضوعاتی است که امینی در این گفت‌وگو به آن‌ها اشاره و با بیان اینکه حذف صفر از پول ملی برای کشورهایی است که انضباط مالی و پولی ندارند، تاکید می‌کند که اولویت اول دولت باید کاهش تورم و ایجاد ثبات در اقتصادی باشد که در طول 40 سال گذشته بارها به دلیل تصمیم‌های غیر کارشناسی دولت ضربه دیده است.

او می‌گوید: «اگر روند تغییرات نرخ ارز را از بعد انقلاب در نظر بگیریم و آن را با امروز مقایسه کنیم، نرخ ارز 1400 برابر شده است. عامل مهمی که منجر به کاهش ارزش پول ملی شده و عمدتا هم به دلیل بی‌کفایتی دولت ها بوده است و الان کار به جایی رسیده که دولت راهکاری جز حذف صفر نمی بیند، اما اینکه چقدر این اقدام کارساز خواهد بود، موضوعی است که با توجه به شرایط فعلی، به عقیده من، پاک کردن صورت مساله است و از نظر روانی تاثیر چندانی در  بلندمدت نخواهد داشت.»

او توضیح می‌دهد: «اینکه در حرف و در حین خرید 14 هزار تومان بشود 14 تومان تغییر در نوع پرداخت و یا درآمد مردم ایجاد نخواهد کرد. از آن مهمتر در کل متغیرهای واقعی اقتصاد تاثیری نخواهد داشت که بخواهیم فکر کنیم با این کار تورم کاهش پیدا خواهد کرد یا ارزش پول ملی بالاتر می‌رود.»

امینی تاکید می‌کند: «دولت در شرایط فعلی باید برنامه و تمرکز خود را در حوزه سیاست‌های پولی متمرکز کند و هدف را رشد واقعی و پایدار تولید قرار دهد. در این زمینه، یکی از کارهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، رونق صادرات است؛ وقتی صادرات افزایش یابد ارز خودبه‌خود وارد کشور می‌شود. »

در همین رابطه