رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

روزنامه‌نگاران پاسخ می‌دهند

رسانه بخش خصوصی چگونه می‌تواند اعتماد و اعتبار لازم را به دست آورد؟

پایگاه خبری اتاق ایران امروز چهارمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته و وارد پنج‌سالگی شد. به این مناسبت و برای ترسیم چشم‌اندازی روشن‌تر از آتیه این رسانه، از پیشکسوتان حوزه رسانه این سؤال پرسیده شده که تریبون بخش خصوصی چطور باید رفتار کند که اعتبار لازم را در میان رسانه‌های دیگر داشته باشد و به رسانه‌ای قابل‌اعتماد تبدیل شود؟

27 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33235
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پایگاه خبری اتاق ایران با شعار «صدای رسای بخش خصوصی» تلاش کرده است با انتشار دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی و ترویج تحلیل‌های اقتصادی صاحب‌نظران، از یک‌سو دغدغه‌های اقتصادگردانان و از سوی دیگر نظرات اقتصاددانان و کارشناسان را به رؤیت تصمیم‌گیران برساند؛ حالا اما، به مناسبت آغاز پنجمین سال از فعالیت این پایگاه خبری، نظر پیشکسوتان حوزه رسانه درباره الزامات فعالیت آن به‌عنوان یک رسانه معتبر و قابل‌اعتماد را جویا شده‌ایم.

در ادامه نظر سه پیشکسوت حوزه روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی را در پاسخ به اینکه پرسش که «تریبون بخش خصوصی چطور باید رفتار کند که اعتبار لازم را در میان رسانه‌های دیگر داشته باشد و به رسانه‌ای قابل‌اعتماد تبدیل شود؟» را می‌خوانید.

2 رسالت تریبون بخش خصوصی

محمود صدری

 پایگاه خبری اتاق ایران به‌عنوان رسانه و تریبون بخش خصوصی، 2 رسالت اصلی دارد که عمل به آن می‌تواند ضامن موفقیت این رسانه باشد؛ اول اینکه باید پاسدار حقوق مالکیت باشد و مقابل هرگونه تعرضی به حریم مالکیت مردم و بخش خصوصی بایستد و دوم اینکه اجرای قراردادها را به‌عنوان ارکان مالکیت پیگیری کند.

بر این اساس، انتظار می‌رود پایگاه خبری اتاق ایران بر حسن اجرای هر قراری که بین بخش خصوصی با دیگر بخش‌های وجود دارد تمرکز کند که کسی نقض عهد نکند؛ چراکه این رسانه، نماینده بازرگان و تاجر و تولیدکننده محسوب می‌شود و موظف به پاسداری و دفاع از حقوق بخش خصوصی است.

منافع بخش خصوصی یعنی منافع عموم مردم و مصرف‌کنندگان نهایی. پس اگر پایگاه خبری اتاق ایران از اقتصاد و مبادله آزاد دفاع کند، زمینه را برای رونق تولید و تجارت، امنیت سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری سرمایه فراهم می‌آورد که خیر نهایی آن به مصرف‌کننده می‌رسد؛ ازاین‌رو در عین دفاع از بخش خصوصی، نمی‌تواند متهم به جانب‌داری شود.

بر شفافیت و گردش آزاد اطلاعات تمرکز کنید

بدرالسادات مفیدی

 رسانه‌ها در عصر حاضر با چالش وابستگی به پشتیبان و ساپورتر مواجه هستند و در اغلب آنها برای ماندگاری و ادامه حیات ناگزیر با برخی جریان‌های فکری یا جناح‌های سیاسی و اقتصادی ارتباط دارند که می‌تواند استقلال آنها را تحت تأثیر قرار دهد؛ ازاین‌رو استقلال رسانه، به‌عنوان اولین اصل حرفه‌ای در فعالیت رسانه‌ها در عصر حاضر به‌طور کامل وجود ندارد و این مسئله مانند اغلب رسانه‌های ایران و جهان، در مورد پایگاه خبری اتاق ایران نیز به دلیل وابستگی به اتاق بازرگانی نیز صدق می‌کند.

در این شرایط، پایگاه خبری اتاق ایران طبیعتاً نمی‌تواند علیه منافع اتاق فعالیت داشته باشد و به دلیل وابستگی به این مرجع، ناگزیر به چشم‌پوشی از برخی اصول است؛ اما از سوی دیگر، ازآنجایی‌که اتاق ایران نماینده بخش خصوصی است و بخش خصوصی یعنی عامه مردم، می‌توان امیدوار بود که با استقلال این پایگاه در انتشار اخبار این بخش در مسیر رشد و پیشرفت جامعه حرکت کند.

البته در این مسیر، مهم‌تر از همه شفافیت است؛ اگر پایگاه خبری اتاق ایران بتواند در انعکاس اخبار روی شفافیت و گردش آزاد اطلاعات تمرکز داشته باشد و از پنهان‌کاری و مخفی‌کاری در اطلاع‌رسانی به مردم جلوگیری کند، می‌تواند اعتبار رسانه‌ای خود را حفظ کند و به رسالت خود پایبند بماند.

لزوم تبیین منافع بخش‌خصوصی و منافع ملی

منصور بی‌طرف

هر رسانه‌ای به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی در عصر حاضر، برای کسب اعتبار و جلب اعتماد باید در شاهراه حقیقت‌نویسی حرکت کند و موضوعات و اخبار را بدون در نظر گرفتن سانسور و واهمه از بسته شدن یا توقیف تا جایی که به منافع ملی خدشه‌ای وارد نشود، منعکس کند. بر همین اساس اگر رسانه حقیقت‌گویی را الگوی خود قرار دهد و مشکلات را شفاف بیان کند هم قادر به جذب مخاطب است و هم می‌تواند چراغ راهی برای جامعه مخاطبان باشد.

برای مثال پایگاه خبری اتاق ایران که می‌خواهد صدای رسای بخش خصوصی و بیانگر دیدگاه و نگاه این بخش باشد، باید به تبیین منافع بخش خصوصی و منافع ملی بپردازد و همسویی و محل احتمالی تلاقی این منافع را بیابد؛ تا بدون متهم شدن به جانب‌داری، بتواند رسالت خبری خود را در بیان دیدگاه بخش خصوصی انجام دهد.

در حقیقت، در کشور ما هنوز منافع ملی به صورتی شفاف از طرف دولتمردان برای بخش خصوصی تبیین نشده و به همین دلیل است که یکجایی در پاسخ به مطالبه بخش خصوصی می‌گویند به منافع ملی خدشه وارد می‌شود و درجایی دیگر می‌گویند منافع ملی در نظر گرفته نشده است. در حقیقت، یکی از کارهایی که پایگاه خبری اتاق ایران می‌تواند به‌واسطه دسترسی آسان به نمایندگان و سیاست‌گذاران بخش خصوصی انجام دهد این است که به تبیین این دو جبهه بپردازد تا راهکاری برای بخش خصوصی و چراغ راهی برای اعتلای آن باشد.

در همین رابطه