رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاون بین‌الملل اتاق ایران خواستار شد

دولت از سرمایه‌گذاران کشت فراسرزمینی حمایت کند

با توجه به برخی انتقادات اعضای انجمن کشت فراسرزمینی نسبت به تعدادی از بندهای شیوه‌نامه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه در این حوزه تهیه و ابلاغ شده است، در نشستی با حضور نماینده انجمن و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد پس از جمع‌بندی و تعیین نظرات نهایی، پیشنهادها را برای اصلاح در اختیار وزارت امور خارجه قرار دهند.

30 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33272
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طی نشست‌هایی با حضور نمایندگان بخش خصوصی، وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی شیوه‌نامه اجرایی کشت فراسرزمینی چندی پیش تهیه و ابلاغ شد. اعضای انجمن کشت فراسرزمینی با توجه به این نکته که برخی از نقطه نظرات بخش خصوصی در این شیوه‌نامه لحاظ نشده است، خواستار اصلاح تعدادی از بندهای آن هستند.

این موضوع طی نشستی با حضور نمایندگان این انجمن و وزارت جهاد کشاورزی مطرح و قرار شد، نقطه نظرات و پیشنهادهای نهایی انجمن و وزارت کشاورزی در اختیار وزارت امور خارجه قرار بگیرد و پس از رایزنی، اصلاحات لازم گیرد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با تأکید بر اهمیت حضور بخش خصوصی در حوزه کشت فراسرزمینی، تصریح کرد: اجرای پروژه‌هایی از این دست باید بر عهده بخش خصوصی باشد تا به نتیجه برسد. بدون شک دولت در اجرای این طرح‌ها موفق نخواهد بود. در این بین وزارت امورخارجه و وزارت جهاد کشاورزی باید به ایفای نقش حمایتی و تسهیل گری خود توجه کنند.

به باور او اختلاف نظرهایی که در مورد این شیوه‌نامه نیز وجود دارد به کمک تعامل و بیان دیدگاه‌های هر کدام از طرف‌ها، قابل‌حل است.

در این رابطه هومن فتحی، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با نگاهی مثبت نسبت به لزوم نقش‌آفرینی بخش خصوصی در این وادی و توجه خاص این وزارت خانه مبنی بر جذب فعالان حوزه کشاورزی به سمت کشت فراسرزمینی، تأکید کرد: در مورد آنچه در شیوه‌نامه آمده، چندین مرتبه نظر وزارت کشاورزی را گرفتند اما همچنان برخی انتقادها نسبت به آن وجود دارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته، موضوع روادید است. وزارت امور خارجه بر اساس این شیوه‌نامه برای افرادی که قصد ورود به کشت فراسرزمینی دارند، به شیوه معمول، روادید صادر می‌کند. به اعتقاد من این اقدام نادرست بوده و در روند کار، اختلال ایجاد می‌کند. باید سازوکاری اتخاذ شود که فعالان این بخش با معرفی از سوی انجمن و یا اتاق ایران بتوانند با سهولت بیشتری روادید دریافت کنند.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی همچنین نگاهی به مجموعه اقدامات این وزارت خانه در بخش کشت فراسرزمینی داشت و ادامه داد: تا اواسط سال 97 روند ورود سرمایه‌گذاران به این بخش بسیار خوب بود اما بعد از نوسانات شدید ارزی و بالا رفتن نرخ ارز، به تدریج درخواست‌ها برای این حوزه کاهش پیدا کرد. در حقیقت دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

فتحی از اتاق ایران که در مقام مشاور سه قوه قرار دارد، خواست تا پیشنهادهای خود را برای ترغیب سرمایه‌گذاران به این حوزه، ارائه دهد. به باور او در همسایگی ایران کشورها و ظرفیت‌های خوبی برای کشت فراسرزمینی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند هم مشکلات داخلی کشور را حل کند و هم برای کشور هدف جذاب است.

درنهایت با توجه به نگاه مثبت وزارت جهاد کشاورزی نسبت به لزوم توجه ویژه به بخش خصوصی در حوزه کشت فراسرزمینی، مقرر شد با حضور نمایندگان دو طرف، نظرات و اصلاحات لازم در مورد شیوه‌نامه مطرح و جمع‌بندی نهایی را به عنوان یک پیشنهاد در اختیار وزارت امور خارجه قرار دهند.

در این نشست علی رضوانی‌زاده، رئیس و علیرضا شیخانی، دبیر انجمن کشت فراسرزمینی حضور داشتند.

در همین رابطه