رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علی یگانه فرد در شورای گفت‌وگوی استان زنجان مطرح کرد

پویایی و رشد صنعت زیتون استان در گرو توسعه صنایع تبدیلی

رئیس اتاق زنجان در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی این استان که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های تولید زیتون در زنجان بر لزوم توسعه این صنعت با توسعه صنایع تبدیلی، حمایت دولتی و گسترش باغات تأکید کرد.

19 خرداد 1399
کد خبر : 33449
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان، به‌صورت ویدئوکنفرانس و با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و خصوصی برگزار شد.

بررسی مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان زیتون و ارزیابی وضعیت زیتون در استان زنجان برای اتخاذ تصمیم و پیگیری مصوبات چهل و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی استان در رابطه با ممنوعیت واردات زیتون روغنی از سوی جهاد کشاورزی استان ازجمله محورهای اصلی این جلسه بود.

 علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه ایران با تولید ۵۷ هزار تن زیتون رتبه نهم تولید زیتون و رتبه سی و پنجم تولید روغن‌زیتون در جهان را در اختیار دارد، اظهار کرد: برای صادرات و همچنین توسعه تولید این محصول در کشور جای کار و ظرفیت بالایی وجود دارد.

 او با اشاره به وجود روغن‌زیتون در کیفیت‌های متفاوت، با بیان اینکه قیمت‌های ایران از قیمت‌های جهانی پایین‌تر است، ابراز کرد: ۹۵ درصد تجارت در حوزه زیتون مربوط به روغن‌زیتون است و این در حالی است که ما حدود ۳ درصد صادرات زیتون داریم که می‌تواند با تقویت شرکت‌های صادراتی در این زمینه توسعه پیدا کند.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه زنجان با تولید حدود 45 هزار تن در سطح زیر کشت بیش از 20 هزار هکتار باغات زیتون رتبه نخست کشور را داراست و انتظار است گمرک استان به‌عنوان گمرک تخصصی زیتون پیش‌بینی شود.

یگانه فرد با بیان اینکه می‌توان با عضویت در اتاق SPAX تونس که پیش‌ازاین قزوین و مازندران به عضویت آن درآمده‌اند و همچنین اتاق‌های مرتبط با زیتون تسالا نوکی یونان و والنسیا اسپانیا و همچنین ثبت جهانی در فائو در زمینه برندینگ و معرفی این محصول نیز فعالیت‌ها را توسعه داد.

یگانه فرد با اشاره به پیشنهاد برگزاری سمینار مشترک با تجار و فعالان اقتصادی زیتون ترکیه از سوی اتاق زنجان، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و موارد دیگر برگزاری نمایشگاه‌های مجازی درحال‌توسعه بیشتری است که در اتاق زنجان نیز تمهیدات لازم برای برگزاری و حضور مجازی علاقه‌مندان در نمایشگاه‌های مجازی دنیا در حال تدارک است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات در حوزه زیتون و توسعه تولید آن از سوی اتاق زنجان احصا و برای آن پیشنهاد‌هایی در نظر گرفته شده است که می‌توان در بخش‌های مختلفی آن را عملیاتی کرد، تصریح کرد: تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار کشور به باغات در راستای برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، زیتون نیز همچون دانه‌های روغنی از یارانه و حمایت‌های دولتی برخوردار شود و حمایت از توسعه ظرفیت صادراتی و صنایع تبدیلی ازجمله این پیشنهاد‌هاست.

یگانه فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم و تبریک به منتخبان استان زنجان در این دوره، خاطرنشان کرد: حضور نمایندگان در جلسات شورای گفت‌وگو در آیین‌نامه این جلسات پیش‌بینی شده که می‌توان از این حضور به نحو مؤثری استفاده کرد.

او با اشاره به بازگشایی مرز بازرگان از روز پانزدهم خرداد ماه سال جاری، گفت: امید است بازگشایی این مرز به توسعه تولید و صادرات محصولات استان زنجان منجر شود.

یگانه فرد با اشاره به این‌که نقشه راه صادراتی استان از سوی اتاق زنجان تهیه شده است، گفت: در صورت تصویب این نقشه راه، می‌توان در سال جاری در راستای عملیاتی کردن آن و توسعه صادرات استان زنجان گام برداشت.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به راه‌اندازی کمیته احیای واحدهای تعطیل استان زنجان و برگزاری نخستین جلسه آن، افزود: بانک اطلاعاتی واحدها در حال تهیه بوده و اطلاعات کلی واحدهای تعطیل احصا و تک‌به‌تک مشکلات آنها بررسی می‌شود.

یگانه فرد با تأکید بر اینکه اتاق زنجان می‌تواند در شناسایی و جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری کمک‌حال دستگاه‌های استان باشد، ابراز کرد: با توجه به فراگیری موضوع بورس طی ماه‌های اخیر دو جلسه کارشناسی در اتاق زنجان برگزار شده و همچنین برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برای عموم مردم و آگاهی بخشی به مردم در دست انجام است.

در ادامه محمود ضرابی، نایب‌رئیس اول اتاق زنجان با اشاره به بحث برندینگ در زیتون، ابراز کرد: ایجاد برندینگ برای زیتون زنجان، می‌تواند استان زنجان را در این بخش در سطح ملی و جهانی شناخته‌تر کند.

در ادامه این جلسه مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به مشکلات عدیده تولید و صادرات زیتون و روغن‌زیتون، ابراز کرد: قزوین و گیلان بحث اراضی شیب‌دار و مشکلات آن را حل کردند و مدیران ارشد استانی نیز باید این مشکل را در زنجان حل نمایند.

او با تأکید بر اینکه زیتون ایران در بین کشورهای جهان شناخته شده است و به نام زیتون خوش‌نام و خوش‌طعم ایرانی مطرح می‌شود، ابراز کرد: این در حالی است که زیتون طارم به نام زیتون استان‌های هم‌جوار به فروش می‌رسد درحالی‌که می‌توان با ایجاد بازارچه عرضه بین ابهر و زنجان در راستای هویت دادن به زیتون استان حرکت کرد.

موضوعات :
در همین رابطه