رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی

دیوار تمرکزگرایی با تفویض اختیار به استان‌ها شکسته شود

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی، تمرکزگرایی را از موانع اصلی توسعه ظرفیت‌های منطقه‌ای دانست و گفت: تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری، ظرفیت‌ها را از مناطق و استان‌ها دریغ می‌کند درحالی‌که با تفویض اختیار به استان‌ها می‌توان ضمن رفع این چالش، زمینه توسعه منطقه‌ای را نیز فراهم آورد.

31 خرداد 1399
کد خبر : 33583
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دیوار ستبر تمرکزگرایی به چالشی دیرینه در مسیر توسعه تبدیل شده که مانع از توسعه ظرفیت‌های منطقه‌ای است و شکستن این سد، با تفویض اختیار به استان‌ها و استانداران، ممکن خواهد شد.

غلامحسین شافعی، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، با تشریح نقش تصمیمات منطقه‌ای در سرنوشت کشور، افزود: تمرکز قدرت، ظرفیت‌ها را از مناطق و استان‌ها دریغ می‌کند؛ اما اینکه استانداران نقشی اساسی در تصمیمات اقتصادی هر استان داشته باشند، می‌تواند با سرعتی قابل‌توجه در توسعه اثرگذار واقع شود.

او با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور و وزیر کشور در قالب تشکیل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، استان خراسان رضوی را به‌عنوان الگو و پایلوت برای پیاده‌سازی این ساختار برگزیده‌اند، اظهار کرد: از دیدگاه بخش خصوصی این اقدام اتفاقی مهمی محسوب می‌شود و انتصاب استاندار خراسان رضوی به‌عنوان رئیس ستاد ویژه تدابیر اقتصادی استان نیز اتفاق فرخنده‌ای است.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: تشکل‌های بخش خصوصی باید توجه داشته باشند که توفیق این عمل می‌تواند به کامیابی برای کشورمان بینجامد و همه باید برای همکاری و مساعدت بیش از گذشته همکاری کنیم تا این اقدام مهم و اثرگذار در آینده کشور نیز تأثیرگذار باشد.

شافعی افزود: اگر برنامه‌های توسعه‌ای کشور با این نگاه تدوین شود، می‌توانیم بسیار متفاوت‌تر از گذشته راه جدید توسعه را مبتنی بر یک روال اصولی آغاز کنیم.

آمادگی بخش خصوصی برای کمک به مجلس در ترسیم آینده اقتصادی کشور

رئیس اتاق مشهد با اشاره به رویکرد مثبت مجلس یازدهم نسبت به بخش خصوصی، گفت: وکلای مردم، در جلسات ابتدایی خود از نمایندگان سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف دعوت به عمل آورده و درخواست کردند تا گزارش‌هایی از سوی آن‌ها ارائه شود. امیدواریم این سرآغاز خوب، نویدی برای تعامل بهتر خانه ملت با تشکل‌های بخش خصوصی باشد و نظرات فعالان این عرصه، بر روند تصمیم سازی برای کشور، مؤثر واقع شود.

شافعی تصریح کرد: ما در اتاق ایران صادقانه، مشتاقانه و مشفقانه آمادگی داریم تا برای ترسیم آینده اقتصادی کشور، هر تلاش لازم را به انجام برسانیم. مجلس را مبدأ اقدامات سرنوشت‌ساز برای کشور می‌دانیم و همین امر می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل قانونی و اقتصادی باشد و در سطح ملی و استانی باید با یکدیگر همکاری مؤثری داشته باشیم.

 اجرای پنجره واحد شروع کسب‌وکار در پنج استان

رئیس اتاق ایران در این نشست، چند خبر مهم را نیز اعلام کرد و گفت: پس از تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از «جهش تولید»، بحث قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار در دست پیگیری قرار گرفت. به همین استناد نیز، با دستور وزیر اقتصاد، روند اجرای پنجره واحد شروع کسب‌وکار کلید خورد. این طرح در تهران افتتاح رسمی شد و در 4 استان دیگر از جمله خراسان رضوی نیز سازوکار آن، به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

او افزود: مقوله دیگری که در بیانات رهبر معظم انقلاب در 12 اردیبهشت‌ماه مورد تصریح و تأکید قرار گرفت، بحث ایجاد دادگاه‌های تجاری بود. پیچیدگی دعاوی این بخش، ضرورت شکل‌گیری این دادگاه‌های تخصصی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و بر بهبود فضای کسب‌وکار کشور نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس اتاق مشهد توضیح داد: توافقاتی در راستای شکل‌گیری این ساختار انجام گرفته و این دادگاه‌ها به‌زودی در تهران و 4 استان دیگر (از جمله خراسان رضوی) فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود به تکرار رتبه نخست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در میان شوراهای استانی اشاره کرد و از متولیان دبیرخانه این شورا، تشکل‌های بخش خصوصی، دستگاه‌های دولتی و البته شخص استاندار خراسان رضوی به‌واسطه همدلی و همراهی‌شان در این بخش، قدردانی کرد.

در همین رابطه