رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان

تداوم تعطیلی مرزهای مشترک با عراق نگران‌کننده شده است

رئیس اتاق اهواز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، تعطیلی ادامه‌دار مرزهای مشترک با عراق برای بخش خصوصی نگران‌کننده دانست. البته در این نشست، استاندار خوزستان نیز از تداوم پیگیری برای باز شدن این مرزها خبر داد هرچند به گفته او تاکنون باوجود وعده‌های مقامات عراقی گشایشی در این حوزه حاصل نشده است.

02 تیر 1399
کد خبر : 33603
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار خوزستان گفت: ۱۳ رسته شغلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان دچار آسیب شدید شده‌اند ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می‌کنند.

غلامرضا شریعتی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان افزود: متقاضیان واجد شرایط، می‌توانند بعد از ارائه مستندات قانونی برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های عامل مراجعه کنند.

نماینده عالی دولت در استان ابراز امیدواری کرد: این میزان تسهیلات بتواند تا حدود زیادی به رونق کسب‌وکارها و کاهش اثرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در استان کمک کند.

بازگشایی مرزها را با جدیت دنبال می‌کنیم

استاندار خوزستان با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تعامل و پیگیری مسئولان محلی برای بازگشایی مرزها، گفت: باوجوداینکه مسئولان عراقی برای بازگشایی مرزها قول داده‌اند اما هنوز این امر عملی نشده و تا زمانی که بازگشایی مرزها به سرانجام برسد، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

شریعتی با تأکید بر اینکه خوزستان در بحث فضای کسب‌وکار نسبت به استان‌های دیگر در شرایط متوسطی قرار دارد، افزود: بر همین اساس از دستگاه‌های متولی کسب‌وکار در استان خواسته می‌شود با تلاش بیشتری نسبت به بهبود فضای کسب‌وکار در استان گام بردارند.

او یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بهبود این شاخص اقتصادی در استان را راه‌اندازی پنجره واحد عنوان کرد و گفت: مقدمات این امر فراهم شده است و این در حالی است که باید بر استقرار و فعالیت هرچه سریع‌تر این پنجره واحد در استان تأکید کرد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: با الکترونیکی شدن فرآیندهای مربوط به مجوز فعالیت‌های اقتصادی، زمان کمتری برای شروع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان طی خواهد شد.

اجرایی شدن ۸۰ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو

شریعتی همچنین به اجرایی شدن ۸۰ درصد مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید همواره پیگیری‌های صورت گرفته برای جهش تولید از این طریق و رونق فعالیت‌های اقتصادی با جدیت دنبال و پیگیری شود.

او برتری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور را یک گام مؤثر در مسیر خدمت به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: مدیران دستگاه‌های دولتی باید با توجه بیشتری در کارگروه‌ها و نشست‌های این شورا حضور پیدا کنند تا زمینه فعالیت هرچه بهتر بخش خصوصی در استان فراهم شود.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان همچنین از غیبت برخی مدیران دستگاه‌ها در نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی انتقاد کرد و خواستار پیگیری جدی مشکلات فعالان اقتصادی استان شد.

 مشارکت دولت و بخش خصوص برای بهبود اقتصاد خوزستان ضروری است

رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس نیز در این نشست گفت: اقتصاد استان به دلایل مختلفی به بیماری‌های متعددی دچار شده که باید با کمک دولت و بخش خصوصی نسبت به درمان آن اقدام کرد.

سید کریم حسینی افزود: در حوزه‌های بانکی، مالیات و بیمه مشکلات زیادی وجود دارد که باید از طریق به‌کارگیری افراد کارشناس در این حوزه‌ها و با همراهی دولت و مجلس در برطرف کردن این مشکلات گام برداشت.

او ادامه داد: در دستگاه‌های مختلف اجرایی و دانشگاه‌ها افراد و چهره‌های برجسته‌ای هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان متخصصان حوزه اقتصاد و کسب‌وکار استفاده کرد تا مشکلات موجود مورد بررسی قرار بگیرند.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه افزود: مدیران استانی باید به شکل فعالی در برطرف کردن موانع پیش‌روی فعالان اقتصادی تلاش کنند تا ارتباط بین دولت و بخش خصوصی تداوم بیشتری پیدا کند.

حسینی بر کاربردی‌تر شدن تصمیم‌های ستاد تسهیل استان در راستای جهش تولید تأکید کرد و گفت: در این مسیر دستگاه قضایی و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باقدرت و قوت بیشتری برای تحقق جهش تولید در استان همکاری و تعامل خواهند داشت.

رئیس مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس از بخش خصوصی به‌عنوان ناجی اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: قطعاً مجلس با آمادگی که دارد می‌تواند بخش مهمی از مشکلات موجود در حوزه‌های بانکی، مالیاتی و بیمه را برطرف کند تا زمینه برای فعالیت بهتر بخش خصوصی در کشور فراهم شود.

ابراز نگرانی بخش خصوصی از تداوم تعطیلی مرزهای خوزستان

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با ابراز نگرانی از تداوم تعطیلی مرزهای استان با کشور عراق گفت: ادامه این شرایط فعالیت‌های اقتصادی استان را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

شهلا عموری افزود: باوجوداینکه مرزهای شمالی کشور در اردیبهشت‌ماه بازگشایی شدند اما در خوزستان همچنان شاهد تداوم تعطیلی مرزها هستیم.

او با بیان اینکه به دلیل تداوم این وضعیت شرایط مناسبی در حوزه صادرات در استان نداریم، گفت: باوجود شروع به کار تولیدکنندگان بعد از ایام نوروز و قرنطینه، همچنان با شاخص‌های موردنظر در راستای رونق تولید فاصله بسیار زیادی داریم.

رئیس اتاق اهواز به مشکلات مربوط به نقل‌وانتقال مالی ناشی از تحریم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: همچنین محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها ازجمله دلایل عدم افزایش مورد انتظار میزان صادرات است.

عموری با تأکید بر اینکه مسئولان محلی باید شیوه‌ای بکار بگیرند تا هرچه سریع‌تر رونق مرزهای را شاهد باشیم، گفت: معیشت بیش از پنج هزار خانواده از طریق مبادلات مرزی اداره می‌شود و در حال حاضر بسیاری از این افراد که سرپرست خانوار هستند طی سه یا چهار ماه اخیر بیکار شده و این موضوع می‌تواند ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری را در آینده در پی داشته باشد.

پایش محیط کسب‌وکار خوزستان از طریق کمیسیون‌های تخصصی اتاق اهواز

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به برآوردها در زمینه بهبود محیط کسب‌وکار استان گفت: ملاک بررسی‌های این شاخص بر اساس پرسشنامه‌هایی انجام می‌شود که پیش‌ازاین در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گرفت.

عموری ادامه داد: برای اینکه بتوانیم با شرایط بهتری این بررسی‌ها را انجام دهیم اتاق بازرگانی تصمیم گرفت این پرسشنامه‌ها را از طریق کمیسیون‌های اتاق اهواز در اختیار فعالان تخصصی هر حوزه قرار دهد تا پایش محیط کسب‌وکار استان با نتایج شفاف‌تری صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش از اواخر زمستان سال گذشته کرونا نیز به‌عنوان یکی از موانع بهبود محیط کسب‌وکار در کشور مطرح شد، در همین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش خدمات در پایش محیط کسب‌وکار در مقایسه با صنعت و کشاورزی، وضعیت بسیار نامناسبی دارد.

موضوعات :
در همین رابطه