رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران مطرح کرد

با تغییر ذائقه تقاضا در دوره کرونا، باید سازوکار خریدهای اینترنتی تقویت شود

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است از دوره شیوع کرونا به بعد ذائقه تقاضا در بازارها تغییر می‌کند و به‌ناچار باید سازوکار خریدهای اینترنتی تقویت شود. به عقیده او، فروشگاه‌های مجازی و اصناف نیز باید بیشتر از قبل با فروشگاه‌های اینترنتی مرتبط شوند.

03 تیر 1399
کد خبر : 33616
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به تغییر ذائقه بازار در دوره شیوع کرونا، گفت: یکی از نیازهای حال و آینده مردم با توجه به شیوع ویروس کرونا، فراهم شدن زمینه مساعد برای خریدهای اینترنتی است و برای کمک به جامعه و بازار باید سازوکار خریدهای اینترنتی را تقویت کنیم.

کیوان کاشفی افزود: اثرات شیوع کرونا بر اقتصاد ایران و جهان ادامه دارد است و تقاضای فیزیکی اصناف به‌ناچار نسبت به قبل کاهش می‌یابد این در حالی است که فروش اینترنتی اصناف هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده و در برخی استان‌ها مانند استان کرمانشاه ضعیف است که باید با متصل کردن فروشگاه‌های استان به فروشگاه‌های اینترنتی، زمینه فعالیت مجازی آنها نیز فراهم آید.

او تصریح کرد: جهش شگفت‌انگیز درفروش‌های اینترنتی یکی از شاخص‌های بسیار برجسته عصر حاضر است که از مرحله اول شیوع ویروس کرونا شروع شده و تاکنون ادامه دارد؛ در آینده نیز این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت و کسب‌وکارها به‌صورت اینترنتی توسعه پیدا می‌کنند تا با طرف تقاضا همراه شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: فرهنگ استفاده از خریدهای اینترنتی نیز در دنیا توسعه پیدا می‌کند و این نوع خرید در میان مردم رواج می‌یابد و همه کسب‌وکارها هم باید به این سمت روی بیاروند و سازوکارهای لازم برای فروش‌های اینترنتی را فراهم کنند.

دوران شوک اقتصادی را طی کردیم

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه با اعلام اینکه در کل دنیا سه مرحله در حوزه اقتصادی پس از شیوع کرونا خواهیم داشت، گفت: مرحله اول آنکه از بهمن سال ۹۸ شروع شده و اوج آن در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بود و از ۲۰ روز قبل به اتمام رسیده است؛ یعنی ما در چند ماه گذشته دو شوک بزرگ را پشت سر گذاشته‌ایم.

کاشفی افزود: کرونا با توجه به اینکه بیماری ناشناخته‌ای بود انتقادی هم از این نظر به سازمان بهداشت جهانی وارد شد که باید هشدارهای لازم را دراین‌ارتباط به همه کشورها می‌داد تا تبعات آن کاهش می‌یافت.

او اضافه کرد: از سوی دیگر سرعت جهش و نوع خاص این ویروس برای دنیا بی‌سابقه بود و این مسائل موجب شد که کسب‌وکارهای زیادی تعطیل شود و خسارات سنگین اقتصادی و بیکاری به کشورهای زیادی وارد شود و ایران و استان کرمانشاه نیز به‌تبع دچار خسارت شد.

رئیس اتاق کرمانشاه گفت: با توجه به تبعات سنگین اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و به دلیل بالا بودن تعداد مبتلایان، دولت‌ها به‌ناچار قوانین سخت و بازدارنده‌ای برای مهار و کنترل این بیماری اعمال کردند.

گردشگری بیشترین زیان‌ها را از کرونا دید

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: ضربه‌ها و خساراتی که کرونا بر دنیا وارد کرده در حوزه‌های مختلف، متفاوت بوده به‌طوری‌که بیشترین خسارت را بر حوزه خدمات گردشگری ازجمله هتل‌ها، رستوران‌ها، حمل‌ونقل بخصوص در خطوط هوایی وارد کرد و خسارات این حوزه سنگین بود.

کاشفی افزود: این وضعیت به کشورهایی که اقتصاد آنها بر پایه گردشگری و خدمات بود خسارات بیشتری وارد کرد. حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کشورهای دنیا اقتصادی بر پایه خدمات و گردشگری دارند و این موضوع باعث شد که تعداد بیکاران در این کشورها افزایش یابد.

او اضافه کرد: گردشگری استان کرمانشاه نیز با شیوع کرونا آسیب‌های زیادی دیده بخصوص در حوزه طبیعت‌گردی و رویدادها که باید این خسارات را جبران کنیم.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: در ایران هم از زمان شیوع کرونا در اسفندماه تاکنون در طول سه ماه حدود ۸۰۰ هزار نفر بیکار شدند و در استان کرمانشاه نیز بر اساس آمارهای غیررسمی حدود ۲۵ هزار نفر و آمارهای رسمی هم ۱۲ هزار نفر بیکار ثبت شد.

کسب‌وکارها به بودن کرونا عادت کنند

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه مرحله دوم تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا که اکنون در این مرحله قرار داریم مرحله مهار بیماری است، گفت: دنیا مرحله ترس و شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و پس از شناخت این ویروس دولت‌ها وارد مرحله مقابله با این ویروس شده‌اند.

کاشفی افزود: دولت‌ها در این مرحله با رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌ها اغلب کسب‌وکارها را آزاد کردند اما ضوابط و مقرراتی برای باز کردن این کسب‌وکارها گذاشته‌اند. برخی از کسب‌وکارها ازجمله در مرزها و پروازهای بین‌المللی هنوز تعطیل هستند که امیدوارم تا ۲ ماه آینده این موارد هم باز شوند.

او اظهار کرد: در دوره مدیریت و تثبیت بیماری کرونا، بخش زیادی از بیکاران با فعالیت مجدد واحدهای تولیدی و کسب‌وکارها دوباره به سرکار بازمی‌گردند و در ایران نیز باوجود تنگناهای اقتصادی، سیاست‌گذاری‌ها به سمت آزاد شدن فعالیت‌های اقتصاد است.

کاشفی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این مرحله نسبت به مرحله قبل طولانی‌تر باشد یعنی اینکه حدود ۶ ماه تا یک سال طول بکشد و ازاین‌رو کسب‌وکارها باید به بودن کرونا عادت کنند و با فعالیت اقتصادی ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع کرونا را جبران کنند.

 رفتار مردم در حوزه مصرف تغییر می‌کند

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: مرحله سوم تبعات اقتصادی کرونا زمانی است که واکسن این بیماری تولید شود و اکنون نیز قضاوت در مورد این مرحله زود است اما پیش‌بینی می‌شود اخلاق و رفتار مردم در این مرحله به نسبت قبل تغییر می‌کند و متفاوت خواهد بود.

به گفته او، این تفاوت‌ها در حوزه صادرات، تولید و مصرف متفاوت است.

کاشفی افزود: در این مرحله از شیوع کرونا به اعتقاد بنده در ایران مدیریت خوبی و منطقی در زمینه مهار و کنترل بیماری کرونا باوجود همه تنگناها اتخاذ شد و در حوزه درمان دولت موفق عمل کرد.

در همین رابطه