رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی مطرح شد

صنایع آسیب‌دیده از کرونا نیازمند حمایت تسهیلاتی هستند

در شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی ضمن بررسی تبعات شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی، تخصیص سقف تسهیلات حمایتی به صنایع و فعالیت‌های آسیب‌دیده، یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت جبران این خسارت‌ها عنوان شد.

07 تیر 1399
کد خبر : 33639
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی با دستور جلسه بررسی راهکارهای حمایت از صنایع آسیب‌دیده از کرونا (در حوزه بانکی) برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این نشست گفت: در سال گذشته ۵ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ۱۱ جلسه کمیته کارشناسی شورا در خراسان جنوبی برگزار شده است.

محسن احتشام، با اشاره به ارتقا عملکرد شورای گفت‌وگوی استان از رتبه ۲۲ در سال ۹۷ به رتبه ۱۵ در سال ۹۸ افزود: از مجموع ۳۰ مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ۲۰ مصوبه استانی بوده است که ۶۵ درصد آن اجرا شده، ۲۵ درصد در حال اجرا و ۱۰ درصد نیز اجرا نشده است.

احتشام ابراز امیدواری کرد: در سال جهش تولید جهت برگزاری جلسات و اجرایی شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در خراسان جنوبی تلاش بیشتری صورت گیرد.

او در ادامه با اشاره به کمک ۷۵۰ میلیون تومانی اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود اعلام داشت: از این میزان ۳۵۰ میلیون تومان کمک‌های اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران به ۱۴ بیمارستان خراسان جنوبی در راستای کنترل بیماری کرونا و ارسال اقلام بهداشتی، ۱۵۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی اتاق بازرگانی بیرجند و ۲۵۰ میلیون تومان نیز کمک‌های فعالان اقتصادی عضو این اتاق بوده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در جلسه شورا گفت: سهمیه خراسان جنوبی از تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا ۲۶۸ میلیارد تومان در ۱۴ رسته است.

غلامرضا اشرفی، با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۲۰۷ کارگاه در استان امکان ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات را داشته‌اند، بیان کرد: در حوزه تسهیلات برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا هزار و ۸۰۱ نفر در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته او مهلت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۲۴ ماهه و اولین قسط نیز در مهرماه پرداخت می‌شود.

اشرفی با بیان اینکه در زمینه دریافت بیمه بیکاری نیز ۶ هزار و ۶۵ نفر در خراسان جنوبی در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد پنج هزار و ۳۷۸ نفر واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری‌اند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: همچنین ۱۹۱ هزار و ۲۴۲ خانوار در خراسان جنوبی تسهیلات یک‌میلیون تومانی دولت را دریافت کرده‌اند و البته هنوز امکان دریافت این تسهیلات برای خانوارها فراهم است.

اشرفی ادامه داد: در زمینه تسهیلات برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا برای بنگاه‌هایی با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد و ۳۰ درصد نیز به‌صورت سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است.

او افزود: برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد تسهیلات به‌صورت دستمزد و ۵۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش منظور شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به اقدامات دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان در برگزاری دوره‌های آموزشی و ... گفت: کمیسیون‌های پنج‌گانه اتاق بیرجند طی سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

مشیرالحق عابدی، با اشاره به اینکه ارتقا عملکرد شورای گفت‌وگوی استان از رتبه ۲۲ به ۱۵ در طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: مشکلات بخش خصوصی و حوزه تولید به دو دسته تقسیم می‌شود.

او ادامه داد: حل برخی از مشکلات در حیطه اختیارات مسئولان استانی و رفع برخی از موانع نیز تصمیم‌گیری‌های کلان و فرا استانی را می‌طلبد.

عابدی با اشاره به اینکه هرگاه مشکلی با تصمیم‌گیری‌های درون استانی قابل‌رفع بوده هیچ کوتاهی در حل آن نشده است و البته باید این نکته را بپذیریم که رفع برخی از مشکلات در حیطه اختیارات متولیان و مسئولان استان نیست.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند نیز در این نشست گفت: با توجه به شیوع کرونا و بسته بودن مرزها جهت صادرات، قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله زرشک خشک به‌شدت افت داشته است.

خیریه ادامه داد: ازاین‌جهت پیشنهاد ما بر این است که با توجه به رکود شدید بازار محصولات کشاورزی، به واحدهای بسته‌بندی، فراوری و صادرات محصولات استراتژیک استان جهت بازپرداخت تسهیلات مهلت یک‌ساله و یا حداقل شش ماهه داده شود.

او افزود: این اقدام باعث می‌شود صاحبان این واحدها بتوانند محصولات خود را در موقعیت مناسب و با قیمت متعادل به فروش برسانند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند با بیان اینکه واحدهای دام و طیور دیرهنگام به فهرست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا اضافه شده‌اند، افزود: این در حالی است که برخی از مشاغل از ابتدا از تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا و برخی بخشودگی‌ها بهره‌مند شدند و خواستار اختصاص سقف تسهیلات کرونایی به این بخش شد.

خیریه در ادامه آمادگی واحدهای خوراک دام و طیور استان جهت واردات ذرت از کشور افغانستان به استان به‌شرط تأمین ارز ۴۲۰۰ را اعلام و خواستار مساعدت در این خصوص شد.

احمد پروین، نائب رئیس خانه معدن استان نیز در این جلسه اظهار کرد: مشاغل وابسته به معدن علی‌رغم آسیب از شیوع کرونا در لیست مشاغل آسیب‌دیده قرار نگرفته‌اند و طبیعتا بانک‌ها نیز در این قالب تاکنون به بخش معدن تسهیلاتی نداشته‌اند.

او با اشاره به اینکه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای بخش معدن امیدبخش است، افزود: افزایش بی‌سابقه قیمت ماشین‌آلات موردنیاز بخش معدن را از دیگر مشکلات این بخش است که برای جبران آن باید اعطای تسهیلات بخش معدن باید مطابق با نیازهای این بخش باشد.

رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در بهره‌گیری از تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا کارفرما باید بیمه و کارگر بیمه شده نیز داشته باشد که خیلی از واحدهای صنفی این شرط را ندارند.

او یادآور شد: برخی از مشاغل چون گیم نت‌ها و مزون‌ها نیز سه ماه از تعطیلی واحد صنفی آنان می‌گذرد ولی در زمره مشاغل آسیب‌دیده از کرونا قرار نگرفته‌اند.

 گفتنی است در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی پیشنهاد‌هایی در حوزه بانکی به‌منظور حمایت از صنایع آسیب‌دیده از کرونا در سطوح استانی و ملی ارائه و تصویب شد.

موضوعات :
در همین رابطه