رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علی یگانه فرد در جلسه شورای هم‌خانواده زنجان مطرح کرد

تصمیم‌گیری بدون مشورت با بخش خصوصی مشکل‌آفرین شده است

علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان، در جلسه شورای هم‌خانواده این استان با اشاره به مباحثی که این روزها در مورد ارز و ... مطرح می‌شود، ریسه اصلی بروز مشکلات در این حوزه‌ها را تصمیم‌گیری‌های آنی بدون مشورت با بخش خصوصی دانست.

07 تیر 1399
کد خبر : 33661
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جلسه شورای هم‌خانواده صنعت، معدن، تجار و اصناف استان زنجان با حضور رئیس مرکز اصناف و بازرگانان کشور برگزار شد.

علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان، در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه این روزها موضوع ارز به مهم‌ترین مبحث محافل تبدیل شده است، گفت: گرفتن تصمیمات آنی و خلق‌الساعه اقتصادی کشور بدون مشورت با بخش خصوصی در مباحثی چون ارز، مشکلات عدیده‌ای را برای فعالان اقتصادی کشور و به‌تبع آن فعالان اقتصادی استان زنجان به وجود آورده است.

او با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی نیاز به حمایت‌های جدی دارند، ابراز کرد: در بحث کرونا بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه سنگ تمام گذاشت و پای‌کار بود، اما وضعیت کنونی فعالان اقتصادی به لحاظ مشکلات درگیر در مباحث مالیاتی و ... زیبنده نیست.

یگانه فرد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مشکلات مربوط به ارز فعالان اقتصادی استان از جمله فعالان صنعت روی را دچار مشکل کرده است.

او مشکلات ارزی را از مشکلات واحدهای تولید روی استان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: این واحدها در حال حاضر خاک مورد نیاز خود را به‌صورت موقت و بدون اینکه ارزی مبادله شود وارد می‌کنند که بانک مرکزی با یک بخشنامه در مورد برگشت ارز، واردات این واحدها را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه اصناف در کنار واحدهای تولیدی در بحث کرونا متحمل خسارت‌هایی زیادی شدند، گفت: اما متأسفانه حمایت‌های لازم از آنها صورت نگرفته و مشکلات فراوانی گریبان گیر آنها شده است.

او با اشاره به اینکه مشکلات بانکی و تأمین نقدینگی از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی است، اظهار کرد: در بخش معادن، موضوع گیاه «گون» که بیشتر در شمال غرب کشور وجود دارد، معادن ما را درگیر کرده و این بخش را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه استان از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مرکز آماد و لجستیک شمال غرب کشور مطرح است، گفت: در صورت انتقال بار ترافیک و سرریز فرودگاه پیام به فرودگاه زنجان یک گام اساسی در راستای ایجاد منطقه لجستیک شمال غرب کشور برداشته می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ادامه بیان کرد: ایجاد برند خاص محصولات و تولیدات هر منطقه و استان و عرضه و تجارت آن محصولات تحت عنوان برند می‌تواند در توسعه بازرگانی داخلی و خارجی مؤثر واقع شود.

یگانه فرد با اشاره به اینکه ثبت جهانی و ملی محصولات تولیدی استان‌ها و تفویض اختیارات لازم در این خصوص به مدیران استانی می‌تواند برندسازی و تجاری‌سازی محصولات و رقابت‌پذیری آنها را افزایش دهد، گفت: انتقال برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی دارای تقویم از تهران به استان‌های مستعد و دارای زیرساخت‌های لازم در ترویج و توسعه بازرگانی داخلی مهم است.

در ادامه این جلسه ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای اصناف گفت: هم‌اکنون با توجه به شرایط موجود کشور اصناف نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی دولت هستند و این حمایت‌ها صرفاً نباید محدود به اعطای مهلت به افراد آسیب‌دیده باشد.

 او در خصوص لزوم تفویض اختیار ثبت برند به استان‌ها عنوان کرد: با توجه به تجربه موفق تفویض ثبت سفارش به استان‌ها، با تفویض اختیار ثبت برند به استان این امر می‌تواند با سرعت بیشتری صورت گیرد.

فغفوری در ادامه با اشاره به مسائل صورت گرفته در معادن استان در راستای حفظ پوشش گیاهی گون از سوی منابع طبیعی اظهار داشت: در جهت جلوگیری از بروز برخی از مشکلات اتفاق افتاده در این راستا پیشنهاد می‌گردد مصوبه منع عملیات معدنی در مساحت هر هکتار 200 گون به‌صورت میانگین در کل زمین و با حضور کارشناس سازمان نظام‌مهندسی معدن اجرایی شود.

 او در خصوص جذب سرمایه‌گذار جهت راه‌اندازی واحد فرآوری معدنی یادآور شد: جهت انتخاب افراد برای سرمایه‌گذاری باید مزایده با شرط داشتن پروانه بهره‌برداری برای متقاضیان لحاظ گردد تا شاهد ورود سرمایه‌گذاران واقعی در این بخش و مانع ورود سود جویان باشیم.

در بخش پایانی این جلسه جمشید گلپور، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی کشور اصلی‌ترین دغدغه ما درآمد واحدهای تولیدی و صنفی است.

او افزود: ما حامی تجار و بازرگانان بوده و دغدغه‌های آنان را می‌دانیم و مشکلات مطروحه به مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس و پیگیری می‌شوند.

 گلپور گفت: برخی واحدهای صنفی مانند تالارها به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند اما باید توجه داشت که تا زمانی که عرضه نباشد، تولید نیز فعال نخواهد بود و عرضه باید به حلقه مصرف برسد زیرا برای همیشه نمی‌توان تولیدات را انبار کرد.

 رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور یادآور شد: متولیان بهداشتی کشور باید در کنار حساسیت و اهمیت سلامتی دغدغه اقتصاد و معیشت کشور را نیز در نظر داشته باشند.

موضوعات :
در همین رابطه