رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وزیر کشاورزی در کرمان اعلام کرد

شورای راهبردی صادرات و صندوق‌های حمایتی پسته و خرما راه‌اندازی می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی در نشست با فعالان و نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی استان کرمان اعلام کرد: بنا به درخواست فعالان بخش خصوصی، ایجاد صندوق‌های حمایت از پسته و خرما پیگیری می‌شود و برای راه‌اندازی شورای راهبردی صادرات با هدف پیگیری مشکلات و مسائل این حوزه نیز برنامه‌ریزی شده که تا هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

09 تیر 1399
کد خبر : 33693
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بنا به درخواست فعالان بخش خصوصی، راه‌اندازی شورای راهبردی صادرات با هدف پیگیری مشکلات و مسائل این حوزه برنامه‌ریزی شده و تا هفته آینده ابلاغ می‌شود و همچنین صندوق‌های حمایتی از پسته و خرما و فعال شدن ستاد عالی پسته کشور در سطح وزارتخانه را پیگیری می‌کنیم.

کاظم خاوازی، در نشست با فعالان و نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی استان کرمان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های وارد شده به بخش کشاورزی، افزود: اگرچه شورای پول و اعتبار در این شرایط دیر ورود کرد؛ اما پس از بررسی‌های صورت گرفته، قرار شد به فعالان پنج رسته در بخش کشاورزی تسهیلات لازم اعطاء شود و برای استمهال پنج‌ساله تسهیلات قبلی نیز تمهیداتی صورت گیرد.

او ادامه داد: تهیه نقشه و الگوی کشت در استان کرمان با توجه به کم‌آبی حاکم بر این منطقه ضرورت دارد و باید کشت هر درخت یا هر محصول با کمترین ریسک و بیشترین بهره‌وری تعیین شود.

خاوازی اظهار کرد: برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای الگوی تولید محصولات کشاورزی برای کشت پاییزه در حال تدوین است که بیش از ۹۰ درصد مطالعات این برنامه الگویی انجام شده و با این الگو تثبیت کشت در سطح کشور رقم خواهد خورد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به تولید بذر هیبریدی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به ۱۸ شرکت مجوز ورود به تولید بذر هیبریدی داده شده که در حال حاضر ضریب خود اکتفایی ما در تولید این بذر دو درصد است که پیش‌بینی شده تولید بذر به 20 درصد برسد.

او با اشاره به درخواست رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در زمینه تفویض برخی اختیارات به استاندار و مدیران استان کرمان در تصمیم‌گیری‌ها بیان کرد: باید میزان تفویض اختیار درخواستی و مورد نیاز شفاف و با جزئیات مطرح شود تا ما بتوانیم به آنها در این زمینه کمک کنیم.

خاوازی در رابطه با صنعت بزرگ دام و طیور کشور نیز تصریح کرد: حدود ۸۰ میلیون تن نهاده به صنعت دام و طیور داده می‌شود که از این میزان حدود ۱۵ میلیون تن آن شامل ذرت و سویا وارداتی است و این موضوع به دلیل تحریم‌ها مسائل بسیاری را برای کشور ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه بانک مرکزی ارزش واردات نهاده‌های دامی را هم‌سطح با ارزش واردات دارو در نظر گرفته است، افزود: به‌زودی لاین تولید مرغ را با شرایط ویژه راه‌اندازی خواهیم کرد به‌طوری‌که وزن هر قطعه مرغ بیشتر از یک کیلو و 800 گرم نخواهد بود.

لزوم حذف محدودیت‌های عضویت در صندوق حمایت از خرما و پسته

رئیس اتاق کرمان در ادامه این نشست درخواست فعالان بخش خصوصی را در مورد راه‌اندازی قانونی دو صندوق حمایت از خرما و پسته استان کرمان برای شرایط خاص و حساس مطرح کرد و گفت: عضویت برخی شخصیت‌های قانونی در این صندوق‌ها از جمله محدودیت‌های ایجاد آنهاست که امیدواریم این محدودیت‌ها برداشته شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده، به وضعیت پسته در استان کرمان اشاره و بیان کرد: هم‌اکنون در انبارها از سال گذشته محصول وجود دارد و با توجه به محصول امسال در فصل برداشت، شاهد انباشت پسته در انبارها خواهیم بود که با توجه به افزایش نرخ دلار و ثابت ماندن نرخ خریدوفروش پسته، تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند که باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود.

او بر صادرات محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: باید برای تأمین نقدینگی مورد نیاز بخش کشاورزی به‌ویژه صادرات این محصولات تدابیری در نظر گرفت زیرا متأسفانه کشاورزی در مباحث صادرات کمتر مورد توجه قرار گرفته و این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی بسیار ارزآور است که باید بانک کشاورزی در بحث صادرات همکاری لازم را داشته باشد.

طبیب زاده، در بخش دیگری به توسعه گلخانه‌ها با توجه به کمبود آب و بازدهی بیشتر تأکید و تصریح کرد: حدود 25 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی فقط به دلیل حفظ مالکیت توسط کشاورزان است؛ اما هیچ بهره‌برداری از آن صورت نمی‌گیرد که اگر این آئین‌نامه‌ها اصلاح و مالکیت کشاورزان بدون سبز بودن زمین‌هایشان حفظ شود، در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد

رئیس اتاق کرمان با اشاره به آغاز تولید بذر در استان کرمان، اظهار کرد: تحریم‌های اعمالی علیه جمهوری اسلامی، تأخیر در ورود بذر و گرانی بذرها به دلیل افزایش قیمت ارز، باعث شده که آسیب جدی به کشاورزی در جنوب استان وارد شود.

او درخواست حضور نماینده وزارت کشاورزی در ستاد تنظیم بازار و معاف شدن محصولات کشاورزی از قوانین پیمان‌سپاری ارزی به دلیل شرایط سخت بازگشت ارز حاصل از صادرات و باقی ماندن صادرکنندگان خوش‌نام در این حوزه را مطرح کرد.

موضوعات :
در همین رابطه