رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پرداخت ۷۵ درصد مطالبات چای‌کاران

رئیس سازمان چای کشور می‌گوید: 75 درصد مطالبات چای‌کاران بابت محصول خریداری شده در سال جاری پرداخت شده است.

13 تیر 1399
کد خبر : 33747
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان چای کشور گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون مبلغ ۲۳۲ میلیارد تومان از پول چای‌کاران (معادل ۷۵ درصد از چای خریداری ‌شده) به‌حساب آنها واریز شده است.

حبیب جهان‌ساز افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۹ هزار و ۳۰۰ تن برگ سبز چای به ارزش ۲۹۵ میلیارد تومان خریداری شده که نسبت  به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان چای شمال کشور اظهار کرد: از این میزان برگ سبز خریداری شده تاکنون بیش از ۱۵ هزار و ۵۹۲ تن چای خشک درجه یک و دو  استحصال شده است.

او تصریح کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۹ قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک چهار هزار و ۶۰۰ تومان و درجه دو، سه هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد که نسبت به نرخ سال گذشته در برگ سبز درجه یک ۲۷.۷ درصد و درجه دو ۵۰ درصد افزایش داشته است.

جهان ساز گفت: البته کارخانه‌های تولید چای خشک نیز بابت خرید هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک و دو بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان پول اضافه بر مبلغ مصوب پرداخت می‌کنند.

او پیش‌بینی کرد: امسال میزان تولید برگ سبز چای بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن در سطح نزدیک ۲۵ هزار هکتار برآورد شده است.

رئیس سازمان چای شمال کشور افزود: برای حمایت از صنعت چای کشور هر ساله  بعد از فصل برداشت برای عملیات به باغی، هرس، خرید ماشین‌آلات، و اصلاح کارخانه‌ها تسهیلاتی  پرداخت می‌شود.

او اضافه کرد: سرمایه این سازمان برای تخصیص تسهیلات به چای‌کاران و کارخانه‌های چای درمجموع ۵۵ میلیارد تومان است که ۲۳ میلیارد تومان آن سرمایه در گردش و ۲۲ میلیارد تومان منابع سرمایه‌ای است.

جهان ساز درباره قیمت چای خشک استحصالی امسال گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم چای خشک درجه یک درب کارخانه‌ها به‌طور متوسط بین ۳۸ تا ۵۰ هزار تومان و برای مصرف‌کنندگان مبتنی بر برند و بسته‌بندی بیش از ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در همین رابطه