رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست کمیته گردشگری اتاق بازرگانی و صنعت اکو انجام شد

بررسی چالش‌های ناشی از شیوع کووید 19 بر صنعت گردشگری اکو

مشکلات و چالش‌های ناشی از شیوع کووید 19 موجب شده صنعت گردشگری در منطقه اکو به شدت آسیب ببیند. در این راستا نمایندگان کشورهای عضو اکو طی جلسه‌ای که به صورت مجازی برگزار شد بر لزوم تبادل تجربیات کشورها در این حوزه و مقابله با چالش‌های پیش آمده در صنعت گردشگری تأکید کردند.

17 تیر 1399
کد خبر : 33806
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در جلسه مجازی کمیته گردشگری اتاق بازرگانی و صنعت اکو که با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران، افغانستان، ترکیه، ازبکستان، پاکستان، قزاقستان و قرقیزستان به همراه دبیرخانه اتاق اکو مستقر در ترکیه و بانک توسعه و تجارت اکو برگزار شد، مشکلات ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ در منطقه و اثرات آن بر صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه نماینده دبیرخانه سازمان اکو در تهران ضمن اشاره به وضعیت امروز کشورها درپی شیوع ویروس کووید ۱۹ تصریح کرد: در شرایط کنونی، گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد اکو تحت تأثیر قرار گرفته است. صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۸ پنجاه میلیارد دلار درآمد برای منطقه اکو داشته اما در حال حاضر پروازهای بین کشورهای عضو با مشکل روبه‌رو شده و باید برای حل این مسئله با همفکری کشورهای عضو راه حلی ارائه داد.

نماینده کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، ازبکستان و آذربایجان نیز هر کدام اشاره‌ای به مشکلات ناشی از شیوع کرونا در کشورهای خود داشتند و خواستار همفکری و تبادل اطلاعات در این رابطه شدند.

دبیرکل اتاق اکو نیز به تجربه برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در سال ۲۰۱۹ در اردبیل اشاره و اظهار امیدواری کرد که بتوان با بهتر شدن شرایط، نشست‌های مشابه در منطقه اکو برگزار شود.

وی همچنین از تجربه ازبکستان در پرداخت ۳۰۰۰ دلار خسارت به گردشگرانی که در این کشور مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده‌اند خبر داد و خواست این تجربه را در اختیار سایر اعضا قرار دهند.

نماینده جمهوری تاجیکستان به نمایندگی از کمیته گردشگری اتاق بازرگانی این کشور از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در صنعت گردشگری و نگاه ویژه مسئولان این کشور روی صنعت گردشگری خبر داد و گفت: متأسفانه گردشگری بیش‌ترین صدمه را از شیوع این بیماری دید و کماکان این شرایط ادامه داد. هرچند امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد حل این مشکلات باشیم. تاجیکستان با درآمد ۲۵۰ میلیون دلار و استخدام ۲۴۰۰۰ نفر در این صنعت قصد دارد از موقعیت و استعدادهای خود در راستای توسعه گردشگری و تقویت اقتصاد این کشور تلاش کند.

نماینده ایران به نمایندگی از کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز پیشنهاد داد: قوانین و مقررات مناسب گردشگری و توسعه آن در منطقه اکو تدوین شود. به باور او لازم است گردشگری را در منطقه زنده نگه داشت و برای توسعه آن تلاش کرد. برای مثال استفاده از ظرفیت جاده ابریشم و همکاری کشورهای عضو در توسعه فعالیت‌های گردشگری در این منطقه می‌تواند اقدام مؤثری باشد.

در همین رابطه