رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ارومیه در جلسه بررسی مشکلات ارزی صادرکنندگان آذربایجان غربی

صادرات اصلی‌ترین ابزار برای جهش تولید است

جلسه بررسی مشکلات ارزی صادرکنندگان آذربایجان غربی با حضور حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. رئیس اتاق ارومیه در این نشست ضمن انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حوزه سیاست‌های ارزی، گفت: صادرات اصلی‌ترین ابزار جهش تولید است و باید برای تحقق شعار جهش تولید مورداستفاده قرار گیرد.

05 مرداد 1399
کد خبر : 34023
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: به خاطر قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای که در حوزه سیاست‌های ارزی به وجود آمده، با صادرکنندگان کشور تقابل ایجاد شده درحالی‌که روش‌ها و راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات فقط با همفکری با صادرکننده به وجود خواهد آمد.

حسن انتظار در جلسه بررسی مشکلات ارزی صادرکنندگان آذربایجان غربی که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، افزود: با بخشنامه‌های خلق‌الساعه و لحظه‌ای برگشت ارز چگونه با نبود زیرساخت بانکی و راهکارهای لازمه و شرایط تحریم این کار صورت بگیرد و صادرکننده ارز خود را در سامانه بانک مرکزی با قیمت پایین‌تر از بازار ارائه کند.

رئیس اتاق ارومیه گفت: این بخشنامه‌ها در کل خلاف وعده‌ها و صحبت‌هایی است برای رونق و جهش تولید بوده و مشکلات به وجود آمده از طریق مرکز بوده و باید از همان طریق نیز رفع گردد.

او تصریح کرد: صادرات از ابزارهای اصلی جهش تولید است که باید با رفع موانع، برای تحقق شعار سال مورداستفاده قرار بگیرد و اقتصاد کشور را از پیچ تاریخی مشکلات گذر دهد.

در این جلسه حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح شرایط فعلی کشور گفت: وضعیت امروز اقتصاد ایران حاصل تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا، سیاست‌های گذشته، فشارهای منطقه‌ای استکبار جهانی جهت صفر کردن صادرات نفت کشور است.

زادبوم افزود: در هیچ جای جهان صادراتی بنام صادرات ریالی نداشته و این کار از طریق صرافی‌های خارجی جهت ایجاد فشار به اقتصاد ایران صورت می‌گیرد و ایفای تعهد ارزی مورد تأیید نظام و سیستم اقتصادی کشور بوده که توسط کمیته ماده 2 سران قوا مورد تنفیذ مقام معظم رهبری برای تأمین ارز موردنیاز کشور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آن صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان توسعه صادرات افزود: سیاست‌های ارزی چه تنبیهی و چه تشویقی از ابتدای سال 1397 فقط چهار بخشنامه بوده است و تلاش ما تسهیل در رویه صادرات در سطح کشور است.

او با اشاره به نیاز سالانه کشور به 45 میلیارد دلار ارز برای تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی، دستگاه‌های تولید و دارو افزود: صادرات باید در راستای تأمین منافع ملی باشد و در این جنگ اقتصادی نیاز است همه ما منافع ملی را در نظر داشته باشیم چراکه اختلال در صادرات قطعاً در رویه تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز آسیب می‌زند.

معاون وزیر صنعت با اشاره به ارائه تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی توسط بانک توسعه صادرات گفت: تمامی صادرکنندگان می‌توانند از تسهیلات ریالی این بانک جهت توسعه صادرات به‌شرط صادرات استفاده کنند.

زادبوم در پایان با اشاره به اهمیت آذربایجان غربی به‌عنوان یک پایگاه صادراتی کشور گفت: این استان دارای چهار پایانه مرزی مهم بوده که با سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌توان مشکلات صادراتی کشور را برطرف کرد.

موضوعات :
در همین رابطه