رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با هیات نمایندگان اتاق شیراز مطرح شد

سیاست‌های ارزی، کمبود مواد اولیه را تشدید کرده است

رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران قرار است به منظور بیان مشکلات و پیشنهادات اتاق‌ها به صورت هفتگی با هیات رئیسه و هیات نمایندگان دو اتاق استانی دیدار مجازی برگزار کنند. اولین نشست با اتاق شیراز انجام و در آن به موضوع کارت بازرگانی و مشکلات موجود در سامانه تجارت و مشکلات واحدهای تولیدی در تأمین مواد اولیه اشاره شد.

25 مرداد 1399
کد خبر : 34269
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران با هیات رئیسه و اعضای هیات نمایندگان اتاق شیراز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اتاق در سال 98، مشکلات مربوط به کارت بازرگانی و سامانه تجارت مطرح شد. همچنین بی‌توجهی دولت به مشکلات ارزی، کاهش صادرات و در نتیجه دغدغه‌های واحدهای تولیدی در تأمین مواد اولیه مورد تأکید قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه که به صورت مجازی برگزار شد، جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز از شرایط نامناسب صادرات و کاهش آن به دلیل سیاست‌های نادرست دولت سخن گفت و خواستار پیگیری‌های بیشتر اتاق ایران در این رابطه شد. به باور او امروز به دلیل سخت‌گیری‌های ناروا در حوزه صادرات، در کنار واردات قاچاق، شاهد گسترش فعالیت‌های صادراتی غیرقانونی هستیم.

این فعال اقتصادی همچنین از سامانه تجارت که از بهمن‌ماه سال 98 در حوزه کارت‌های بازرگانی فعال شده و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال است، انتقاد کرد و گفت: متأسفانه روند کار در این سامانه دچار مشکلاتی شده و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم پاسخگوی این مسائل نیست.

رازقی در ادامه به روابط گسترده و مؤثر اتاق شیراز با دادگستری استان، استانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی اشاره و تصریح کرد: اتاق شیراز توانسته با برقراری روابط گسترده و تنگاتنگ با این بخش‌ها، بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی استان را حل‌وفصل کند.

پیرو آنچه توسط رئیس اتاق شیراز در مورد فعالیت‌های این اتاق مطرح شد، یلدا راهدار، عضو هیات رئیسه اتاق شیراز، گزارشی از عملکرد این اتاق در سال 98 ارائه داد. در این گزارش به فعالیت‌های کارگروه حمایت حقوقی و قضائیه، کارگروه حقوقی و پژوهشی و کارگروه حقوقی و داوری اشاره شد. همچنین اقدامات شورای گفت‌وگوی استان، فعالیت‌های مرکز آموزش اتاق شیراز و مطالعات پژوهشی که طی سال 98 صورت گرفته، مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه اعضای هیات نمایندگان اتاق شیراز نیز به چالش‌های اقتصادی موجود و لزوم پیگیری اتاق ایران برای حل‌وفصل این مسائل اشاره کردند.

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران ضمن تقدیر از اتاق شیراز برای اقدامات پژوهشی مؤثر و تعاملات گسترده با دادگستری و قوه قضائیه استان با توجه به شروع کار مجلس یازدهم و حضور اغلب نمایندگان این استان در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس، پیشنهاد داد تا روابط اتاق با نمایندگان این استان در مجلس نیز تقویت شود.

محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران نیز از اقدامات و پیگیری‌هایی که توسط هیات رئیسه اتاق ایران در راستان حل مشکلات موجود انجام می‌شود، اشاره و تأکید کرد: پیگیری‌ها ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی درباره کارت بازرگانی و فعالیت سامانه تجارت نیز گفت: بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجموعه ورودی‌های کارت بازرگانی باید توسط سامانه تجارت انجام شود. البته در مورد روند کار سامانه برخی دغدغه‌ها مطرح شده که پیگیر حل آنها هستیم.

دبیرکل اتاق ایران در ادامه به آغاز دور جدید فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با حضور محمدقاسمی اشاره و از اتاق شیراز درخواست کرد تا برای هماهنگی‌های بیشتر و فعالیت‌های پژوهشی مؤثرتر همکاری‌های لازم بین اتاق شیراز و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شکل بگیرد.

رمضانی همچنین تقویت روابط اتاق شیراز با مجلس را نیز مورد تأکید قرار داد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که اتاق شیراز همواره علاوه بر اقدامات ثمربخش منطقه‌ای و استانی در سطح ملی نیز قدم‌های مؤثری برداشته، گفت: اتاق شیراز در تعامل با دستگاه قضا و دادگستری استان، سرآمد است و در این حوزه توانسته گام‌های مناسبی بردارد. همچنین در بخش تشکلی نیز شرایط خوبی دارد.

او در ادامه مسئله صادرات را یک دغدغه جدی دانست و با توجه به شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد ایران در کنار محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا و اثرات منفی جهانی آن، گفت: متأسفانه در وضعیتی که درآمدهای نفتی پاسخگوی اقتصاد کشور نیست، باید روی درآمدهای صادراتی حساب کرد. در حال حاضر صادرات تک پنجره‌ای است که می‌توان روی آن حساب کرد. هرچند در این بخش با دو مشکل ریشه‌ای مواجه هستیم؛ اول تعجیل در تصمیم‌گیری و دوم تأخیر در آن.

رئیس اتاق ایران تشریح کرد: گاهی آن‌قدر در تصمیم‌گیری عجله می‌کنیم که بدون مشورت و مطالعه، برنامه‌ریزی می‌کنیم و گاهی آن‌قدر تأخیر داریم که فرصت را از دست می‌دهیم.

شافعی در رابطه با تعهدات ارزی و وضعیت صادرات کشور نیز به نظرات اتاق‌ها، تشکل‌ها و کارشناسان خبره اقتصادی اشاره و تصریح کرد: هشدارهای لازم توسط گروه‌های مختلف اقتصادی داده شد اما گوش شنوایی نبود. تجربه ثابت کرده همیشه تصمیمی بدون مشورت گرفته می‌شود و بعد از بروز مشکل، به دنبال مقصر می‌گردند تا همه ایرادات را به گردن او بیاندازند. درباره صادرات و تصمیمات ارزی دولت، هشدارها را به موقع دادیم، فایل مکاتبات و مذاکرات انجام شده هم موجود است.

وی با تأکید بر این مطلب که دولت برای سیاست‌های ارزی با بخش خصوصی مشورت نکرد و نسبت به پیشنهادهای که ارائه دادیم بی‌توجه بود، گفت: عاقبت ماجرا به اینجا رسیدیم که لقب سرداران اقتصادی که به بخش خصوصی داده می‌شد به خائن تبدل شد. سال‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تلاش کردند فرهنگ احترام به صادرات و صادرکننده را در کشور نهادینه کنند اما به‌یک‌باره همه قضاوت‌ها تغییر کرد. البته در هر قشر و گروهی افراد خطاکار وجود دارند و نمی‌توان منکر آن شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با بیان این مطلب که شورای گفت‌وگو چندین نشست خود را به موضوع ارز و صادرات اختصاص داد، تصریح کرد: در آخرین نشستی که راجع به همین موضوع حضور داشتیم، رئیس مجلس، روسای کمسیون‌های مجلس، وزیر نفت، رئیس‌کل بانک مرکزی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند و مقرر شد برای رسیدگی به مسائل موجود، کمیته مشترکی شکل بگیرد.

شافعی همچنین از تهیه نامه‌ای درباره مشکلات موجود در سامانه تجارت، ارائه پیشنهادهایی برای رفع آنها و ارسال به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و از نگرانی‌ها درباره کاهش صادرات و در نتیجه کمبود مواد اولیه سخن گفت. به باور او صادرات و تولید وابستگی بالایی به یکدیگر دارند و آسیب به هر کدام از آن‌ها می‌تواند به دیگری نیز آسیب برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمک‌هایی که از سوی اتاق‌ها و فعالان اقتصادی برای مقابله با بیماری کرونا ارائه شده، اشاره کرد و افزود: همواره فعالان بخش خصوصی توجه خاصی به مسئولیت اجتماعی داشته و دارند و آنچه پس از شیوع بیماری کرونا توسط این افراد انجام شد، نشان داد که این افراد پیش قراولان اقداماتی از این دست هستند.

در ادامه غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران که به صورت آنلاین در این نشست حضور داشت از این حجم مشکلات و مسائل در اقتصاد کشور انتقاد و تأکید کرد: متأسفانه آن‌قدر مسائل پیچیده و گسترده در اقتصاد ایران وجود دارد که رسیدگی به همه آنها امکان‌پذیر نیست. برای همین لازم است از ظرفیت کلیه فعالان اقتصادی و اتاق‌ها برای مواجه با این حجم وسیع مشکلات، بهره ببریم.

در این جلسه محمد امیرزاده، نایب‌رئیس اتاق ایران و مظفر علیخانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران نیز حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه