رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سفیر اتریش در تهران در دیدار با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی

باید اعتماد بازیگران‌ اصلی در روابط اقتصادی ایران و اتریش ترمیم شود

نشست مشترک اقتصادی سفیر جمهوری اتریش در تهران در دیدار با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی گفت: تلاش ما این است که روابط دوجانبه توسعه یابد و اعتماد شرکت‌های اتریشی و شرکت‌های مستقر در آذربایجان غربی بوده که بازیگردان‌های اصلی روابط اقتصادی دو کشور هستند ترمیم شود تا از این طریق بتوانیم ایران را از فایده‌های برجام بهره‌مند کرده تا به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

11 شهریور 1399
کد خبر : 34432
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک اقتصادی سفیر جمهوری اتریش در تهران با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی به‌منظور بررسی راهکارهای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور برگزار شد. در این جلسه مسئولان اقتصادی استان نیز حضور داشتند.

نائب رئیس اتاق ارومیه ضمن تشریح ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان آذربایجان غربی، گفت: این استان دروازه ایران برای ورود به اروپا بوده و با هم‌مرزی با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان دارای موقعیتی ویژه در میان سایر نقاط کشور است.

احمد دلیری در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری آذربایجان غربی، افزود: وجود اقوام و ادیان مختلف، دریاچه زیبای ارومیه به‌عنوان دومین دریاچه شور جهان و بالغ‌بر هزار و شش صد اثر تاریخی و طبیعی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی بوده و شاید به‌عنوان دروازه اروپا در جذب گردشگر با کمک سفیر محترم بتوان گام‌های محکمی در این خصوص برداریم.

نائب رئیس اتاق ارومیه با اشاره به پتانسیل‌های کشاورزی استان و صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی نیز تصریح کرد: بخش کشاورزی آذربایجان غربی در سطح پنج استان اول کشاورزی و صنایع تبدیلی ایران قرار دارد و وجود 300 هزار اراضی زراعی، 400 هزار اراضی دیم 120 هزار اراضی باغی یکی از پتانسیل‌های مهم استان است که نزدیک به هشتاد درصد جمعیت استان از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

در این جلسه مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری آذربایجان غربی حسین سیوانی با اشاره به سوابق و روابط تاریخی دو کشور ایران و اتریش در حوزه دیپلماسی و روابط فی‌مابین اقتصادی گفت: ایستادگی جمهوری اتریش در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و به رسمیت نشناختن آن برای ایران بسیار ارزشمند بوده و هیچ‌گاه از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد.

سیوانی با اشاره به اهمیت فعالیت آزادانه بخش خصوصی دو کشور گفت: باید با اعتماد به فعالان اقتصادی دو کشور ایران و اتریش فضایی برای فعالیت متقابل و پر از اطمینان را برای فعالین اقتصادی به وجود آوریم.

در این جلسه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و معاون سازمان صمت آذربایجان غربی به معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه‌های تخصصی خود پرداختند.

در ادامه این دیدار، اشتفان شلتس، سفیر جمهوری اتریش در تهران با اشاره به اینکه آذربایجان غربی درواقع دروازه ورود به اروپا برای ایران و خاورمیانه بوده و ازنظر جایگاه باید اهمیت خاصی برای این استان قائل شد، گفت: قدیمی‌ترین رابطه تاریخی اتریش با کشورهای منطقه به ایران مربوط است که از 700 سال پیش تاکنون ادامه دارد.

او افزود: رابطه اقتصادی دو کشور مربوط به 160 سال قبل بوده و مهم‌ترین اصل در این رابطه قابل‌اطمینان و قابل پیش‌بینی بودن دو طرف است و در تمامی مقاطع چه پس از انقلاب و چه برجام اولین رابطه از طرف اتریش برقرار شده که این خود گویای اهمیت ایران را برای جمهوری اتریش است.

سفیر جمهوری اتریش در تهران با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور گفت: نگاه ما به ایران به‌عنوان یک شریک تجاری هم‌تراز بوده و هیچ‌گاه رویکردی استعماری و استثماری نداشته است و تلاش ما این است که روابط دوجانبه توسعه یابد و هدف این سفر بازگرداندن اعتماد میان شرکت‌های اتریشی و شرکت‌های مستقر در آذربایجان غربی بوده که بازیگران‌ اصلی روابط اقتصادی دو کشور هستند و امیدواریم از این طریق بتوانیم ایران را از فایده‌های برجام بهره‌مند کرده تا جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

شولتس در ادامه با اشاره به شناسایی زمینه فعالیت‌های مشترک میان دو کشور گفت: خروجی این جلسه شناسایی دو یا سه حوزه کاری مشترک بوده که می‌توان به ظرفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی با کیفیت آذربایجان غربی اشاره کنم که دارای کیفیت عالی در سطح جهانی بوده که با کمک یکدیگر می‌تواند در بازارهای جهانی برای خود به برند تبدیل شود.

 سفیر جمهوری اتریش با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان غربی گفت: اتریش یک کشور کوچک است و ظرفیت میراث فرهنگی و تاریخ طبیعی ایران را ندارد ولی توانسته جز دوازده بازار هدف گردشگری جهان تبدیل شود که این خود 15 درصد سهم تولید ناخالص و سهم بزرگی در ایجاد اشتغال در این کشور را داشته است که با کمک تسهیلگران اتریشی می‌توان ظرفیت آذربایجان غربی به جهانیان شناخته شود.

موضوعات :
در همین رابطه