رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست کارگروه کمیته ماده 12 پیشنهاد شد

فرآیند صدور مفاصاحساب تأمین اجتماعی برای پیمانکاران، مکانیزه شود

اعضای کارگروه تخصصی کمیته ماده 12 در تازه‌ترین نشست خود، پیشنهاد صدور مفاصاحساب تأمین اجتماعی به صورت تجمعی برای مؤسسات حسابرسی و اصلاح آیین‌نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی را در راستای حل مشکلات مؤسسات حسابرسی و پیمانکاران ارائه داند.

17 شهریور 1399
کد خبر : 34524
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست اخیر کارگروه تخصصی کمیته ماده 12 مشکلات مؤسسات حسابرسی و پیمانکاران در مواجهه با سازمان تأمین اجتماعی بررسی شد. هرچند بخشی از این مسائل با اعلام این خبر از سوی نماینده سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر صدور آنلاین مفاصاحساب و حذف بخشی از روند زائد مربوط به آن، برطرف شد.

همچنین اعضای کارگروه با توجه به چالش پیمانکاران با سازمان تأمین اجتماعی درباره قراردادهایی که در زمان مقرر خاتمه پیدا نکردند و یا متوقف شده‌اند، نیز پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی را مطرح کردند که قرار شد این پیشنهاد توسط دبیرخانه کمیته ماده 12 در اختیار سازمان قرار گرفته و روند اجرا، پیگیری شود.

بر اساس اظهارات نماینده جامعه حسابداران رسمی، نوع فعالیت مؤسسات حسابرسی در سازمان تأمین اجتماعی در چارچوب فعالیت‌های پیمانکاری منظور می‌شود. در حالی که این مؤسسات برخلاف پیمانکاران که قراردادهای طولانی مدت منعقد می‌کنند، قراردادهای حداکثر دو ماهه دارند اما مجبورند برای هر قرارداد پروسه طولانی مدت دریافت و تسویه مفاصاحساب خود را که هم‌زمان‌بر و هم هزینه‌بر است انجام دهند.

درخواست اعضای جامعه حسابداران رسمی از سازمان تأمین اجتماعی این بود که حرفه حسابرسی مشمول این تشریفات زائد که هیچ سنخیتی با نوع کار آنها ندارد، نباشد. این درخواست با توجه به اعلام خبری از سوی مقصود آرویش، معاون امور پیمانکاری، سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر مکانیزه شدن فرایند صدور مفاصاحساب برای کلیه پیمانکاران، پاسخ داده شد. چراکه به ادعای آرویش، با مکانیزه شدن این فرآیند، بخش زیادی از اقدامات زائد، هزینه‌بر و زمان‌بر، حذف شده و صدور مفاصاحساب به یک روز کاهش یافته است.

در این رابطه محسن عامری، مدیر دبیرخانه کمیته ماده 12 با توجه به این‌که همچنان با مکانیزه شدن امور مربوطه، برای هر قرارداد مؤسسات حسابرسی یک مفاصاحساب جداگانه صادر می‌شود، این پیشنهاد را که صدور مفاصاحساب به صورت تجمعی برای مؤسسات حسابرسی انجام شود را مناسب دانست و گفت: این پیشنهاد را با سازمان تأمین اجتماعی در میان گذاشته و پیگیری خواهیم کرد.

پیگیری اصلاح آیین‌نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی

در ادامه موضوع تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی مطرح شد که بر اساس آن کارفرما مکلف است نیروهای شرکت و پیمانکاران ملحق شده را بیمه کند اما اگر در روند کار، اجرای قرارداد از زمان پیش بینی شده، طولانی‌تر و یا در اواسط کار، پروژه متوقف شود، سازمان تأمین اجتماعی دریافت حق بیمه را که باید در پایان مهلت قرارداد، انجام شود، تغییر نمی‌دهد.

پیمانکاران بر این باورند که سازمان تأمین اجتماعی باید با توجه به وضعیت اجرای پروژه، بدهی بیمه‌ای کارفرما را قطعی و برای دریافت آن اقدام کند. در این رابطه عدم پاسخگویی کارفرما به قرارها و ابلاغیه‌های صادر شده توسط سازمان تأمین اجتماعی، به عنوان یک مسئله جدی مطرح شد. چراکه بعد از اتمام مهلت تعیین شده در قرارداد، سازمان بلافاصله برای کارفرما قرار صادر می‌کند و رونوشتی از آن برای پیمانکار ارسال می‌شود. اگر بعد از سه ماه پاسخی دریافت نشد، دوباره فرم صادر شده، ابلاغ می‌شود که یک ماه مهلت پاسخگویی دارد و این بار اگر پاسخی دریافت نشد طبق مبلغ قرارداد، صورت حساب صادر می‌شود. البته در این زمان امکان شکایت وجود دارد و پرونده در هیات های تجدیدنظر بررسی می‌شود.

در این باره، معاون امور پیمانکاری، سازمان تأمین اجتماعی نیز از اعمال برخی تغییرات در آیین‌نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: اگر پیشنهادهایی برای اصلاح این روند دارید می‌توانید پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه تبصره الحاقی ماده 38 قانون تأمین اجتماعی را ارائه داده و پیگیری کنید.

در نهایت قرار شد این پیشنهاد نیز از سوی دبیرخانه کمیته ماده 12 برای سازمان تأمین اجتماعی ارسال شده و اصلاحات موردنظر نیز در اختیار سازمان قرار گیرد.

در همین رابطه