رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان خراسان جنوبی

وضعیت صنعت ساختمان استان خراسان جنوبی بررسی شد

در بیست و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی، مشکلات فعالان اقتصادی صنعت ساختمان استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

19 شهریور 1399
کد خبر : 34548
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: صنعت ساختمان صنعتی بزرگ و وابسته به هزاران صنعت پایین‌دستی بوده که مشکلات آن کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

محسن احتشام، در بیست و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی، افزود: صنعت ساختمان زیربنای دیگر صنایع است و اهمیت دادن به این صنعت موجب تقویت صنایع تأمین‌کننده مواد اولیه می‌شود.

احتشام با بیان اینکه جامعه هدف صنعت ساختمان بسیار گسترده است، اظهار کرد: امید است بتوانیم از طریق برگزاری جلساتی کارشناسی و تصویب مصوباتی مؤثر، مشکلات انبوه‌سازان را مرتفع کنیم.

غلامحسین جهانی، عضو هیات رئیسه اتاق تعاون و انجمن انبوه‌سازان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه صنعت ساختمان لوکوموتیو ایجاد اشتغال است، افزود: این صنعت موتور محرک بسیاری از صنایع محسوب شده و از بازار بزرگی برخوردار است.

او صنعت ساختمان را یکی از مهم‌ترین صنایع مادر در دنیا و ایران دانست و اظهار کرد: بر اساس آمارها، مسکن رتبه اول در زمینه اشتغال‌زایی داشته است.

جهانی با بیان اینکه این صنعت در امر جذب سرمایه‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذار است، گفت: همچنین بر اساس آمارها ۲۰ درصد تولید ناخالص کشور وابسته به صنعت ساختمان است

عضو هیات رئیسه انجمن انبوه‌سازان خراسان جنوبی ادامه داد: بنا به گفته متولیان، در بخش مسکن به ازای ۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه صنعت ساختمان با ۲۶۰ صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد، افزود: در خراسان جنوبی ۴۰ انبوه‌ساز متخصص و ۵۵ نفر در حوزه تعاونی مسکن به ساخت‌وساز مشغول هستند.

فعالیت ۱۱ هزار کارگر ساختمانی در استان

جهانی با بیان اینکه درمجموع ۹۵ موسسه و شرکت حقوقی در سطح استان به ساخت‌وساز می‌پردازند، اظهار کرد: همچنین ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر کارگر ماهر دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای در صنعت ساختمان استان مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه ۲۰ درصد اشتغال خراسان جنوبی سهم بخش مسکن است، گفت: با شروع تحریم‌ها قیمت زمین و مصالح ساختمانی افزایش سرسام‌آوری داشته است.

جهانی ادامه داد: در حال حاضر میزان سرمایه موردنیاز برای اجرای پروژه انبوه‌سازی در استان افزایش یافته و از توان مالی متقاضیان هم فراتر رفته که این امر در درازمدت باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

او از افزایش چندین برابری هزینه زمین در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از دستگاه‌ها و بنیاد مستضعفان خواستار مشارکت منصفانه به‌جای مزایده زمین‌ها در سطح استان هستیم.

جهانی با بیان اینکه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مغفول مانده است، گفت: روزانه با گرانی سرسام‌آور نهاده‌های ساختمانی روبه‌رو هستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون استان خراسان جنوبی خواستار ورود دولت به رفع مشکلات حوزه مسکن شد و افزود: از متولیان خواستاریم مانع افزایش قیمت برخی نهاده‌ها شوند.

جهانی همچنین خواستار رفع موانع تولید، تسهیل روند تولید مسکن و اصلاح ضوابط و مقررات مخل تولید شد و در ادامه به بیان آنالیز قیمتی بهای هر مترمربع واحد مسکونی در مرکز استان پرداخت.

درخواست‌های انبوه‌سازان

جهانی با اشاره به پیشنهاد‌های مصوب شده در کمیته کارشناسی بیان کرد: در این کمیته برای چهار حوزه تأمین اجتماعی، مالیات، نظام‌مهندسی ساختمان و شهرداری پیشنهاد‌هایی ارائه شده که در این جلسه مطرح می‌شود: شناسایی و تعیین مناطق مستعد استان، اصلاح طرح تفضیلی برای یک طبقه مازاد در جهت متعادل کردن قیمت‌ها در مناطق مستعد استان و لغو مصوبه شورای شهر مبنی بر محاسبه هزینه‌ها به نرخ روز برای پرونده‌هایی که چهار ماه از تسویه قطعی آن‌ها می‌گذرد ازجمله پیشنهاد‌های مطرح شده در این جلسه بود.

افزایش سطح اشتغال بخش ساختمان به ۶۰ درصد و ملاک قرار دادن طرح تفضیلی در خصوص مدنظر قرار گرفتن عرض طویل‌ترین قسمت معابر جهت تراکم مجاز در معبر و حذف مصوبه کمیسیون ماده پنج از دیگر خواسته‌های انجمن انبوه‌سازان در این جلسه بود.

حمایت از انبوه‌سازان تبدیل به قانون شود

جواد نوری زاده، مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی در این جلسه گفت: حمایت از انبوه‌سازان در راستای تولید مسکن ضرورتی بوده که باید مدنظر قرار گیرد.

او افزود: بر اساس قانون حمایت از عرضه و تولید مسکن، انبوه‌سازان باید در زمینه‌هایی مانند تأمین زمین از طریق تفاهم‌نامه، تخفیف‌های عوارض شهرداری و نظام‌مهندسی و تأمین به‌موقع مصالح حمایت شوند.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در سطح استان باید از ظرفیت قوانین موجود استفاده شود و مواردی هم از طریق نمایندگان در سطح مجلس اصلاح شود.

نوری زاده با اشاره به کمیسیون ماده ۵ بیان کرد: اگرچه از طریق کمیسیون‌ها حمایت‌هایی در راستای افزایش سطح تراکم و اشتغال انجام می‌شود اما این امر به‌تنهایی کافی نیست.

او اظهار کرد: حمایت از انبوه‌سازان و تولیدکنندگان مسکن باید تبدیل به قانون شود تا برای اجرای طرح‌های کوچک و بزرگ چالش‌های مختلفی نداشته باشیم.

نوری زاده گفت: با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، انبوه‌سازان با مشکلاتی مواجه شدند که باید به‌مرورزمان رفع شود.

موضوعات :
در همین رابطه