رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سیدمهدی طبیب زاده در همایش تجلیل از صنعتگران و معدن کاران برتر کرمان

سازمان توسعه تجارت در ایجاد محدودیت‌های صادراتی پیشتاز شده است

سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان، در همایش تجلیل از صنعتگران و معدن کاران برتر این استان با اشاره به تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگان و بسته شدن منافذ صادراتی کشور، گفت: در شرایط فعلی، سازمان توسعه تجارت که باید متولی امر صادرات و حامی صادرکنندگان باشد، در ایجاد محدودیت‌های صادراتی پیشتاز شده و حمایت از صادرات جای خود را به برخورد با صادرکننده داده است.

06 مهر 1399
کد خبر : 34759
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه کارت بازرگانی تعدادی از صادرکنندگان در 31 شهریورماه گذشته تعلیق و درواقع منافذ صادراتی کشور بسته شده، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران که باید متولی امر صادرات و حامی صادرکنندگان باشد، در ایجاد محدودیت‌های صادراتی پیشتاز شده است.

سیدمهدی طبیب زاده در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران و معدن کاران برتر استان کرمان، افزود: اعطای تسهیلات صادراتی در سال جاری از طریق سامانه سپیدار صورت می‌گیرد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در این سامانه، صادرکنندگان نمی‌توانند تسهیلات دریافت کنند به‌طوری‌که در یکی از بانک‌ها از اسفند 98 تاکنون حتی یک پرونده از سامانه سپیدار به بانک ارجاع داده نشده است.

او ادامه داد: از سوی دیگر بانک مرکزی اخیراً اعلام کرده هیچ بانکی حق ندارد به صادرکنندگانی که 100 درصد تعهد ارزی خود را رفع نکرده باشند، تسهیلات صادراتی بدهند که این به معنای توقف در صادرات است و این پرسش مطرح می‌شود که آیا این رفتار کمک به صادرات و صادرکننده و بازگشت ارز به کشور است؟

طبیب زاده، در خصوص تمدید کارت‌های بازرگانی بیان کرد: سامانه جامع تجارت بدون آمادگی در زیرساخت‌ها، برای تمدید کارت‌ها در نظر گرفته شده درحالی‌که حتی اگر صادرکننده برود و تعهد ارزی خود را کامل انجام دهد به دلیل مشکلات این سامانه بازهم نمی‌تواند کارت خود را تمدید کند.

رئیس اتاق کرمان، با اشاره به اینکه با تعلیق کارت‌های بازرگانی، صادرکنندگان رسمی، معتبر و کسانی که همیشه ارز را وارد کشور می‌کردند، نمی‌توانند صادرات داشته باشند، اظهار کرد: در چنین وضعیتی محصول صادراتی استان کرمان صادر نمی‌شود که مشکلات اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت و همچنین اگر صادرات نباشد تولید هم شکل نمی‌گیرد.

او از صنعتگران و معدن کاران استان کرمان که باوجود همه مشکلات و گرفتاری‌ها چراغ تولید را روشن نگه داشته‌اند، قدردانی کرد و گفت: سرپا ماندن تولید نه از تدبیر مسئولان تولید بلکه از روی دلسوزی، دل‌بستگی و علاقه فعالان این حوزه است که امیدواریم شرایط را برای آنها تسهیل کنند.

طبیب زاده، به برخی مشکلات در حوزه معدن اشاره و تصریح کرد: شورای معادن استان کرمان فاقد برخی اختیارات برای حل مشکلات بخش خصوصی است و امیدواریم اختیاراتی به این شورا داده شود که قرار نباشد برای کوچک‌ترین مسئله‌ای به شورای عالی کشور مراجعه کنند.

او با تأکید بر حمایت از تولید در ستاد رفع موانع تولید ادامه داد: در نهادهای شبه قضایی نمایندگان بخش خصوصی برای دفاع از حقوق حقه بخش خصوصی ترس از برخورد دستگاه‌های نظارتی دارند که امیدواریم هماهنگی لازم صورت گیرد تا این نمایندگان با خیالی آسوده از بخش خصوصی دفاع کنند.

رئیس اتاق کرمان ضمن طرح این پرسش خطاب به مسئولان و نمایندگان مجلس که کدام‌یک از قوانین را متناسب با شرایط فعلی کشور اصلاح کرده‌اید؟ بیان کرد: اتاق کرمان پیشنهاد تهیه لایحه قانون "اداره بنگاه‌ها در شرایط خاص" را اعلام کرده و در این زمینه به بررسی قوانین و مطالعه شرایط کسب‌وکار پرداخته و خواهد پرداخت.

رتبه 29 در پایش فضای کسب‌وکار برای کرمان

در ادامه این همایش نایب‌رئیس اتاق کرمان نیز ضمن تبریک به فعالان حوزه صنعت و معدن استان گفت: مدافعان عرصه اقتصاد در شرایط کنونی به‌ظاهر حامی جدی ندارند درحالی‌که فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در این شرایط کم از جهاد و دفاع مقدس نیست.

جلیل کاربخش، تصریح کرد: در پایش اخیر فضای کسب‌وکار کشور، کرمان رتبه 29 را دارد که امیدواریم مسئولان استان حمایت کنند تا فضای کسب‌وکار استان بهبود یابد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: با تفویض برخی اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به اتاق کرمان برخی مسائل به‌خوبی پیگیری می‌شود که امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز برخی اختیارات را به تشکل‌های بخش خصوصی واگذار کنند تا آنها تقویت شوند و گشایش‌های بیشتری اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در بهار 99 رتبه بسیار خوب و مناسبی را در کشور کسب کرده که یکی از دلایل آن استفاده از توان و ظرفیت تشکل‌ها بوده است.

مصوبات ستاد تسهیل برای دستگاه‌های نظارتی لازم‌الاجراست

در ادامه، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: اگر به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نگاهمان را به تولید تغییر دهیم، عمل شود دیگر از بخشنامه‌های خلق‌الساعه و گرفتاری‌های پیش‌آمده خبری نیست.

میثم زالی، تصریح کرد: حل‌وفصل مشکلات واحدهای تولیدی و رفع موانع صادراتی بر عهده ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور و نمایندگان این ستاد در استان‌هاست و رفتارها و اقدامات همه دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و قضایی نباید غیر از مصوبه این ستاد و خلاف فرموده رهبری باشد.

او اظهار کرد: هیچ دستگاه نظارتی با توجه به‌صراحت قانون و فرموده معظم له، جایگاهی برای دخالت در مصوبه ستاد ندارد و از همه دستگاه‌ها و به‌ویژه بانک‌ها اجرای قانون و مصوبات ستاد را می‌خواهیم و این موضوع بسیار مهم است.

زالی، به مشکلات موجود در حوزه بانکی ازجمله در اختیار قرار ندادن نسخه‌ای از قرارداد تسهیلات به مشتریان، مشخص نبودن نحوه محاسبه بدهی در بانک‌ها، ندادن چک و تسهیلات باوجود وثیقه کافی و ... اشاره کرد و افزود: بدهی واحدهای تولیدی غیردولتی به بانک‌ها کمتر از 15 درصد است و چون بانک‌ها نمی‌توانند مطالبات خود را از دولتی‌ها وصول کنند مشکلات و سختی‌هایی را برای غیردولتی‌ها ایجاد می‌کنند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ازجمله پاک‌ترین و با اعتقادترین فعالان اقتصادی کشور هستند که با همه سرمایه خود قرار نیست جای دیگری بروند پس همه باید از آنها حمایت کنند.

او به سرقت اموال یک کارخانه توقیف شده توسط بانک در زمان پلمپ این کارخانه که اخیراً کلیپ آن در فضای مجازی منتشر شده اشاره کرد و گفت: از نمایندگان مجلس درخواست می‌شود قانونی برای پذیرفتن تبعات هر تصمیمی توسط مدیران و مسئولان دستگاه‌ها وضع شود تا به‌راحتی شاهد تعطیلی یک کارخانه و تبعات پس‌ازآن نباشیم.

گفتنی است در پایان این همایش از 32 واحد صنعتی و معدنی برتر استان کرمان تقدیر و تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه