رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

حسین سلاح‌ورزی مذاکرات شورای گفت وگو را تشریح کرد

نهاده‌های دام و طیور؛ از چالش تامین ارز تا تنظیم دستوری بازار

حسین سلاح‌ورزی قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به دستور جلسه نود و هشتمین نشست این شورای گفت: باید برای نجات صنعت طیور کشور گام‌های اساسی برداشت؛ مشکل این صنعت تنها در مرحله تأمین ارز نیست، بلکه محموله‌هایی که تخصیص برای آن‌ها صورت گرفته از تأمین ارز مرغوب و قابل‌انتقال بی‌بهره مانده‌اند.

07 مهر 1399
کد خبر : 34790
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین سلاح‌ورزی، قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به دستور جلسه نود و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره «تأمین و توزیع نهاده‌های دامی و تولید خوراک دام و طیور در کشور» گفت: بررسی مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌های دامی و تولید خوراک دام و طیور در کشور موضوعی بود که انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور و انجمن ملی طیور ایران، شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان‌های آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، مازندران و مرکزی پیشنهاد داده‌اند.

او ادامه داد: اختلالات ایجادشده در بازار و قیمت محصولات پروتئینی در ماه‌های اخیر به دلیل استمرار وضعیت نابسامان تأمین و توزیع نهاده‌های دامی، سبب شده است که این موضوع به درخواست تشکل‌ها و فعالان اقتصادی مرتبط در استان‌های مختلف کشور در دستور کار شورای گفت‌وگو قرار گیرد.

به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران طی ماه‌های گذشته مشکل عدم به‌موقع تخصیص ارز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم به‌موقع تأمین ارز از سوی بانک مرکزی و دپو شدن نهاده‌های دامی در بنادر باعث کمبود عرضه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی به چند برابر نرخ مصوب دولتی شده است. این مشکل تنها در مرحله تأمین ارز نیست، بلکه محموله‌هایی که تخصیص برای آن‌ها صورت گرفته از تأمین ارز مرغوب و قابل‌انتقال بی‌بهره مانده‌اند به‌نحوی‌که در صورت عدم تأمین ارز مرغوب از سوی بانک مرکزی، صرف‌نظر از مشکلات مربوط به انتقال، تبدیل و انتقال آن‌ها از طریق صرافی‌های مجاز، به میزان قابل‌توجهی هزینه اضافی را به واردکننده تحمیل می‌کند.

او تأکید کرد: از سویی دیگر کالاهایی که در گمرکات دپو شده‌اند به دلیل انبارش نامناسب و طولانی‌مدت، مراحل فاسدشدن را طی می‌کنند و ممکن است در صورت مصرف منجر به بروز بیماری‌های دام و طیور و درنتیجه چالش در امنیت غذایی و سلامت جامعه شود. با وضع موجود واردکنندگان هم دیگر انگیزه‌ای برای واردات ندارند.

او ادامه داد: در کنار همه این مشکلات، سیاست‌های دستوری تنظیم بازار را نیز نباید فراموش کرد. سیاست دستوری دولت در تعیین نرخ مصوب برای گوشت مرغ و سایر محصولات پروتئینی با شکست مواجه است، به‌طوری‌که قیمت مصوب این محصولات با قیمت عرضه آن در بازار تفاوت فاحشی دارد.

سلاح‌ورزی به چندین نشست تخصصی کاگروه‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: به‌منظور رفع مشکلات بخش تأمین خصوصاً از منشأ واردات، راهکارهای پیشنهادی ناظر بر ترخیص فوری محموله‌های دپو شده در گمرکات از طریق مساعدت بانک مرکزی در تأمین و انتقال ارز مرغوب با اولویت به نهاده‌های دامی پرمصرف مورد توافق قرار گرفت.

او ادامه داد: در راستای اصلاح سیستم توزیع نهاده، راهکارها در سه مقطع زمانی موردبررسی قرار گرفت، بدین ترتیب که در کوتاه‌مدت پیشنهاد‌هایی برای شفاف‌سازی و رفع مشکلات سامانه بازارگاه ارائه شد، در میان‌مدت راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری از خام فروشی نهاده‌های دامی و استفاده از ظرفیت کارخانجات خوراک دام موردتوافق قرار گرفت و در بلندمدت نیز اصلاح ساختار نظام توزیع مبتنی بر زنجیره ارزش پیشنهاد شد.

سلاح‌ورزی مهم‌ترین مشکلات حوزه نهادهای دامی را عدم تخصیص و تأمین ارز، ناکارآمدی سیستم توزیع و سیاست‌گذاری دستوری در حوزه قیمت و تولید دانست.

او تاکید کرد:  تولیدکنندگان با مشکلات تأمین نهاده دامی و طیور دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باید برای نجات این صنعت گامی اساسی برداشت.

در همین رابطه