رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ساری در نشست بررسی ظرفیت‌های دریایی مازندران

صادرات نباید لحظه‌ای متوقف بماند

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری در نشست بررسی ظرفیت‌های دریایی مازندران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد، توجه به صادرات یک اصل مهم و اساسی است، بر لزوم جلوگیری از متوقف یا کند شدن فرایند صادرات تأکید کرد.

13 مهر 1399
کد خبر : 34849
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی امکانات و ظرفیت‌های دریایی استان در حوزه صادرات با حضور رئیس اتاق بازرگانی، تعدادی از مسئولان و صادرکنندگان مربوطه مازندران در سالن جلسات اتاق برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری در این نشست گفت: صادرات برای ما یک اصل است و نباید لحظه‌ای روی زمین بماند.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه حمل‌ونقل دریایی یکی از راه‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیری است که مازندران می‌تواند با توجه به ارتباطات مناسب با کشورهای حوزه خزر، از آن بهترین استفاده را ببرد، بر ضرورت حمایت حداکثری مسئولان مربوطه در جهت رفع موانع زیرساختی تأکید کرد.

او با اشاره به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی و اینکه باید ببینیم که چه داریم، چه می‌خواهیم و چطور با مدیریت هزینه‌ای می‌توانیم قیمت را پایین بیاوریم، خاطرنشان کرد: اکنون اگر صادراتی صورت می‌گیرد؛ هر صادرکننده‌ای با ظرفیت و توانمندی خود از هر طریقی که توانسته، انجام داده و حتی خسارت‌های را نیز متحمل شده است.

رئیس اتاق ساری اعلام کرد: چیزی که سال گذشته به هر صورتی از استان خارج شده بین 600 تا 700 میلیون دلار بوده، اما بر اساس گزارش گمرک، آنچه از مجاری قانونی از استان صادر شده، 270 میلیون دلار است.

این مسئول ادامه داد: علت آنچه پیش‌آمده، نداشتن زیرساخت‌ها، و امکانات و گرفتاری‌های دیگری است که داریم، و یکی از آن‌ها در حوزه حمل‌ونقل است که اگر قیمت در این بخش واقعی شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

مهاجر دارابی با اشاره به مشکلاتی که کشتیرانی خزر دارد و مشکلاتی که برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، گفت: اگر کشتیرانی خزر ظرفیت حمل‌ونقلی ندارد اعلام کند، حرف بخش خصوصی این است که "صادرات" اصل است و نباید لحظه‌ای روی زمین بماند.

او با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است و پیشنهاد‌های خود را ارائه می‌دهد، افزود: بخش دریایی یک ظرفیت مهم صادراتی است، در این جنگ اقتصادی همه ما در بخش دولتی و خصوصی باید پل شویم که صادرات صورت بگیرد، ولی با بخشنامه‌های روزبه‌روز و مختلف که نمی‌شود کار را پیش برد.

رئیس اتاق ساری همچنین ظرفیت بنادر مازندران را در حمل‌ونقل دریایی مهم دانست و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی، کشتی‌رانی، گمرک، وزارت راه و شهرسازی، استانداری مازندران و سایر مجموعه‌های دخیل در حوزه زیرساختی صادرات باید برای بخش خصوصی که در این شرایط دشوار، جهاد اقتصادی دارد، راه تجارت را تسهیل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه