رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

توسعه بازارچه مرزی چذابه روند صادرات غیرنفتی را تسهیل می‌کند

رییس اتاق اهواز با اشاره به اینکه گمرک خوزستان در حال بررسی و اقدام طرح توسعه بازارچه مرزی چذابه است، اجرایی شدن این برنامه‌ها را زمینه‌ساز تسهیل روند صادرات کالاهای غیرنفتی از این مرز دانست.

16 مهر 1399
کد خبر : 34907
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رییس اتاق اهواز با بیان اینکه طرح توسعه بازارچه مرزی چذابه از سوی گمرک خوزستان در دست اقدام است گفت: با اجرایی شدن آن روند صادرات کالاهای غیرنفتی از مرز چذابه تسهیل می‌شود.

شهلا عموری افزود: بخش قابل توجهی از این طرح شامل نصب دوربین‌های پلاک خوان و استقرار گارد گمرکی است که در آینده باعث ساماندهی مرز و کاهش مشکلات در مرز چذابه خواهد شد.

او با اشاره به محدودیت‌های مرزی از زمان شیوع ویروس کرونا در دنیا بیان‌داشت: قطعا با توجه به تعطیلی مرزها طی ۶ ماهه اول امسال، آمار تجارت خارجی کشور نسبت به سال گذشته، روند کاهشی داشته است.

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح‌کرد: به مرور زمان با بازگشایی مرزها و با وجود مشکلات پیرامون در امر تجارت طی ۲ ماه اخیر، صادرات از مرزها بخصوص مرز چذابه نسبت به زمان توقف فعالیت‌های صادراتی، روند صعودی یافته است.

رییس اتاق اهواز  از مدیران دستگاه‌های متولی در امر توسعه صادرات غیرنفتی خواست تا با همکاری‌های بین بخشی به افزایش حجم این فعالیت‌ها کمک کنند.

صادرات ۲۰ هزار تن انواع محصولات از مرز چذابه

عموری گفت: روزانه به صورت متوسط ۶۰ دستگاه کامیون حامل محصولات کشاورزی و باغی، مصالح ساختمانی، مصنوعات پلاستیکی و انواع بلور از مرز چذابه به استان میسان عراق صادر می‌شود.

او تصریح کرد: بخش عمده‌ای از صادرات محصولات کشاورزی مربوط به تولیدات داخلی خوزستان است و بخش دیگر کالاها از سایر استان‌ها وارد چذابه شده تا سپس به کشور عراق صادر گردند.

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه از شنبه هفته گذشته تا روز دوشنبه ۱۴ مهرماه ۲۰ هزار و ۱۹۳ تن انواع کالا از مرز چذابه به عراق صادر شد.

به گفته ویاوطی هفته گذشته تاکنون تعداد ۶۴۰ کامیون عراقی برای جابجایی و بارگیری کالاهای ایرانی وارد مرز چذابه شدند.

از روز شنبه ۲۹ شهریور تا روز پنجشنبه سوم مهرماه نیز ۱۶ هزار و ۹۱۹ تن انواع کالا شامل مصالح ساختمانی، تولیدات کشاورزی و مواد خوراکی از مرز چذابه به کشور عراق صادر شد.

موضوعات :
در همین رابطه