رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مازندران بررسی شد

همایش ارائه راه کارهای عملیاتی برای رفع مشکل تعهدات ارزی صادرکنندگان در سالن همایش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری برگزار شد.

16 مهر 1399
کد خبر : 34908
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش ارائه راه کارهای عملیاتی برای رفع مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان مازندران، با حضور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری، مدیرکل صمت استان مازندران، رییس گمرک ساری و با شرکت صادرکنندگان مازندران برگزار شد.

در این همایش، صادرکنندگان به بیان مشکلات ارزی و تولیدی خود پرداختند؛ تعلیق کارت‌های بازرگانی یکی از دغدغه های صادرکنندگان بود، بسته بودن سامانه ثبت سفارش نیز گلایه های زیادی را در پی داشت و صادرکنندگان این سؤال را مطرح کردند که دولت با این اقدام واقعاً به دنبال چیست و چرا در خصوص تأمین مواد اولیه زیرساخت های نرم افزاری مشکل دارد.

مشکلات مالیاتی و اینکه این وضعیت در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد، تنوع و تعدد بخشنامه ها، بسته شدن پیش از موعد سامانه جهت رفع تعهد ارزی و عدم پذیرش پروانه صادراتی دو سال گذشته بمنظور رفع تعهد ارزی صادرات در مقابل واردات، صادرات ریالی برخی طرف های تجاری و مشکلات تحریمی در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات در این زمینه از مشکلاتی بود که صادرکنندگان مازندران عنوان کردند.

یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه قرار گرفت عدم پذیرش صادرات ریالی از عراق و افغانستان و متعاقب آن هزینه بالای صرافی ها بود با این توضیح که اگر صادرکنندگان در صرافی آشنا داشته باشند مشکل حل خواهد شد البته آنهم با 400 تومان کارمزد به ازای هر دلار! و اگر آشنا نداشته باشند صادرکننده با مشکل مواجه می شود.

بسیاری از تولیدکنندگان نیز از افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی گفتند و از دولت خواستند که بازگشت ارز را با قیمت واقعی کالا بسنجند نه براساس ارزش گمرکی، زیرا قیمت پایه گمرکی با قیمت واقعی کالا فاصله زیادی دارد و اگر روند به همین صورت باشد، صادرکنندگان بزرگ رغبتی به ادامه‌ی کار نخواهند داشت.

افزایش زمان رفع تعهدات ارزی، و اینکه برای رفع تعهدات ارزی اختیار را به صادرکننده بدهند که برابر با وضعیت بازار صادرات تصمیم بگیرد از دیگر درخواست‌های صادرکنندگان مازندران جهت رفع مشکل تعهد ارزی بود.

رییس اتاق ساری نیز با تأیید مشکلات صادرکنندگان، اشاره ای به 62 واحد تولیدی در استان داشت که ارز خود را برنگرداندند و مجبور شدند به دنبال تهیه آن در بازار آزاد باشند.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه بخش خصوصی تعهداتی دارد و باید آنها را انجام دهد، اعلام کرد که اگر در جایی تعهدات انجام نشد و دستورالعمل های جدید آمده که تولیدکننده سردرگم است؛ باید کمک کنیم تا رفع مشکل تعهدات صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه پیگیر مشکلات صادرکنندگان است و تا حق صادرکنندگان را نگیرد هرگز کوتاه نمی آید، از فعالان اقتصادی خواست تا اطلاعات خود در حوزه صادرات را بالا ببرند و اتاق را نماینده به حق خود بدانند.

رییس اتاق ساری با بیان اینکه ابلاغ بخشنامه‌های جدید از گلایه مندی های درست صادرکنندگان است، گفت: از دولت می خواهیم که هر روز بخشنامه‌های متنوع ندهد و آنچه را که از صادرات می خواهد باید خود نیز پای کار بیاید و کنار بخش خصوصی باشد.

مهاجر دارابی به بازرگانان مازندران قول داد که مطمئن باشند گلایه‌های آنها همانند سایر استان ها به بانک مرکزی، رییس جمهور، صمت، و اتاق ایران اعلام خواهد شد تا تصمیمات عاجل اتخاذ شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با اعلام اینکه بیش از 60 درصد بازرگانان استان تعهدات ارزی خود را انجام داده اند و عمده آنها نیز تولیدکنندگان بزرگ کشور هستند، عمده مشکلات ارزی را در قبال صادرات به عراق و افغانستان عنوان کرد که به شکل نامه به استحضار سازمان توسعه تجارت می رسد.

حسینقلی قوانلو تأکید کرد: شرایط ما طوری است که باید ارز حاصل از صادرات برگردانده شود تا چرخ اقتصاد به گردش درآید.

عسکر نیک نفس، رییس گمرک ساری نیز از بازرگانان خواست که اطلاعات گمرکی خود را بالا ببرند و بیشتر نسبت به مسائل اقتصادی و گمرکی روز اشرافیت داشته و اگر در مسیر فعالیت تجاری در حوزه گمرک به مشکل برخوردند، در اسرع وقت با گمرک در ارتباط باشند.

موضوعات :
در همین رابطه