رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

علاء میر محمدصادقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سیاست بانک مرکزی در مواجهه با صادرکنندگان تغییر کند

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران می‌گوید: بسیاری از صادرکنندگانی که با بازارهای هدف و نحوه صادرات آشنا هستند، به دلیل کمبود نقدینگی، نمی‌توانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند. بنابراین ضروری است تا بانک مرکزی با اعمال برخی سیاست‌ها و بخشنامه به بانک‌ها، شرایطی را فراهم کند تا تسهیلاتی در قالب وام به صادرکنندگان خوش‌نام اعطا شود.

27 مهر 1399
کد خبر : 35001
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علاء میرمحمدصادقی نایب‌رئیس اتاق تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تأکید می‌کند که باید از مزایای تولید و امکانات طبیعی که در کشور وجود دارد به نفع صادرات بهره برد.

او بر این باور است که در حال حاضر، افزایش نرخ ارز فرصت بسیار مناسبی را برای جهش صادرات فراهم کرده است اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از این فرصت به شکل مطلوب استفاده کنیم؛ به‌خصوص اینکه در حال حاضر با توجه به پایین بودن قیمت کالاهای ایرانی در مقایسه با سایر کشورها، انگیزه واردکنندگان خارجی برای خرید محصولات ایرانی بسیار بالا رفته است و باید از این فرصت به نفع صادرات کالاهای ایران بهره برد.

میرمحمدصادقی تأکید می‌کند: توسعه صادرات مستلزم معرفی کالاهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی است؛ بازاریابی درست و حرفه‌ای در این خصوص حرف اول را می‌زند و باید این بُعد از تجارت را قوی کنیم.

عضو با سابقه هیئت نمایندگان اتاق ایران معتقد است: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین کشورهای اروپایی با توجه به استقبال مردمشان از محصولات ایرانی، بازارهای هدف ما در صادرات به شمار می‌روند؛ نباید بگذاریم دیگر کشورها جایگاه ما را در اختیار خود گیرند.

او می‌گوید: صادرات به‌عنوان موتور مولد توسعه اقتصاد کشورها، باعث فقرزدایی، اشتغال‌زایی، عدالت اجتماعی و توزیع ثروت می‌شود و باید برای تحقق این اهداف، از صادرکنندگان حمایت شود.

میر محمدصادقی در همین راستا تأکید می‌کند که روش و سیاستی که بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان و رفع تعهد ارزی آن‌ها در پیش‌گرفته است، باید تغییر کند و بانک مرکزی حامی صادرکنندگان باشد. ممکن است درمجموع شاهد تخلفات جزئی از سوی صادرکنندگان باشیم اما بدون شک این میزان بیش از 2 تا 3 درصد نیست. همان‌طور که بارها هم مسئولان تأکید کرده‌اند که صادرکنندگان در شرایط فعلی افسران جبهه جنگ اقتصادی هستند.

او در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی چه سیاست‌هایی را می‌تواند برای حمایت از صادرکنندگان در پیش گیرد، می‌گوید: بانک مرکزی باید همکاری بیشتری در خصوص نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات داشته باشد. در همین زمینه ضروری است که مهلت برگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان بیشتر شود تا آن‌ها نگرانی از این بابت نداشته باشند. از طرف دیگر باید بانک مرکزی با اعمال برخی سیاست‌ها و بخشنامه به بانک‌های سراسر کشور، شرایطی را فراهم کند تا تسهیلاتی در قالب وام به صادرکنندگان خوش‌نام اعطا شود.

به گفته میر محمدصادقی، در حال حاضر بسیاری از صادرکنندگان در کشور هستند که با بازارهای هدف و نحوه صادرات آشنا هستند اما چون نقدینگی ندارند نمی‌توانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

در همین رابطه