رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رویترز گزارش می‌دهد

رشد 4.9 درصد اقتصاد چین و امیدواری به خروج کامل از بحران کرونا

بر اساس گزارش رسمی اداره ملی آمار چین، اقتصاد این کشور در سه‌ماهه سوم سال 2020 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 4.9 درصد رشد داشته که این رقم به میزان محسوسی بالاتر از نرخ رشد به ثبت رسیده در سه‌ماهه دوم امسال است.

29 مهر 1399
کد خبر : 35033
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آمارهای رسمی حاکی از این است که رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم سال 2020 با سرعتی بالاتر از سه‌ماهه قبلی ادامه یافته است؛ هرچند رقم آن کمی پایین‌ترین از پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی بوده است.

اداره ملی آمار چین روز دوشنبه 19 اکتبر (28 مهر) نرخ در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور از ابتدای ماه ژوئیه تا پایان ماه سپتامبر (سه‌ماهه سوم سال میلادی) نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.9 درصد رشد داشته است که این رقم در مقایسه با نرخ رشد 3.2 درصدی سه‌ماهه دوم بهبود قابل‌توجهی نشان می‌دهد.

اقتصاد چین توانسته است بخشی از عقب‌ماندگی ناشی از بحران کرونا را جبران کند و در این میان بسیاری از سیاست‌گذاران اقتصادی در اقصی نقاط جهان به بهبود سریع اقتصاد چین امید بسته‌اند؛ چرا که بهبود دومین اقتصاد بزرگ دنیا می‌تواند به آغاز دوباره روند بهبود تقاضا در کشورهایی که همچنان اسیر بحران کرونا هستند نیز کمک کند.

با این حال، حتی خود مقامات چینی نیز معتقدند که شاخص‌های اقتصاد این کشور هنوز با سطح مطلوب فاصله دارد. «لیو آیهوا» سخنگوی اداره ملی آمار چین روز دوشنبه در یک نشست خبری در پکن، در این رابطه تصریح کرد: «اقتصاد چین هنوز در میانه راه بهبود است. برخی از شاخص‌ها هنوز به سطح نرمال بازنگشته‌اند و نرخ رشد تجمعی برخی شاخص‌ها نیز حتی افت داشته است.»

یوشیکیو شیمامین، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی دای ایچی لایف در توکیو، درباره شرایط فعلی اقتصاد چین و چشم‌انداز آن می‌گوید: «به لطف افزایش صادرات، اقتصاد چین همچنان در مسیر بهبود گام برمی‌دارد. شاخص مخارج مصرف‌کننده نیز در مسیر مطلوب حرکت می‌کند، اما نمی‌توانیم بگوییم که عقب‌ماندگی ناشی از بحران کرونا را کاملاً پشت سر گذاشته است. این خطر وجود دارد که بازگشت محدودیت‌ها در کشورهای اروپایی و آغاز موج تازه‌ای از شیوع ویروس کرونا در آمریکا از مخارج مصرف‌کنندگان در این کشورها بکاهد و بیکاری را نیز افزایش دهد که این موارد به زیان اقتصاد چین هم تمام خواهد شد.»

علی‌رغم این اظهارات ناامیدکننده و در رسانه‌ها نیز انعکاس گسترده‌ای داشته‌اند، بهبود قابل‌توجه مصرف و تداوم رشد شاخص‌ تولید صنعتی در چین باعث امیدواری تحلیلگران شده است. شاخص خرده‌فروشی در ماه سپتامبر 3.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است که این رقم بالاترین نرخ رشد شاخص خرده‌فروشی در چین در سال جاری میلادی به شمار می‌رود. شاخص تولید صنعتی نیز در ماه سپتامبر 6.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته که این رشد چشمگیر نشان از خیز بلند بخش صنعت چین برای خروج کامل از بحران کرونا دارد.

سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات چین نیز در ماه سپتامبر 12 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. این رشد خیره‌کننده که در 1.5 سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود، می‌تواند محرکی برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه املاک و مستغلات چین باشد.

در حوزه سفر و حمل‌ونقل نیز آمارها امیدوارکننده بوده است. در ماه سپتامبر تعداد پروازهای مسافری داخلی در چین حتی از دسامبر 2019 (آخرین ماه قبل از آغاز بحران کرونا در چین) نیز فراتر رفته است که نشان می‌دهد این بخش از بازار چین به بهبود کامل نزدیک شده است؛ هرچند آمار پروازهای خارجی به دلیل بسته بودن مرزهای بسیاری از کشورها همچنان ناامیدکننده است.

بازار خودروهای نو در چین نیز همچنان روند رو به رشد به می‌پیماید، به‌طوری که فروش خودروهای نو در این کشور طی ماه سپتامبر برای ششمین ماه متوالی نسبت به ماه قبل افزایش یافته است که در این میان شرکت خودروسازی فورد توانسته است در ماه سپتامبر 25 درصد بیش از ماه مشابه سال قبل در چین خودرو بفروشد.

به نظر می‌رسد همه‌گیری کووید-19 که باعث شد اقتصاد چین در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی برای اولین بار از سال 1992 نرخ رشد منفی را تجربه کند، اکنون تا حد زیادی در این کشور کنترل شده است و اخیراً تنها موارد اندکی از ابتلا  به این بیماری در استان شاندونگ در شرق چین به ثبت رسیده است.

طی چند ماه اخیر دولت و بانک مرکزی چین با بهره‌گیری از سیاست‌های مالی و پولی انبساطی از جمله افزایش مخارج دولت، افزایش معافیت‌های مالیاتی، کاهش نرخ تسهیلات  و نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها برای احیای اقتصاد این کشور و حمایت از اشتغال تلاش کرده‌اند؛ هرچند بانک مرکزی چین اخیراً اعلام کرده است که در حال حاضر قصد تشدید سیاست‌های پولی انبساطی را ندارد.

صندوق  بین‌المللی پول هفته گذشته در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری میلادی را 1.9 درصد پیش‌بینی کرد که این رقم به پیش‌بینی بانک مرکزی چین (2 درصد) نزدیک است. بدین ترتیب چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود که در سال 2020 نرخ رشد مثبت را تجربه خواهد کرد؛ هرچند رقم آن پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی چین از سال 1976 (سال پایانی انقلاب فرهنگی مائو) خواهد بود.

در همین رابطه