رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق شیراز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

هم‌نوایی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی در بی‌توجهی به صادرکنندگان

رئیس اتاق شیراز بر این باور است که برای حل مشکلات صادراتی، سازمان توسعه تجارت باید پیگیر و مطالبه گر نیازهای فعالان اقتصادی از بانک مرکزی باشد.

سارا ترابی

خبرنگار
05 آبان 1399
کد خبر : 35085
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق شیراز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با انتقاد از بی‌توجهی سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی نسبت به وضعیت ناشی از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا بر صادرات کشور، عدم حمایت این دو نهاد از صادرکنندگان را یک مانع جدی بر سر راه صادرات دانست و خواستار حل این مسئله شد.

به باور جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق شیراز، آنچه در قالب پیشنهادهای ده‌گانه اتاق ایران در آخرین نشست شورای گفت‌وگو با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی از سوی کمیته ارزی اتاق ایران مطرح شد، هیچ‌کدام موضوعاتی جدیدی نبودند و بارها به شکل‌های مختلف توسط اتاق ایران پیشنهاد شده بود که متأسفانه تا به امروز اجرایی نشده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت به این پیشنهادها توجه کند، بخش زیادی از مشکلات ارزی و صادراتی حل خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران، هم‌نوایی بین بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در بی‌توجهی به بخش خصوصی و خواسته‌های آنها را خلاف انتظار موجود عنوان کرد و گفت: آنچه امروز اتاق ایران در چارچوب یک بسته پیشنهادی برای حل موانع صادراتی ارائه می‌دهد، موضوعاتی است که باید توسط سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات مطرح و پیگیری می‌شد.

او ادامه داد: امروز به دلیل تحریم‌ها، زمینه برقراری روابط بانکی بین ایران و سایر کشورها، مهیا نیست. در همین زمان، تهاتر به عنوان یک راهکار مطرح شده، آیا بانک مرکزی توان ایجاد سازوکار تهاتر را هم ندارد؟ چرا بانک مرکزی زیرساخت روابط ارزی بین صادرکننده و واردکننده را تأمین نمی‌کند تا به کمک ارزهای صادراتی، نیازهای کشور به کمک واردات و بر اساس اولویت‌های تعیین شده، تهیه شود؟

شفافیت در عملکرد بانک مرکزی، متناسب با نیازهای صادرکننده و قابل پیش‌بینی کردن وضعیت آینده خواسته دیگری بود که از سوی این فعال اقتصادی مطرح شد.

به اعتقاد رازقی بانک مرکزی در برابر ادعای وجود 70 کارتن خوابی که کارت بازرگانی دارند، باید اسامی آنها را منتشر کند و در همین راستا به فرافکنی‌های خود پایان دهد. این سئوال وجود دارد که چرا بانک مرکزی در این وضعیت ارزی و تلاش‌هایی که برای بازگشت ارز دارد، نسبت به افرادی که ارز 4200 تومان دریافت کردند، اما برنگرداندند بی‌توجه است. گزارش‌هایی مبنی بر عدم بازگشت ارز توسط تعدادی از این افراد وجود دارد اما بانک مرکزی درباره آنها حساسیتی نشان نمی‌دهد. باید اسامی این افراد هم منتشر شود.

وی انتشار اسامی افرادی که به ادعای بانک مرکزی 10 تا 12 هزار نفر هستند که بدون کارت بازرگانی صادرات داشته‌اند را نیز خواستار شد و تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان در ایران موانعی است که از سوی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در برابر صادرات وضع می‌شود.

رئیس اتاق شیراز درباره وضعیت صادرات استان فارس در 6 ماهه ابتدای سال جاری نیز به افزایش 15 درصدی صادرات از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش 10 درصدی آن از نظر ارزشی در همان بازه زمانی اشاره کرد.

در همین رابطه