رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مسعود گیل آبادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اختلال در روند تولید و واردات سموم کشاورزی سریعا رفع شود

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به توان تولید سموم کشاورزی در داخل و نقش این اقلام در تامین امنیت غذایی، گفت: برای تسهیل تولید در این حوزه، دولت باید سرعت در تأمین و تخصیص ارز را بالا ببرد.

سارا ترابی

خبرنگار
10 آبان 1399
کد خبر : 35123
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پنجمین نشست کارگروه رفع موانع جهش تولید با موضوع چالش‌های تولید در بخش کشاورزی مقرر شد به منظور کاهش وابستگی کشور به عوامل تولید وارداتی کشاورزی نظیر سموم، کودهای شیمیایی، واکسن‌ها و سایر نهاده‌های کشاورزی، شهرک‌های تخصصی ایجاد شود.

این درحالی است که بر اساس اظهارات مسعود گیل آبادی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و رئیس انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران، در شرایط فعلی، تولیدکنندگان انواع سم در کشور توان تأمین 95 درصد نیاز داخلی را دارند و این 5 درصد هم سموم جدید هستند که به صورت پتنت (حق مخترع) بوده و اجازه تولید آنها در داخل وجود ندارد؛ زیرا سموم طبق استاندارد فائو تولید می‌شوند و باید این استانداردها رعایت شوند.

وی تأکید دارد که از نظر تکنولوژی و تجهیزات، توان تولید انواع سم را داریم اما 50 درصد آن وارد می‌شود و علت این حجم از واردات برای خود فعالان این حوزه نیز مشخص نیست، حتی در اوایل مهرماه وعده داده بودند که واردات سموم متوقف شود اما همچنان قدمی در این راستا برداشته نشده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران که در نشست اواخر شهریورماه این کمیسیون در حضور امید گیلان پور، معاون صنایع تبدیلی و کسب‌وکارهای وزارت جهاد کشاورزی نیز از شرایط سخت و پیچیده واردات انواع سم به کشور سخن گفته بود، در گفت‌وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن اشاره به شرایط نامناسب برای تولید این محصول، وضعیت امروز واردات سموم موردنیاز بخش کشاورزی را نیز وخیم‌تر از گذشته ارزیابی کرد و از مسئولان خواست تا شرایط تأمین و ترخیص سموم وارداتی را تسهیل کنند.

این فعال اقتصادی فشارهای ناشی از تحریم‌های داخلی را بیش از فشارهای خارجی دانست و تأکید کرد: بر اساس روند واردات انواع سموم، سازمان حفظ نباتات، وظیفه نظارت بر این پروسه را به عهده دارد. نزدیک به دو ماه است که به دلیل یک اشتباه از طرف خود آنها و درخواست تعهدنامه محضری از واردکننده نتوانستیم ثبت سفارش داشته باشیم و همین وقفه موجب شده با کمبود مواجه شویم.

گیل آبادی همچنین از متوقف شدن فرآیند انتقال پول در دو کشوری که همچنان با ایران کار می‌کنند از 22 نوامبر به بعد خبر داد و خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی باید انتظار داشت از 10 الی 15 روز آینده شرایط واردات انواع سم از این هم سخت‌تر شود.

او با بیان این نکته که متأسفانه همین منابع ارزی محدود هم صرف واردات سموم آماده‌ای می‌شود که در داخل مشابه آن را باکیفیت بالا تولید می‌کنیم، گفت: متأسفانه دولت در این بخش هم به درستی عمل نمی‌کند و منابع ارزی اندک موجود را صرف سمومی می‌کند که در داخل مشابه آن را داریم.

رئیس انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ایران از مسئولان درخواست کرد: واردات انواع کالاهای تکنیکال را تسهیل کنند و سرعت در تأمین و تخصیص ارز به این محصولات را بالا ببرند. باید توجه داشته باشیم که سموم کشاورزی در امنیت غذایی نقش با اهمیتی دارند تا آنجا که اگر با آفات گیاهی مبارزه نشود، حدود 40 درصد محصولات کشاورزی خود را از دست می‌دهیم و این در شرایطی است که در دوران تحریم به سر می‌بریم و تولید همین محصولات کشاورزی تا به امروز توانسته کشور را نجات دهد.

او ادامه داد: منابع ارزی موجود اندک است و اگر تولید محصولات کشاورزی و غذایی کشور دچار اختلال شود و نیازهای اولیه آن به موقع تأمین نشود، امکان واردات محصولات کشاورزی را نداریم و این می‌تواند شرایط سختی به دنبال داشته باشد.

این فعال اقتصادی میزان ارزبری این بخش را حدود 250 میلیون دلار برآورد کرد در حالی که سال گذشته برای واردات کالاهای اساسی 14 میلیارد دلار و در سال جاری تا کنون 6 میلیارد دلار ارز تخصیص پیدا کرده است. به باور او تأمین نیازهای لازم برای تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی به‌صرفه‌تر از واردات این محصولات خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه