رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت زیرساخت‌های توسعه صادرات را متناسب با جنگ اقتصادی فراهم کند

جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق یاسوج می‌گوید: اگر دولت واقعا می‌خواهد در ماه‌های پایانی فعالیت خود اقدام اساسی انجام دهد و کارنامه درخشانی داشته باشد، باید با برخورد صادقانه با صادرکنندگان، زیرساخت‌های توسعه صادرات را متناسب با شرایط جنگ اقتصادی فراهم کند.

07 آبان 1399
کد خبر : 35132
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صادرات روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند؛ ازیک‌طرف تحریم‌ها و از طرف دیگر محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا باعث شده تا صادرکنندگان با محدودیت‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم کنند؛ اما علاوه بر تنگناهای پیش‌آمده ناشی از مسائل بین‌الملل، سیاست‌های متناقض دستگاه‌های اجرایی ازجمله بانک مرکزی در مقوله رفع تعهد ارزی نیز باعث شده تا هرروز بر مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان افزوده شود.

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار واحد صادراتی به مجموع واحدهای صادراتی استان کهگیلویه و بویر احمد اضافه شده است و مجموعاً 15 واحد صادراتی در این استان مشغول به فعالیت هستند که حجم صادرات را به لحاظ وزنی و ارزشی در استان کهگیلویه و بویر احمد افزایش داده‌اند.

او تأکید می‌کند: بیشتر واحدهای صادراتی فعال در این استان ازجمله صادرکنندگانی هستند که هم محصولات ثابتی دارند و هم بازارهای هدف آن‌ها مشخص است؛ بنابراین چندان دستخوش تغییرات پیش‌آمده نشده‌اند؛ اما موضوع آزاردهنده برای آن‌ها نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات است.

او ادامه می‌دهد: بسیاری از صادرکنندگان استان کهگیلویه و بویراحمد درازای صادرات، ریال دریافت کرده‌اند و باید بر مبنای دلار پیمان‌سپاری ارزی کنند و چون قادر به انجام این کار نیستند، بنابراین کارت بازرگانی آن‌ها تعلیق شده و این امر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده تا همین میزان افزایش صادراتی که استان ما در مقایسه با استان‌های دیگر داشته، یک‌باره قطع شود.

 کیانی‌پور با اشاره به صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ادامه می‌دهد: متأسفانه عادت غلطی که جاافتاده این است که اشتباهات به گردن بخش خصوصی انداخته می‌شود و این به نوع نگاه مسئولان به بخش خصوصی واقعی برمی‌گردد. در فرآیند صدور کارت بازرگانی شاهد هستیم که اتاق مقصر ناکارآمدی‌ها معرفی می‌شود، بدون توجه به این نکته که صدور کارت بازرگانی فرآیندی مشترک بین اتاق‌های بازرگانی و دستگاه‌های اجرایی دولتی است.

رئیس اتاق یاسوج همچنین بر این باور است که اگر تخلفی در حوزه کارت بازرگانی وجود دارد باید آسیب‌شناسی شود. ضمن اینکه در فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات، به نظر من یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود این است که بانک مرکزی نمی‌خواهد ارز صادرکنندگان را به قیمت واقعی بخرد.

او تصریح می‌کند: وقتی تولید با ارز آزاد انجام می‌گیرد و فروش ارز حاصل از صادرات باید طبق نرخ تحمیلی بانک مرکزی باشد، صادرکنندگان چه انگیزه‌ای برای فعالیت و صادرات خواهند داشت؟ ابا این حال همان‌طور هم که آمار و ارقام نشان می‌دهد صادرکنندگان واقعی تا آنجایی که توانسته‌اند ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانده‌اند و اگر هم تخلفی در این زمینه صورت گرفته، بانک مرکزی که به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی دارد باید نسبت به شفاف‌سازی اقدام کند.

از دولت درگیر روزمرگی نباید انتظار راهکار اساسی داشت

رئیس اتاق یاسوج می‌گوید: در اینکه دولت درگیر روزمرگی شده، شکی نیست. در استان‌ها هم شاهدیم که سازمان‌های دولتی مانند سازمان صنعت استان اقدام و تصمیم‌هایی که منجر به تقویت زیرساخت‌های توسعه صادرات شود، نمی‌گیرند. بنابراین بر این باورم که اگر دولت واقعا می‌خواهد در ماه‌های پایانی فعالیت خود اقدام اساسی کند و کارنامه درخشانی داشته باشد، باید صادقانه با صادرکنندگان برخورد کند و زیرساخت‌های توسعه صادرات را متناسب با شرایطی که گفته می‌شود در جنگ اقتصادی قرار داریم، فراهم کند.

در همین رابطه