رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سعید پورآبادی رئیس اتاق بجنورد در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

با ادامه فشار به صادرکنندگان، صادرات خراسان شمالی به صفر می‌رسد

به گفته پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد با صدور بخشنامه‌های ارزی و محدودیت‌های ارزی و تعهدی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به وجود آمده، شماری از صادرکننده‌های استان خراسان شمالی، صادرات را متوقف کرده‌اند.

11 آبان 1399
کد خبر : 35166
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سعید پورآبادی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد درباره جایگاه صادرات در اقتصاد می‌گوید: صادرات ارزش‌افزوده بالایی برای اقتصاد کشور دارد؛ علی‌رغم این‌که استان خراسان شمالی با کشورهای همسایه در حوزه صادرات در ارتباط است اما همواره به دنبال این است که بازار صادرات محصولات استان را گسترش دهد.

پورآبادی می‌گوید: محصولات کشاورزی سهم عمده‌ای در صادرات خراسان شمالی به کشورهای همسایه دارد؛ متأسفانه با وضع قوانین خلق‌الساعه مشکلاتی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان به‌ویژه محصول پیاز پیش‌آمده که دولت می‌بایست نسبت به حل این مشکلات چاره‌اندیشی کند.

او همچنین درباره ظرفیت خراسان شمالی در حوزه صادرات فنی و مهندسی می‌گوید: این ظرفیت می‌بایست توسعه یابد چراکه بازار مصرف بسیار خوبی به دنبال دارد.

به گفته رئیس اتاق بجنورد تولید محصولات مختلف کشاورزی، صنایع پتروشیمی، مواد پلاستیکی، سیمان و مصالح ساختمانی و داشتن 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه ازجمله مزیت‌های صادراتی استان خراسان شمالی است که می‌تواند به توسعه اقتصادی این استان کمک کند.

پورآبادی درباره بازارهای صادراتی مناسب استان خراسان شمالی تصریح کرد: مهم‌ترین بازار محصولات این استان کشور عراق است و در مرحله بعدی کشور افغانستان، روسیه و ازبکستان قرار می‌گیرد.

او تأکید کرد: در حال حاضر بیشترین صادرات استان به کشور افغانستان بوده و کشورهای آذربایجان، عراق، گرجستان و آلبانی در رده‌های بعدی مقصد صادراتی استانی هستند.

پورآبادی همچنین فاصله بین دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبه‌ها در هیات دولت تا اجرا بسیار زیاد دانسته و می‌گوید: بایستی بخش‌نامه‌های تصویب‌شده هر چه سریع‌تر اجرایی شوند. از طرفی برخی از این قوانین در تناقض باهم قراردادند که باید به این موارد دقت شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از دیگر مشکلات صادرکنندگان در سطح کشور به‌ویژه استان خراسان شمالی را تعلیق کارت‌های بازرگانی اعلام کرد و می‌گوید: تعلیق کارت‌های بازرگانی بر کاهش صادرات بسیار تأثیرگذار بوده و چنانچه تعلیق صادرات ادامه یابد صادرات خراسان شمالی به صفر خواهد رسید.

رئیس اتاق بجنورد به آمار صادرات و واردات استان خراسان شمالی اشاره کرد و می‌گوید: در نیمه نخست امسال ۱۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از این استان به مقصد سایر کشورها صادر شد.

او ادامه می‌دهد: امسال میزان صادرات کالا از استان به لحاظ ارزشی ۳۳.۷ درصد و به لحاظ وزنی ۲۳.۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد.

پورآبادی درباره علت کاهش میزان صادرات تصریح می‌کند: با صدور بخشنامه‌های ارزی و محدودیت‌های ارزی و تعهدی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به وجود آمده، شماری از صادرکننده‌های استان خراسان شمالی، صادرات را متوقف کرده‌اند.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد که ازلحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را دارد. سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است. سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات از این میانگین پایین‌تر قرار دارد.

در همین رابطه