رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ساری در نشست فعالان بخش خصوصی مازندران با مجمع نمایندگان استان در مجلس

برنامه‌ریزی صادرات نیازمند انسجام قواعد و قوانین است

فعالان بخش خصوصی استان مازندران در دیدار با مجمع نمایندگان مردم این استان در مجلس، دغدغه‌ها و مشکلات خود در بخش‌های مختلف از جمله مالیات، بیمه، بانک، صادرات، مواد اولیه و بروکراسی‌های اداری را مطرح کردند. رئیس اتاق ساری در این دیدار، گفت: صادراتی نیازمند برنامه‌ریزی است و یک‌شبه و یک‌ماهه نمی‌تواند تغییر کند، ازاین‌رو باید انسجامی در قوانین صادراتی و قواعد رفع تعهد ارزی ایجاد شود که صادرکننده نیز قدرت برنامه‌ریزی پیدا کند.

21 آبان 1399
کد خبر : 35272
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین جلسه مجمع نمایندگان استان با بخش خصوصی به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با هدف بررسی مشکلات بخش‌های مختلف اقتصادی و بهبود شرایط کسب‌وکار در مازندران برگزار شد.

در این جلسه رئیس اتاق ساری با اشاره به جایگاهی که اتاق به‌عنوان مشاور سه قوه دارد، حضور نمایندگان مجلس در کنار بخش خصوصی را نقطه قوتی دانست که با پیگیری و قدرت نظارتی آن‌ها می‌توان به بهبود شرایط اقتصادی کمک کرد.

عبداله مهاجر دارابی با بیان اینکه مصوبات جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با جدیت پیگیری می‌شود و در سال گذشته نیز 5 برنامه ملی ازجمله در برنج و طیور حاصل تصمیمات این شورا بوده است، تحقق تمامی مصوبات را در گرو همکاری دستگاه‌های عضو شورا دانست.

او با اشاره به نقش مازندران در صادرات حوزه دریای خزر، اعلام کرد: درحالی‌که کشور با 40 تا 50 درصد کاهش صادرات روبروست؛ اما این رقم در صادرات مازندران فقط منفی 18 درصد است که همین مقدار نیز مشکلات و چالش‌های زیادی را پیش روی صادرکنندگان قرار داده است.

قول مساعد نمایندگان مجلس برای بهبود فضای کسب‌وکار

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه نمایندگان استان به بخش خصوصی قول مساعد دادند تا از راه‌های قانونی موجود برای حمایت از فعالان اقتصادی و رفع مشکلات پیش رو پای‌کار باشند، آن را نقطه عطفی در ارتقای تولید و صادرات و عبور از شرایط بد اقتصادی در استان دانست.

مهاجر دارابی درباره تعهد ارزی و اصلاح نگاه دولت بخش خصوصی، اظهار کرد: دولت باید یک موضوع را مطرح کند و پای آن بایستد و تعهد بدهد، زیرا اگر مانند سال‌های گذشته هر روز یک بخشنامه بدهد، نمی‌توان فعالیت اقتصادی درستی داشت.

او تصریح کرد: صادرات را نمی‌توان با تصمیم روزانه یا یک‌ماهه انجام داد بلکه نیاز به زمان دارد، شکل و ظرفیت صادرات مشخص است و باید دارای انسجام قانونی باشد، لازم است که دولت یک دستورالعمل حداقل برای مدت‌زمان یک‌ساله را مشخص و صادر کند و برای اجرا نیز پای آن بایستد.

رئیس اتاق ساری از دولت خواست: سازوکاری را برای حمایت از بخش خصوصی تعریف کند که فعالان اقتصادی مورد رصد دشمن قرار نگیرند و دارای امنیت مالی و شغلی باشند.

مهاجر دارابی گفت: شعارهای زیبایی در حوزه کسب‌وکار وجود دارد؛ اما اقدامات اجرایی و عملی زیبایی را نمی‌بینیم. ازاین‌رو دولت، بانک مرکزی و سازمان صمت باید بیایند و از کارشناسان بخش خصوصی مسائل را پیگیری کنند و بر مبنای مسیر درستی که به آنها داده می‌شود، راهکار بدهند و تصمیم بگیرند تا تولیدکننده و صادرکننده در چرخه فعالیت خود با بن‌بست‌های مالی و زیرساختی مواجه نشود.

کشورهای مترقی برای تولیدات ارزش گذاشتند

در ادامه این نشست، رضا حاجی پور، نماینده مردم آمل در مجلس گفت: برخی از قوانین به‌روزرسانی نشده است و به همین علت در بحرانی‌ترین مشکلات قرار داریم.

او با طرح این سؤال که چرا در کشورهای مختلف در کشاورزی به‌سرعت رشد کردند اما ما بااین‌همه ظرفیت‌های خدادادی همچنان نقطه سر خط هستیم؟ گفت: کشورهای دیگر برای تولیدات خود ارزش گذاشتند و در تأمین نهاده‌ها و در ایجاد زیرساخت‌ها کار کردند اما ما در هر دو حوزه کم‌کاری کردیم.

این نماینده مجلس با اشاره به تشکیل کمیته احیا در حوزه تولید، درخواست داد که یکی از نمایندگان مجلس نیز در این کمیته عضو باشد.

بازار مرکبات مازندران نباید با صادرات زودهنگام زیر سؤال برود

منصورعلی زارعی نماینده ساری و میاندورود در مجلس نیز با اشاره به قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود فضای کسب‌وکار، اظهار کرد: این‌ها از قوانین خوبی برای رشد اقتصادی کشور هستند و وظایف دولت در آن مشخص شده است که باید محقق شود.

او افزود: مجلس نیز به سهم خود در حمایت از تولید تلاش می‌کند کما اینکه اخیراً تصمیم گرفته شده بود تا حق بیمه کارفرمایی در کارگاه‌های زیر 5 نفر حذف شود که مجلس در کمیسیون کشاورزی مقابل آن ایستاد.

نماینده مردم ساری و میاندورود همچنین تأکید کرد که صدور کارت‌های بازرگانی باید با حساسیت بالایی صادر شود و از این کارت‌ها سوءاستفاده نشود.

زارعی با اشاره به تولید سالانه 2 میلیون و 600 هزار تن مرکبات در مازندران که بخشی به بازارهای صادراتی عرضه می‌شود، گفت: دو ماه پیش برخی از صادرکنندگان پرتقال را با رنگ آوری به بازارهای خارجی صادر کردند و بازار مرکبات مازندران را زیر سؤال بردند.

ایرادات قانونی به مجمع نمایندگان اعلام شود

در بخشی از این نشست، ولی اله فرزانه، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نیز با اشاره به صحبت‌های فعالان اقتصادی اعلام کرد: اتاق بازرگانی ایراداتی که بخش خصوصی به قوانین وارد می‌داند را به مجمع نمایندگان استان ارائه دهد و طرح‌ها و راهکارهای خود را نیز اعلام کند تا اگر اشکال در قانون است با کمک نمایندگان اصلاح شود.

فرزانه ادامه داد: در صنعت طیور نیز مشکلات زیادی وجود دارد و نباید این‌طور باشد که وقتی نهاده‌ها گران می‌شود دولت حرفی نزند اما وقتی مرغ گران می‌شود دولت وارد میدان شود و بگوید ما مسئول تنظیم بازار هستیم.

مجمع نمایندگان برای رفع مشکلات بخش خصوصی آمادگی دارد

سید شمس‌الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس نیز از کاهش رشد و شاخص‌های توزیع درآمد در کشور گفت و بدون تعارف تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور مؤثر دانست.

او با توجه به مسائل مطرح شده از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان، اظهار کرد: مجمع نمایندگان استان آمادگی دارد که این مشکلات را پیگیری کند و به نتیجه برساند.

این نماینده مجلس گفت: استان مازندران از توسعه صنعتی عقب‌مانده است و باید جبران شود.

مجمع نمایندگان مازندران دغدغه‌های بخش خصوصی را پیگیری می‌کند

مهدی سعادتی، نماینده مردم بابل در مجلس نیز برگزاری نخستین جلسه مجمع نمایندگان مازندران را فرصت مغتنمی برای آشنایی بیشتر با فعالان اقتصادی استان و ارائه راهکارهای عملیاتی برای رشد اقتصادی استان دانست.

او اظهار کرد: اصلاح برخی قوانین، رفع تعهدات ارزی، معرفی دو تن از نمایندگان برای حضور در شورای گفت‌وگو، رسیدگی به فرارهای مالیاتی، کوتاهی و تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، مشکلات سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی، احیای شرکت‌های تعطیل شده و شرکت یکی از نمایندگان در کمیته احیا، ازجمله مواردی است که مجمع آن را دنبال می‌کند.

او این وعده را به فعالان اقتصادی داد که تمامی مطالبات و دغدغه‌های عنوان شده آنها در نخستین جلسه مجمع حتماً مورد پیگیری قرار می‌گیرد و مجلس تمامی تلاش خود را برای حمایت از تولید و صادرات و افزایش رشد اقتصادی، امنیت غذایی و بهبود فضای کسب‌وکار، به کار خواهد بست.

همچنین مقرر شد دومین نشست هم‌اندیشی مجمع نمایندگان استان با فعالان اقتصادی بخش خصوصی با محوریت اتاق ساری برای بررسی بیشتر مشکلات و موانع حوزه‌های مختلف اقتصادی تشکیل شود.

موضوعات :
در همین رابطه