رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

از ظرفیت بازارچه‌های مرزی برای توسعه صادرات استفاده شود

سید مصطفی موسوی با تأکید بر اهمیت بازارچه‌های مرزی در توسعه صادرات و به‌ویژه نقشی که این بازارها در صادرات با کشورهای همسایه ازجمله عراق ایفا می‌کند، بر تقویت این بازارچه‌های مرزی و راه‌اندازی آن‌ها در جوار کشورهای همسایه تأکید کرد تا کالاهای موردنیاز کشور از طریق این بازارها تأمین شود.

25 آبان 1399
کد خبر : 35319
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران می‌گوید: افزایش و ثبات صادرات در شش‌ماهه دوم سال جاری منوط به تصمیم و اتفاق‌هایی است که دولت می‌تواند اتخاذ کند. در حال حاضر باوجود تحریم، شرایط برای صادرات و واردات بسیار سخت شده است ازاین‌رو سیاست‌گذاران باید رویه‌ای را در پیش گیرند که فعالان اقتصادی با شرایط بهتری نسبت به عملیات تجاری اقدام کنند.

سید مصطفی موسوی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به بخشنامه جدید ارزی دولت مبنی بر واردات در مقابل صادرات، اظهار کرد: صادرات و واردات جاده دوطرفه است و به ازای صادرات، باید واردات هم جریان داشته باشد. خوشبختانه وزارت صنعت طی ماه‌های گذشته، اقدامات خوبی در حوزه صادرات انجام داده و بخشنامه مذکور هم اقدام ارزشمندی برای توسعه صادرات است. زمانی که صادرکننده نمی‌تواند ارز حاصل از صادرات را برگرداند، آن ارز در خارج از کشور در اختیار واردکننده کالا قرار می‌دهد تا نسبت به تأمین مایحتاج کالاهای اساسی و حتی ماشین‌آلات اقدام شود. این امر می‌تواند در مورد صادرکنندگان نیز دنبال شود؛ صادرکنندگان بتوانند واردات را از منشأ ارز حاصل از صادرات انجام دهند؛ اما به نظر من باید بازه کالاهای وارداتی بیشتر شود تا ازیک‌طرف دست صادرکنندگان در تهاتر هم بازتر شود و از طرف دیگر، بازار متعادل شود. به‌عنوان نمونه واردات خودرو یا کالاهایی که در گروه سوم و چهارم قرار می‌گیرند باید شامل بخشنامه مذکور شوند تا قیمت‌ها هم در بازار به تعادل برسد.

موسوی با تأکید بر اهمیت بازارچه‌های مرزی در توسعه صادرات و به‌ویژه نقشی که این بازارها در صادرات با کشورهای همسایه ازجمله عراق ایفا می‌کند، بر تقویت این بازارچه‌های مرزی و راه‌اندازی آن‌ها در جوار کشورهای همسایه تأکید کرد تا کالاهای موردنیاز کشور از طریق این بازارها تأمین شود.

او در همین زمینه گفت: ما می‎توانیم از تبصره ۵ بازارچه‌های مرزی استفاده کنیم و ضمن صادراتی که صورت می‌گیرد، وارداتی با تخفیف ۵۰ درصد انجام دهیم. امتیاز اول این تصمیم است که وقتی کالایی را صادر می‌کنیم، به‌صورت قانونی خواهیم توانست از امتیاز واردات آن کارت نیز استفاده و ضمن واردات از تخفیف گمرکی مربوطه استفاده کنیم.

موسوی در پایان، بر ضرورت اجرای پیشنهادهای ارزی اتاق ایران که در آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام شد تأکید و خاطرنشان کرد پیشنهادهای مذکور با همفکری و کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران انجام‌شده و اجرایی شدن آن‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری از صادرکنندگان را حل کند.

در همین رابطه