رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق اراک در تشریح موانع تجارت خارجی مطرح کرد

روابط پیچیده اداری و کاغذبازی صادرات را فلج می‌کند

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک معتقد است در دسته‌بندی موانع و چالش‌های صادرات، موانع داخلی در صدر فهرست قرار می‌گیرد و تحریم دومین عامل محسوب می‌شود. به گفته او، اثرگذاری دسته اول یعنی موانع داخلی بر صادرات، به‌مراتب از مشکل‌آفرینی مانع دوم یعنی تحریم بیشتر و گسترده‌تر است.

29 آبان 1399
کد خبر : 35371
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اراک با اشاره به اینکه اقتصاد یک مقوله جهانی و اثرپذیر از مسائل گسترده جهانی است، گفت: اگر به‌صورت عملی به این مقوله معتقد باشیم و برون از مرزها را ببینیم می‌فهمیم که دنیا سال‌هاست به‌سوی جهانی‌شدن اقتصاد حرکت کرده است.

ناصر بیکی، افزود: ایران کشوری است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا کند؛ اما باوجوداینکه کشوری چهارفصل و بهره‌مند از موقعیت استراتژیکی است، به‌هرحال باید از اقتصاد بین‌الملل نیز سرچشمه بگیرد و نگاه برون‌نگر خود را حفظ کند.

او درباره چالش‌های موجود در مسیر صادرکنندگان، اظهار کرد: هر کسب‌وکاری ممکن است در دوره‌های مختلف با موانع و چالش‌هایی مواجه شود اما اگر بخواهم چالش‌های صادرات در بخش‌های صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی منطقه و کشور را فهرست کنیم، بیشترین موانع موجود برای این حوزه‌ها موانع دولتی و داخلی هستند.

بیکی با تأکید بر اینکه ما در ایران هیچ‌چیزی برای تولید کم نداریم، ادامه داد: بازرگانان، تولیدکنندگان، تجار، کشاورزان و صنعت گران ایرانی لیاقت‌های زیادی در این زمینه دارند و توانایی‌ها خود را نیز اثبات کرده‌اند، اما همه این لیاقت‌ها و توانمندی‌ها در مواجه با مقررات زائد، روابط پیچیده اداری و کاغذبازی‌های تکراری و متعدد حاکم بر روابط بین بخش خصوصی و دولت با مشکل مواجه می‌شود و قادر به استفاده از امکان صادرات نیست.

این فعال اقتصادی ادامه داد: روابط پیچیده اداری انواع و اقسام دارد و یکی از مهم‌ترین آنها تداخل وظایف وزارتخانه‌ها و ادارات در کار یکدیگر است به‌طوری‌که باید بگوییم در کشور ما هیچ شغلی وجود ندارد که نهاد و متولی خاص و ویژه و مشخصی برای انجام امورات خود داشته باشد و تلاقی مسئولیت‌ها و نظارت‌ها مسائل زیادی برای کسب‌وکارها و فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

او مانع دوم صادرات را مانع عامی به نام تحریم‌ها دانست و اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه ما بازارهای دنیا را نداریم و مسائلی ازاین‌دست است اما درمجموع باید بگوییم بخش تولید و مردم و کارخانه جات و معدنچیان مملو از قابلیت و لیاقت هستند و متأسفانه موانعی وجود دارد که سبب می‌شود این پتانسیل‌ها به‌خوبی بروز پیدا نکنند.

موضوعات :
در همین رابطه