رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جمال رازقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

قفل واردات و صادرات از سوی وزیر صنعت در حال باز شدن است

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز بر این باور است که برای رفع مشکلات کسب و کار، ضروری است کلیه پیشنهادهای ده‌گانه بخش خصوصی برای اصلاح شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات، اجرا شود.

01 آذر 1399
کد خبر : 35394
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با گذشت حدود دو ماه از حضور علیرضا رزم حسینی در وزات صنعت، فعالان اقتصادی عملکرد وزیر صنعت دولت دوازدهم را مثبت ارزیابی می‌کنند و انتظار دارند تا هدایت حوزه صنعت و معدن به همین شکل ادامه‌دار باشد.

در همین زمینه، جمال رازقی رییس اتاق شیراز تاکید می‌کند: طی یک سال گذشته سیاست‌گذاری‌های اقتصادی چندان به نفع تولید و صادرات نبوده است و حتی صدور بخش‌نامه‌ها روند صادرات و تولید را با مشکلات فراوان مواجه کرده است اما با حضور وزیر جدید صنعت گره‌های کوری که در حوزه صنعت و معدن زده شده بود، در حال گشایش است.

او در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: فعالیت علیرضا رزم‌حسینی در ابتدای شروع قابل تحسین است و قفلی که پیش از حضور ایشان در واردات و صادرات زده شده بود، به تدریج در حال باز شدن است. از همان زمانی که آقای رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت منصوب شدند فعالان اقتصادی به خوبی به این نکته واقف بودند که باید انتظارات معقولی از وزیر صنعت داشته باشند. به خصوص اینکه اواخر فعالیت دولت هم هست، بنابراین داشتن انتظارات بزرگ و ریشه‌ای نه تنها در وزارت صنعت، بلکه در حوزه کلان اقتصاد کاملا بی‌جاست.

به باور رازقی، وزیر صنعت نمی‌تواند در این مدتی که بر سر کار است سیاست‌های بانک مرکزی یا به طور کلی سیاست‌گذاری‌های کلان را تغییر دهد.

رییس اتاق شیراز با اشاره به جلسات فعالان بخش خصوصی با وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: همانطور که آقای رزم‌حسینی قول دادند و فعالان بخش خصوصی هم انتظار دارند، ضرورت دارد تا برای رفع مشکلات کسب و کار،  کلیه پیشنهادهای ده‌گانه بخش خصوصی برای اصلاح شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات، اجرا شود. به خصوص که این پیشنهادها، همه کارشناسی شده است و با اجرای آنها گشایش در اقتصاد و کسب و کار رقم خواهد خورد. همچنین سیاست‌گذار می‌تواند تصمیمات بعدی را بر اساس این پیشنهادها برنامه‌ریزی و اجرا کند.

رازقی براین عقیده است که باید دولت با اقدامات خود مشوق فعالیت‌های صادرات‌محور و به خصوص صادرکنندگان شناسنامه‌دار و با سابقه باشد. او تاکید می‌کند: بی‌ثباتی و عدم وفای متصدیان امور به عهد خود آن‌هم در خائن خواندن سرباز اقتصادی دیروز، زمینه خروج صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی از عرصه فعالیت اقتصادی را رقم می‌زند و درنهایت، مشتریان خارجی هم به دلیل بالا رفتن سطح ریسک فعالیت با طرف‌های ایرانی از همکاری با ایرانیان امتناع می‌کنند.

در همین رابطه