رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کاشان در انتقاد از محقق نشدن برنامه های توسعه‌ای

رویکردهای حمایتی از تولید وجود ندارد

رئیس اتاق کاشان معتقد است وجود بروکراسی های اداری و مهیا بودن فضا برای سفته بازی از جمله عواملی هستند که مانع رشد تولید شده و در این شرایط تحقق برنامه های توسعه ای نیز امکانپذیر نخواهد بود.

11 آذر 1399
کد خبر : 35570
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق کاشان معتقد است وجود بروکراسی های اداری و مهیا بودن فضا برای سفته بازی از جمله عواملی هستند که مانع رشد تولید شده و در این شرایط تحقق برنامه های توسعه ای نیز امکانپذیر نخواهد بود.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان - عکس: محمد علی‌مهدی

با توجه به اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه در دستورکار قرار گرفته و سازمان های مربوطه در این حوزه فعال شده اند، باید توجه داشت که آسیب شناسی برنامه های توسعه ای قبلی و حل نواقص آنها برای تدوین برنامه ای قوی و قابل اجرا لازم و ضروری است. اگر چنین روندی برای تهیه برنامه توسعه هفتم طی نشود، این برنامه نیز به سرانجام برنامه های قبلی دچار خواهد شد.

یکی از موانع جدی در برابر اقتصاد کشور امکان سفته بازی و فعالیت های رانتی است. در این رابطه محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان معتقد است برای تحقق شعارها و برنامه های تدوین شده باید به علت‌ها پرداخت تا معلول‌ها به‌دست آیند. نظام اداری و اقتصادی سختگیرانه کشور که گاهی با برخی فسادها همراه می‌شود یکی از دلایلی است که مانع موفقیت کارهای تولیدی می شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید دارد اگر فردی امروز تصمیم بگیرد که فردا ارز، سکه و طلا خریداری کند از تصمیم‌گیری تا انجام آن فاصله‌ای وجود نخواهد داشت. اما اگر این همت برای حوزه تولید باشد به‌قول رهبر معظم انقلاب ۷ خوان را بای پشت سر گذاشت. نه تنها بخشنامه‌ها و قوانین، حتی بعضی رانت‌ها و فسادهای موجود در سیستم اداری هم مانع انجام کار می‌شوند. وقتی راه رسیدن به هدف، مسیری پرچالش و مانع است چگونه می‌توان انتظار تحقق برنامه‌ها را داشت.

تولایی با بیان اینکه مسیر تولید هموار نیست، تصریح کرد: هر تولیدکننده‌ای در این فضا بخواهد فعالیت مستمر داشته باشد تا رسیدن به مقصد دیگر چیزی از او باقی نمی‌ماند و تمام انرژی و سرمایه مالی و زمانی خود را از دست می‌دهد.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق کاشان زمانی که هدف‌گذاری در برنامه های توسعه ای با مسیر، تناسبی ندارند نمی توان انتظار داشت که به هدف نهایی برسیم. اگر رهبر معظم انقلاب هدف گذاری می کنند و نهادهای دولتی و اجرایی باید در راستای رفع مشکلات برای تحقق آن شعار تلاش کنند اما ساختارها به‌گونه‌ای است که مانع اجرا شوند، نباید منتظر تغییر خاصی در روند تحقق برنامه ها باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه چرایی‌ها را باید از ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری کرد، گفت: چرا هر آنچه ستاد پیگیری می‌کند به مرحله اجرا نمی‌رسد. موانع را رفع نمی‌کنیم اما انتظار رخ دادن اتفاق‌های مطلوب داریم.

وی سنگ‌اندازی و سرعت‌گیری برخی از نهادها با انگیزه اصلاح روند و کمک به تولید رت چالشی برای بخش مولد کشور دانست و تاکید کرد: ممکن است فردی در کشور اختلاس کند اما مسیر برای تمام افراد تاجر و تولیدکننده مسدود می‌شود یا ممکن است فردی مبادرت به فساد در بخشی کند اما محدودیت‌ها شامل تمام فعالان آن حوزه می‌شود. براساس آماری که از سوی بانک مرکزی اعلام شد ۷۰ کارتن‌خواب کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند؛ در ادامه، کار برای ۴۰ هزار فعال اقتصادی سخت شد. این عملکرد درست نیست و ما را از اهداف خود دور می‌کند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: تلاش برای جهش تولید در حال انجام است اما اینکه چقدر برنامه‌های حمایتی به مرحله اجرا رسیده و موانع رفع شده مسئله، مهم است. درحال‌حاضر سیاست‌های بانکی، ارزی، گمرکی، محیط‌ زیست، بهداشت و غیره تولید را دچار خدشه کرده‌اند در این شرایط چقدر می‌توان امیدوار بود تا جهش تولید محقق شود.

تولایی یادآور شد: تا هنگامی‌ که ساختار اصلاح نشود مشکلات رفع نخواهد شد. متاسفانه شعارها در راستای حمایت از تولید است اما رویکردها در مقابله با آن.

در همین رابطه