رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شاهرخ ظهیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

کارآفرینی تنها با اقتصاد آزاد میسر است

کارآفرین برجسته کشور معتقد است جوانان با هدف، پشتکار و صداقت می‌توانند در حوزه کسب‌وکار به موفقیت دست پیدا کنند.

06 شهریور 1395
کد خبر : 3569
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«کارآفرینی» اصلی‌ترین بحث در شورای پیشکسوتان است؛ پیشکسوتانی در دنیای اقتصاد که هر کدام با کسب‌وکار خود موقعیت‌های کاری و شغلی برای افراد بسیاری در ایران فراهم کرده‌اند. شاهرخ ظهیری یکی از این پیشکسوت‌هاست. می‌گوید: «من از 23سالگی وارد بازار شدم و کسب‌وکارم را آغاز کردم.» او به عنوان یکی از برجسته‌ترین کارآفرین‌های کشور معتقد است فضای بسته اقتصادی در این کشور و تعطیلی مداوم کارخانه‌ها باعث شده کارآفرین فلج شود و کارآفرینی معنای خود را از دست بدهد. به باور او کارآفرینی نوعی خلاقیت و فکر است که با امکاناتی که در اختیار کارآفرین قرار می‌گیرد، ایجاد می‌شود. ظهیری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید سه عامل می‌تواند فعالان اقتصادی جوان را به موفقیت‌های بزرگ برساند؛ نخست داشتن هدف است، دومین مورد پشتکار و سومین مورد صداقت است؛ به باور او اگر این سه مورد با اندکی فکر و خلاقیت همراه شود فرد را بدون سرمایه چندانی به موفقیت می‌رساند.

کارآفرینی در اقتصاد بسته معنایی ندارد

ساختار اقتصادی کشورها ارتباط تنگاتنگی با کارآفرینی در آن کشور دارد. شاهرخ ظهیری کارآفرین برجسته کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «کارآفرین وقتی به وجود می‌آید که اقتصاد یک مملکت و تولید یک مملکت جریان خودش را داشته باشد و در گردش باشد. وقتی اقتصاد بسته‌ای داشته باشید و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری بسته شوند، کارآفرین اصلاً معنایی ندارد.»

کارآفرینی یک خلاقیت است

ظهیری در ادامه صحبت‌های خود رابطه کارآفرینی با اقتصاد آزاد را اینطور تشریح می‌کند: «وقتی می‌گویید یک مهندس ساختمان، یعنی از قبل یک ساختمان وجود داشته که مهندس می‌تواند از روی آن اظهار وجود کند. اگر ساختمانی نداشته باشید این مهندس چه نقشی خواهد داشت؟ کارآفرین هم همینطور است.» او ادامه می‌دهد: «کارآفرین کسی نیست که پول یا سرمایه کلانی دارد و ده نفر را مشغول به کار می‌کند. کارآفرینی یک خلاقیت و یک فکر است. آن فکر نتیجه‌اش تولید است.»

به باور این کارآفرین نمونه کشور، فعالیت‌های دولتی از نگرش جامعه در امر کارآفرینی مهم‌تر است. او می‌گوید: «اگر سرمایه‌ای وجود داشته باشد، جامعه به سمت رشد حرکت می‌کند. به دنبال آن نیز شغل ایجاد می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «چین با قدرت زیادی کار می‌کند. با تولیدات خود این کار را می‌کند. وقتی ما امکاناتی را در اختیار کارآفرین می‌گذاریم که بتواند فعالیت کند، بقیه مسائل هم پیش می‌رود. اما چنین چیزی وجود ندارد.»

هدف، پشتکار و صداقت سه رمز موفقیت در کسب‌وکار

جوانان بسیاری در حوزه کسب‌وکار فعالیت دارند و سعی دارند در حوزه کارآفرینی، نام‌ونشانی برای خود دست‌وپا کنند. ظهیری به این جوانان توصیه می‌کند سه عامل را باید در نظر بگرند. او می‌گوید: «نخست اینکه هدف داشته باشد. بداند به کجا می‌خواهد برود. به جای اینکه بگوید حالا ببینیم چی میشه، هدفی را برای خود تعیین کند و بگوید من این را می‌خواهم.» او ادامه می‌دهد: «دوم اینکه پشتکار داشته باشد. و سومین مورد این است که صادق باشد؛ اگر این سه عامل را رعایت کند، می‌تواند فرد موفقی در جامعه باشد.» البته او تأکید می‌کند که سرمایه را رفته‌رفته می‌توان به دست آورد. او با اشاره به اینکه خودش در 23سالگی وارد بازار شده، می‌گوید: «کافی است جوانان فکرشان را به کار بیندازند.»

موضوعات :
در همین رابطه