رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ساری

صادرات مرکبات مازندران قطع نمی‌شود

رئیس اتاق ساری با اشاره به وضعیت برداشت محصول از باغ‌های استان مازندران و شرایط بازار مرکبات در داخل کشور، گفت: صادرات مرکبات استان مازندران متوقف نمی­شود و از فرصت­های موجود برای صادرات این محصولات به بازارهای هدف استفاده خواهد شد.

19 آذر 1399
کد خبر : 35707
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق ساری با اشاره به وضعیت برداشت محصول از باغ‌های استان مازندران و شرایط بازار مرکبات در داخل کشور، گفت: صادرات مرکبات استان مازندران متوقف نمی­شود و از فرصت­های موجود برای صادرات این محصولات به بازارهای هدف استفاده خواهد شد.

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق مازندران

رئیس اتاق ساری با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های صادراتی، گفت: با پیگیری‌های خوبی که انجام گرفت، برداشت محصولات باغی در استان مازندران شرایط مساعدی دارد و درحالی‌که سال گذشته در چنین زمانی پرتقال مازندران را روی درخت حتی هزار تومان هم نمی‌خریدند اما امسال قیمت آن به حدود 10 برابر رسیده است.

عبداله مهاجر دارابی در برنامه تلویزیونی جهش سیمای مازندران افزود: برای مدیریت قیمت و متناسب‌سازی عرضه و تقاضا راهی جز صادرات نداریم و افزایش قیمت دلار را عاملی برای بالا رفتن تقاضای صادرات عنوان کرد که مرکبات با قیمت خوبی صادر می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به تولید 2.6 تا 2.7 میلیون تن مرکبات سالانه در مازندران، افزود: بیش از یک‌میلیون تن مازاد بر مصرف داخل داریم که بهترین راه مدیریت آن، صادرات است به‌طوری‌که سود واقعی را باغدار و بازار ببرند.

مهاجر دارابی با اعلام اینکه مرکبات در میادین میوه تهران تا 15 هزار تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد: امسال با توجه به مشاهداتی که داریم، فروش پرتقال در باغ تا 10 هزار تومان هم می‌رسد و 5 هزار تومان مابه‌التفاوت قیمت در میادین تهران نیز برای کرایه‌های حمل‌ونقل است.

او از باغداران خواست که صبوری و متانت به خرج دهند و پرتقال را کمتر از 10 هزار تومان نفروشند.

رئیس اتاق ساری از اینکه تعهدات ارزی در حوزه صادرات برداشته نشده است گلایه‌مند بود، اما از اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات را در برابر واردات قرار داده است، آن را نقطه قوت از سوی دولت عنوان کرد.

مهاجر دارابی ادامه داد: اگر حمایت‌های دولت وجود داشته باشد و به مطالبات بخش خصوصی پاسخ دهد؛ کشاورز و باغدار بهره‌وری و کیفیت محصول را بالا می‌برد تا قیمت بالایی داشته باشد.

او همچنین خواستار افزایش سهم تولید از منابع پولی و بانکی در مازندران شد و اعلام کرد که این سهم در حال حاضر 65 درصد است درحالی‌که استان تهران تا 95 درصد از منابع بانکی را به بخش تولید و حوزه کسب‌وکار اختصاص داده است.

رئیس اتاق ساری همچنین اشاره‌ای به ورود خریدارانی از عراق، روسیه، آذربایجان و برخی دیگر از متقاضیان مرکبات به باغ‌های استان داشت و اعلام کرد: البته ما خوشحالیم که باغدار ما پول خود را می‌گیرد اما آنها در واقع واسطه‌هایی هستند که به باغدار آسیب می‌رسانند (خرید محصول پیش از موعد و پایین‌تر از قیمت واقعی) که باید این‌ها را جمع کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری در پایان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به تحریم‌ها و شیوع کرونا اعلام کرد که اگر صادرات هر استانی تا 30 درصد کمتر از سال گذشته باشد، نرمال است، این در حالی است که مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون، نسبت به عدد صادرات سال گذشته در چنین زمانی، 19 درصد کاهش داشته است.

موضوعات :
در همین رابطه