رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب وکار انجام شد

بررسی امکان حضور فروشگاه‌های اینترنتی در چرخه فروش مکمل‌های غذایی

در نشست اخیر کارگروه کمیته حمایت از کسب وکار، امکان حضور پلتفرم‌هایی نظیر دیجی کالا به عنوان هم رسان در توزیع آسان‌تر انواع مکمل‌های دارویی، غذایی و ورزشی بررسی و مقرر شد این امکان در نشست اصلی کمیته و یا شورای گفت‌وگو مطرح و بررسی شود.

14 دی 1399
کد خبر : 36184
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کارگروه کمیته حمایت از کسب وکار با توجه به فروش انواع مکمل‌های دارویی، غذایی و ورزشی توسط 200 داروخانه دارای مجوز فروش آنلاین، علت رد شدن درخواست سایر پلتفرم‌ها نظیر دیجی کالا به عنوان هم رسان در توزیع مکمل‌ها را بررسی کردند.

بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد، با توجه به رشد کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور و لزوم دسترسی به انواع محصولات به کمک فروش آنلاین، پلتفرم‌هایی مانند دیجی کالا درخواست دریافت مجوز برای هم رسانی بین داروخانه و مشتری در چرخه خرید انواع مکمل‌ها را ارائه دادند که از سوی سازمان غذا و دارو پذیرفته نشده است.

محسن عامری، مدیر دبیرخانه کمیته حمایت از کسب وکار با توجه به رد این درخواست، طی نشستی با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو، شرکت دیجی کالا، عضو کمیسیون حقوقی، حمایت‌های قضائی و مقرراتی اتاق ایران، نماینده اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران، معاون اقتصادی اتاق تعاون، نماینده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، موضوع را بررسی کرد.

او با بیان این مطلب که دبیرخانه پیش از برگزاری این جلسه طی نامه‌ای به سازمان غذا و دارو علت نپذیرفتن درخواست مذکور را جویا شده است، گفت: سازمان غذا و دارو به استناد تبصره 3 ماده 3 قانون مقررات پزشکی و دارویی و بند پ ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، فروش انواع مکمل‌ها به صورت آنلاین را ممنوع دانسته و تأکید دارد برای این کار باید قانون موجود را اصلاح کرد.

بر اساس اظهارات عامری، مواد قانونی مورد توجه سازمان غذا و دارو هیچ‌کدام به ممنوعیت فروش آنلاین مکمل‌های غذایی و دارویی اشاره نمی‌کنند. کمااینکه همین الآن داروخانه‌هایی با مجوز وزارت بهداشت در حال فروش آنلاین این نوع محصولات هستند.

تبصره 3 ماده 3 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی و همچنین مقررات توزیع دارو در جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: کلیه فرآورده‌های تقویتی، تحریک‌کننده، ویتامین‌ها، و غیره جزو اقلام دارویی محسوب می‌شوند. بنابراین ممنوعیت عرضه در این خصوص بر طبق قانون وجود دارد.

بند (پ) ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور نیز اعلام می‌کند: هرگونه واردات تجاری، ذخیره‌سازی، توزیع، عرضه و فروش کالاهای دارویی، واکسن، مواد زیستی (بیولوژیک)، طبیعی و سنتی، مکمل‌های تغذیه‌ای، آرایشی، بهداشتی، غذایی و ملزومات و تجهیزات پزشکی که در سامانه رهگیری و کنترل اصالت طبق ضوابطی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند، ثبت نشده باشد جرم محسوب می‌شود و با مجرم مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳/۱۰/۱۳۹۲ برخورد می‌شود.

سعید محمدی، رئیس هیات مدیره شرکت دیجی کالا در تشریح آنچه قرار است توسط این شرکت انجام شود، گفت: دیجی کالا قصد دارد برای سرعت بخشیدن به فرآیند خرید کالا به عنوان یک هم رسان بین داروخانه و مشتری قرار بگیرد و فهرستی از داروخانه‌هایی که یک مکمل خاص را موجود دارند با ذکر اطلاعات داروخانه و قیمت کالا در اختیار مشتری قرار دهد. در این بین دیجی کالا امکان ارتباط بین داروخانه و متقاضی را فراهم می‌کند و حتی در فرآیند انبار، نگهداری و ارسال دارو نیز نقشی ندارد.

بر اساس اظهارات او این اقدام طبق قوانین موجود امکان اجرا دارد و نیازی به اصلاح هیچ قانونی نیست. در حال حاضر 200 داروخانه برای فروش آنلاین مکمل‌های غذایی و دارویی مجوز دارند.

او دسترسی آسان‌تر و یکجا، امکان عرضه کالا با قیمت‌های رقابتی و افزایش سطح شفافیت را از مزایای ورود پلتفرم‌های مختلف به این عرصه دانست.

در این بین نمایندگان دیگر دستگاه‌ها و بخش‌های حاضر در نشست ضمن موافقت با اصل موضوع بر لزوم اتخاذ سازوکاری برای تقویت کسب‌وکارهای نو و دیجیتال در فضای اقتصادی امروز تأکید کردند. به باور آنها دنیا به این سمت حرکت کرده و سرانجام هرگونه مقاومت در برابر این تغییر شکسته خواهد شد. باید به جای اقدامات بازدارنده، بستر را برای فعالیت قانونی و دقیق این نوع پلتفرم‌ها فراهم کرد.

در نهایت مدیر دبیرخانه کمیته حمایت از کسب وکار با تأکید بر این مطلب که سازمان غذا و دارو برای اعلام ممنوعیت درخواست پلتفرم‌هایی نظیر دیجی کالا به مستنداتی رجوع می‌کند که قابل پذیرش نیست، بنابراین لازم است برای نتیجه‌گیری دراین‌باره، موضوع در نشست شورای گفت‌وگو و یا کمیته حمایت از کسب وکار مطرح و بررسی شود.

در همین رابطه