رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جهانگیری در نشست خیران، معتمدان و تشکل‌های استان سیستان بلوچستان

تسریع پروژه‌های توسعه مکران در دستور کار دولت

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان سفر اخیر به استان سیستان و بلوچستان، در نشست خیران، معتمدان و تشکل‌های این استان نیز سخنرانی کرد و از عزم جدی دولت برای سرعت بخشیدن به توسعه سواحل مکران خبر داد. جهانگیری توسعه مکران را محور توسعه استان، کشور و منطقه دانست.

24 دی 1399
کد خبر : 36325
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از عزم جدی دولت در سرعت بخشیدن به توسعه سواحل مکران خبر داد و گفت: توسعه سواحل مکران مدتی است که در دستور کار دولت قرار دارد و اخیراً دولت تغییراتی را به‌منظور سرعت گرفتن پروژه‌ها در ستاد و دبیرخانه توسعه سواحل مکران ایجاد کرده است.

جهانگیری در نشست خیران، معتمدان و تشکل‌های استان سیستان بلوچستان، افزود: سواحل مکران نعمتی بزرگ است که می‌تواند علاوه بر توسعه ملی و توسعه سیستان و بلوچستان به توسعه کشورهای منطقه نیز کمک کند.

او از دریای عمان و سواحل مکران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان نام برد و گفت: متأسفانه باوجود ظرفیت‌های متعدد، این استان با موانع زیادی در مسیر توسعه روبروست که باید با سفرهای متعدد مسئولان، این ظرفیت‌ها در جهت پیشرفت و توسعه منطقه استفاده شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه طرح‌ها و کارهای بزرگی در سیستان و بلوچستان در دست اقدام است خاطرنشان کرد: گازرسانی به استان و احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان و ساخت بزرگراه‌های مختلف در دستور کار قرار دارد که امیدوارم شاهد سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرح‌ها باشیم.

جهانگیری گفت: در شرایط ویژه و خاص قرار داریم و تحریم‌ها و کرونا تمام بخش‌های زندگی را تحت تأثیر قرار داده‌اند؛ اما این مشکلات دیر یا زود در مقابل اراده مردم ایران رفع می‌شوند ضمن اینکه در روند اوضاع کرونا روزبه‌روز بهبود حاصل می‌شود.

او یادآور شد: با توجه به همسایگی استان با دو کشور پاکستان و افغانستان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی استان و مرزنشینان، تجارت و بازرگانی است که دولت باید به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشد.

در بخشی از این نشست، رئیس اتاق زاهدان پیشنهاد کرد: وابسته‌های بازرگانی کشورمان در کشورهای خارجی از بخش خصوصی انتخاب شوند زیرا بر مسائل و موانع اقتصادی اشرافیت بیشتری دارند.

عبدالحکیم ریگی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اتصال راه‌آهن زاهدان به میرجاوه به‌وسیله خط ریلی نرمال می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت چشمگیری کاهش دهد که تفاهم‌نامه ساخت آن در سال 1397 امضا شده ولی متأسفانه هنوز هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

او تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای مزیت‌های نسبی و رقابتی در بخش‌های صنعت و معدن است که متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌های موجود به نحو شایسته استفاده نشده است.

ریگی، ترانزیت را یکی دیگر از ظرفیت‌های اقتصادی استان عنوان کرد و پیشنهاد داد: هزار دستگاه کامیون پلاک عبور موقت جهت نوسازی ناوگان حمل، در مسیر زاهدان به چابهار قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه