رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

خورشید گزدرازی در نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر مطرح کرد

لزوم رفع موانع صادرات گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر

رئیس اتاق بوشهر می‌گوید: استان بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل در ایران است و حدود ۲۰ درصد از مجموع ۶۰۰ هزار تن محصول تولیدی گوجه‌فرنگی این استان صادر می‌شود که باید موانع این حوزه برطرف شود.

08 بهمن 1399
کد خبر : 36645
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بوشهر، با تاکید بر توجه به حل مشکلات گوجه‌فرنگی‌کاران استان گفت: استان بوشهر با تولید بیش از 600 هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل از قطب‌های تولید این محصول در کشور است.

خورشید گزدرازی، در چهل و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان بوشهر، سطح زیرکشت محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر را 11 هزار هکتار دانست و افزود: از 600 هزار تن محصول تولیدی گوجه‌فرنگی استان بوشهر 55 درصد به مصرف داخلی می‌رسد، 25 درصد در اختیار صنایع تبدیلی قرار می‌گیرد و حدود 20 درصد آن نیز صادر می‌شود.

رئیس اتاق بوشهر از تشکیل میز گوجه فرنگی در اتاق بازرگانی بوشهر خبر داد و تصریح کرد: این میز در راستای حل مشکلات کشاورزان، فرآوری محصول و توسعه صادرات با مشارکت سازمان توسعه تجارت، مدیران دستگاههای اجرایی و فعالان این حوزه تشکیل شد.

گزدرازی با بیان اینکه در میز گوجه‌فرنگی پیشنهادات علمی و عملی برای رفع  مشکلات این حوزه در بخش‌های تولید، بسته بندی، فروش و صادرات ارائه شد افزود: در حال حاضر هزینه تمام شده هرکیلوگرم گوجه فرنگی 4000 تومان ولی فروش آن بین کیلویی 2500 تا 3000 تومان است و برای کارخانه‌های صنایع تبدیلی هرکیلوگرم بین 300 تا 400 تومان  تعیین شده است که همین موضوع عامل خسارات بسیاری به گوجه‌فرنگی‌کاران خواهد بود.

او، اهم مشکلات پیش‌روی فعالان اقتصادی این حوزه را عدم نظارت دقیق بر سطح زیر کشت محصول، نبود اتحادیه و تشکل برای دست گرفتن بازارهای فروش و کوتاه شدن دست دلالان دانست و گفت:دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها برای ممنوعیت صادرات، سبب آسیب زدن به بازارهای هدف صادراتی می‌شود.

رئیس اتاق بوشهر با بیان اینکه صادر نشدن رب‌گوجه فرنگی یکی از مشکلات است، عدم کنترل نرخ کرایه حمل و نقل را از دیگر موضوعات این حوزه دانست و تصریح کرد: تامین نهاده‌های مورد نیاز مانند کود، بذر و سم با حمایت دولت، عطای تسهیلات مناسب برای سورتینگ و سردخانه، عدم انسداد مرزها برای صادرات و جلوگیری از صدور بخشنامه‌ها از پیشنهادات میز گوجه‌فرنگی  است.

گزدرازی، کنترل نرخ بیمه محصولات کشاورزی را  از دیگر پیشنهادات میز گوجه فرنگی دانست و بیان کرد: ایجاد غرفه فروش محصولات کشاورزی استان بوشهر به ویژه گوجه‌فرنگی در سایر استان‌ها به خصوص در بازارهای مرکزی میوه و تره بار مراکز استان‌ها از دیگر تصمیمات است.

او، ایجاد تشکل گوجه فرنگی توسط اتاق بازرگانی، فعال شدن کارخانه‌های رب‌گوجه فرنگی استان برای خرید محصول کشاورزان را از دیگر مصوبات میز گوجه‌فرنگی دانست.

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در  نیمه نخست امسال خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی، شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان با تشکیل 4 جلسه اما به صورت استاندارد و با رعایت حداکثری شاخص‌ها و دستورالعمل‌ها  توانست رتبه سوم کشوری را به دست آورد

موضوعات :
در همین رابطه