رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جدال‌های مالیاتی

مچ‌گیری کمیسیون اروپا از فرار مالیاتی 14 میلیارد دلاری اپل

اپل از سال‌های 2003 تا 2014 تنها 4.89 میلیارد دلار خارج از امریکا مالیات پرداخته است. کمیسیون اروپا معتقد است اپل باید 14.5 میلیارد دلار برگرداند. نرخ مالیات موثر این شرکت از یک درصد در سال 2003 به پنج هزارم درصد در سال 2014 رسیده است.

10 شهریور 1395
کد خبر : 3670
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس یک تحقیق طولانی، کمیسیون اروپا به اپل دستور داده است 13 میلیارد یورو برابر با 14.5 میلیارد دلار برای شرکت‌های تابعه‌اش در ایرلند پرداخت کند. ایرلند مزایای مالیاتی غیرقانونی به اپل اعطا کرده بوده و حالا اتحادیه اروپا در صدد است با آن برخورد کند.

این کمیسیون استدلال می‌کند که اپل از مزایای بی‌دلیل مالیاتی طی سال‌های 2003 تا 2014 بهره برده، که نقض قوانین اتحادیه اروپا بوده است.

اپل خارج از امریکا طی همین بازه ده ساله، تنها 4.89 میلیارد دلار پرداخته است. با توجه به بیانیه کمیسیون اروپا، نرخ مالیات موثر این شرکت از یک درصد در سال 2003 به پنج هزارم درصد در سال 2014 رسیده است. این کمیسیون حالا در تلاش است تا اپل را وادار کند تفاوت مالیاتی محاسبه شده را، برگرداند.

در همین مدت، نرخ مالیات موثر اپل در امریکا، 26.1 درصد بوده است. درآمدهای مالیاتی امریکا از اپل طی سال‌های 2003 تا 2014، به 60 میلیارد دلار می‌رسد.

ایرلند برای جذب شرکت‌های بزرگ، نرخ مالیاتی‌اش را روی 12.5 درصد تنظیم کرده که پایین‌ترین میزان در اروپاست.اپل، گوگل، فیس‌بوک، ای‌بی و توییتر تمام‌شان شرکت‌های اصلی‌شان را در اروپا در ایرلند قرار داده‌اند.

با حضور آن‌ها اشتغال ایجاد شده و اپل 6 هزار نفر را در ایرلند استخدام کرده است. بسیاری از آن‌ها در کارخانه‌ای در کورک، شهر محرومی در جنوب ایرلند، آی‌مک می‌سازند و اپل بزرگترین کارفرمای بخش خصوصی در این شهر است.

دولت‌های اتحادیه اروپا می‌توانند خودشان نرخ مالیاتی‌شان را تامین کنند. اما مقامات اروپایی می‌گویند ایرلند با مزایای مالیاتی بسیار بالا به اپل نسبت به رقبایش، کمک‌های دولتی غیرقانونی انجام داده است.

البته هم شرکت اپل و هم دولت ایرلند، هر دو اتهامات کمیسیون اروپا را رد کرده‌ و اعلام کرده‌اند، آن‌ها تقاضای تجدید نظر در این حکم را خواهند داد.

'تیم کوک' مدیراجرایی اپل نیز در این زمینه گفت: این حکم یک اثر 'عمیق و مضر' در سرمایه گذاری و ایجاد شغل در اروپا خواهد داشت و این شرکت تمام مالیات درنظر گرفته شده در کشورها را پرداخت کرده است.

شرکت های چندملیتی آمریکایی ضمن انتقاد از این رویه کمیسیون اروپا، این اقدام را سرکوب مالی شرکت های آمریکایی و هدف گیری علیه آنها دانسته اند.

برخی شرکت های دیگر آمریکایی در اروپا مانند آمازون و شرکت زنجیره ای فست فود مک دونالد در لوکزامبورگ، به پرداخت مالیات بیشتر جریمه شدند.

شرکت زنجیره ای قهوه استارباکس نیز به پرداخت 30 میلیون یورو (26 میلیون پوند) مالیات در هلند جریمه شده است.

حالا کشمکش‌های کمیسیون اروپا از یک طرف، ایرلند و اپل از طرف دیگر، به یک بازی جذاب تبدیل شده که معلوم نیست پایان آن به نفع کدام طرف رقم خواهد خورد.

اپل ممکن است اولین شرکتی باشد که به آن دستور بازگرداندن مالیات به دولت داده شده است.

نمودار زیر نشان می‌دهد اپل خارج از امریکا، چقدر مالیات بردرآمد پرداخت کرده است:

موضوعات :
در همین رابطه