رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران

رویداد مشاوره به کسب وکار به دنبال تقویت ظرفیت‌های درونی بنگاه‌هاست

رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران هدف از برگزاری رویداد مشاوره به کسب وکار را تقویت درون بنگاهی و آشنایی صاحبان واحدهای اقتصادی با ظرفیت مشاوران مدیریت دانست. رویداد مشاوره به کسب وکار تا پنجشنبه 16 بهمن ادامه دارد.

12 بهمن 1399
کد خبر : 36736
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رویداد مشاوره به کسب وکار به همت معاونت کسب وکار اتاق ایران و به ابتکار کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران کار خود را آغاز کرد. قرار است در قالب این رویداد تا پنجشنبه 16 بهمن، سلسله نشست هایی با موضوعات مختلف برگزار شود.

حفظ و توسعه بنگاه‌های بخش خصوصی در شرایط کنونی، مدیریت سرمایه‌های انسانی، تحول دیجیتال و هوشمند سازی کسب‌وکار، امور بیمه و مالیات و مالی و تأمین سرمایه سرفصل هایی هستند که در این رویداد مورد توجه قرار می گیرد.

محمود اولیایی، رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران که به صورت ویدئویی در مراسم افتتاحیه دومین رویداد مشاوره به کسب وکار حضور داشت با اشاره به اهداف برگزاری این نشست های مشاوره و تاکید بر اهمیت تقویت ظرفیت های درونی بنگاه ها، همزمان با بهبود محیط کسب وکار واحدهای اقتصادی، تاکید کرد: هر بنگاه اقتصادی به مثابه یک سیستم است که برای رشد و پیشرفت باید ضمن آماده بودن محیط بیرونی و حفظ هماهنگی با آن از نظر دورنی نیز منسجم و هماهنگ عمل کند.

به باور این فعال اقتصادی در دهه های گذشته توجه ها نسبت به علم مدیریت و تحولاتی که در آن روی داده، کاهش یافته است و این مسئله هم در سازمان ها و دستگاه های دولتی و هم در بنگاه های بخش خصوصی مشهود است.

او کم رنگ شدن نقش مشاوران مدیریت را در کنار بی توجهی به علم مدیریت و بنگاه داری مدرن، مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: هرچقدر محیط کسب وکار پرچالش تر و تهدیدآمیزتر باشد برای غلبه بر آنها به بنگاه های تقویت شده و به روز نیاز داریم در غیر این صورت بنگاه ها نیز به راحتی و با سرعت از بین می روند.

رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران، ادامه داد: کانون در تلاش است تا علاوه بر بهبود محیط کسب وکار بر توسعه مدیریت علمی بنگاه ها نیز متمرکز شود و در همین راستا رویداد مشاوره به کسب وکار را طراحی کرد تا با همکاری اتاق ایران در راستای تقویت نقش مشاوران مدیریت و ارتقای سطح فعالیت های بنگاه های اقتصادی قدم بردارد. هدف این است که همه ساله در ماه های پایانی، رویداد مشاوره را برگزار کنیم.

بر اساس اظهارات اولیایی چالش ها و فرصت های موجود توسط مشاوران خبره که در تشکل های زیرمجموعه کانون فعال هستند در قالب میزهای مشاوره مطرح و تلاش می شود متناسب با شرایط فعلی و طبق تجربیات و توانمندی های مشاوران در حوزه های مختلف راهکارهای مدیریتی ارائه شود.

او همچنین آشنایی صاحبان بنگاه های اقتصادی با حرفه مشاوران مدیریت و جایگاه مهم آنها در موفقیت واحدها را از اهداف دیگر این رویداد دانست و ادامه داد: در کشورهای پیشرفته نقش مشاوران مدیریت به خوبی تعریف شده و از ظرفیت آنها استفاده می شود. امیدواریم که این ظرفیت در ایران نیز شناخته شود و به کمک مشاوران، روند حرکتی بنگاه های اقتصادی نیز بهبود یابد.

در ادامه جعفر مرعشی، عضو موسس کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران نیز بر هم افزایی و تعامل مشاوران مدیریت با صاحبان بنگاه ها تاکید کرد و گفت: 18 تشکل و بالغ بر 45 هزار نفر عضو کانون شبکه مشاوران هستند و هدف آنها یافتن راه های حفظ و توسعه بنگاه های اقتصادی است، به ویژه در شرایطی که به دلیل بروز تحریم ها و شیوع کرونا شاهد تضعیف برخی صنایع و بنگاه های اقتصادی هستیم.

در این نشست سید محمد کلانتری از انجمن بهره وری ایران و سعید امامی، رئیس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانی سازمان نظام صنفی رایانه ای با محوریت چگونگی حفظ و توسعه بنگاه های بخش خصوصی در شرایط کنونی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

کلانتری در ابتدای گزارش خود درباره رشد بهره‌وری گفت: طی سه دوره فوق الذکر رشد بهره‌وری کل عوامل تولید به ترتیب منفی 1.9درصد، مثبت 2 درصد و منفی 0.1 درصد بوده است. شاخص بلندمدت بهره‌وری کل عوامل تولید طی سال‌های 1970 تا 2017 میلادی برای کشور 1.01درصد بوده است. در این ارزیابی، سال 1970 را به‌عنوان سال پایه و شاخص در این سال برابر با یک در نظر گرفته شده است.

کلانتری بعد از مقایسه رشد بهره‌وری نیروی کار، سرمایه و کل عوامل تولید در بازه 1384 تا 1397 گفت: وضعیت اولیه و نهایی سرانه تولید ناخالص ملی که یکی از شاخص‌های بهره‌وری است، طی سال‌های 1970 تا 2017 میلادی نشان می‌دهد که در آمد سرانه ایران طی این دوره از 10 هزار دلار به 20 هزار دلار افزایش یافته و رشد تولید سرانه در این مدت 1.5 واحد است.

به گفته کلانتری، اینکه برای ارتقای بهره‌وری صرفا نباید بهبود وضع بنگاه ها، بخش‌ها یا نهادها را دنبال کرد بلکه:

 برای توسعه بهره‌وری باید حکمرانی خوب در سطح ملی را در اولویت قرار داد. حکمرانىِ که بر اساس مدیریت و بهره‌گیری صحیح از منابع انسانى، طبیعى و مالى شکل گیرد، مبنایی برای بهره‌ورى در سازمان‌ها و بنگاه‌ها نیز خواهد بود.

به گفته کلانتری مهمترین ضعف اقتصادی ایران در حوزه بهره‌وری کل عوامل تولید است. بهره‌وری کل عوامل تولید، مدیریت کلان اقتصاد را در بر می‌گیرد. پایین بودن بهره‌وری سرمایه در ایران یعنی سرمایه‌گذاری‌ها بودن دقت و مطالعه لازم انجام می‌گیرد و لذا بازده آن پایین است. نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی تقریبا دو برابر نرخ بیکاری کل است. بنابراین این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری انجام شده در نیروی انسانی در بخش تولید، مورد استفاده قرار نگرفته است نظام حقوق و دستمزد باید مبتنی بر پرداخت بر اساس نتیجه کار و بهره‌وری باشد.

او ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از تولید کل کشور مربوط به موجودی انبار است. این در حالی است که نسبت متوسط موجودی انبار به تولید ناخالص داخلی در دنیا، رقمی پایین و حدود ۲.۳ درصد است و این یکی از عوامل کاهش بهره‌وری در ایران است.

او حوزه‌های بهره وری و نابهره‌وری را شمرد و گفت که 26 حوزه نابارور در کشور هست که روش ها و ابزار های بهبود بهره وری عبارت است از: آموزش مدیران و توسعه منابع انسانی؛ اصلاح قوانین و مقررات؛ اصلاح سیاست ها، استراتژی دولت، سازمان ها، شرکت های بزرگ؛ تلاش در جهت ارتقاء مدیریت و شایسته سالاری(استقرار نظام شایستگی مدیران). رشد فرهنگی و باور به اهمیت بهره وری در سطح خرد و کلان؛ ارتقاء دانش و مهارت های پایه بهره وری؛ ارایه الگوهای اثر بخش در بهبود بهره وری در مصرف انرژی آب، هزینه های خانوار.

کلانتری تاکید کرد: بهره وری باید به باور مدیران تبدیل شود.

در همین رابطه