رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جوانان جهان چشم‌انتظار 600میلیون شغل

تنها 40درصد از جوانان جهان در دهه آینده شغل خواهند داشت.

نسیم بنایی

خبرنگار
11 شهریور 1395
کد خبر : 3681
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«110»هزار نفر با عنوان دکتر خوشحال و خندان لباس و کلاه فارغ‌التحصیلی را بر تن کرده‌اند تا وارد بازار کار شوند اما در ایران بیکار مانده‌اند. اما دکترها و مهندس‌ها در ایران نیست که بیکار می‌مانند. جوانان موتور محرک رشد اقتصاد جهان برای دهه‌های آینده به شمار می‌آیند. به همین خاطر است که بیکاری آن‌ها، بحرانی بزرگ است. بررسی‌های «صدا» از آخرین گزارش بانک جهانی در زمینه بیکاری نشان می‌دهد از میان 1میلیارد و 800میلیون جوانی که در جهان زندگی می‌کنند، یک‌سوم از آن‌ها نه صاحب کار هستند، نه فارغ‌التحصیل هستند؛ و حتی آموزشی نیز در حال حاضر دریافت نمی‌کنند. تا یک دهه آینده بیش از 1میلیارد جوان وارد بازار کار می‌شوند که در میان آن‌ها تنها 40درصد می‌توانند شغل‌هایی که در حال حاضر موجود است را در دست بگیرند. اقتصاد جهان باید تا ده سال آینده بیش از 600میلیون شغل جدید ایجاد کند تا بتواند هم‌پای نرخ پیش‌بینی شده برای بیکاری جوانان پیش برود. به این ترتیب هر ماه باید 5میلیون شغل جدید در جهان ایجاد شود. به همین خاطر است که از بین بردن بیکاری در جهان به اولویتی همگانی در تمام نقاط دنیا تبدیل شده‌است.

جوانان حدود 40درصد از جمعیت فعلی جهان را تشکیل می‌دهند که این بزرگ‌ترین نسل جوان در تاریخ بشریت به شمار می‌آید. اما اکثر این جوانان تحت فشار بیکاری قرار گرفته‌اند و این مسئله به مشکلی مستمر تبدیل شده‌است. در حال حاضر حدود 30درصد از جوانان نه مشغول به کار هستند و نه تحصیلات دارند؛ آن‌ها حتی آموزش‌های لازم را هم دریافت نمی‌کنند. وضعیت زنان جوان از مردان بسیار بدتر است. البته در مناطق مختلف شرایط کاملاً متفاوت است اما در همه نقاط دنیا تولید شغل برای جوانان یک معضل است. بیکاری جوانان خطراتی را در جامعه ایجاد می‌کند و در حقیقت نوعی ناامنی و عدم برابری را در جوامع ایجاد می‌کند. همین خطرات باعث شده بیکاری برای همه یک چالش بزرگ باشد. زمانی‌که جوانان نتوانند از طریق بازار کار، مشارکتی در اقتصاد خود داشته باشند، آینده اجتماع و اقتصاد به خطر می‌افتد. به این ترتیب شرکت‌ها وظیفه دارند از انباشت استعداد جوانان نهایت استفاده را ببرند و آن‌ها را استخدام کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد جوانان نسبت به افراد بزرگسال و مسن خلاقیت و نوآوری بیشتری در کار به خرج می‌دهند که این نوعی ارزش به شمار می‌آید. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری برای به کارگیری نیروی کار جوانان صورت گرفته‌است. اما برای اینکه فرصت‌های بیشتری در اختیار جوانان قرار بگیرد باید تمرکز کشورها روی همکاری و مشارکت با یکدیگر باشد.

حدود 30درصد جوان ایرانی بیکار است

29.40درصد از جوانان ایرانی که در فاصله سنی 15 تا 24 سال قرار دارند، در حال حاضر بیکار یا دربه‌در به دنبال کار هستند. بر اساس گزارش بانک جهانی تعداد جوانان بیکار یا جویای کار پاکستان به عنوان کشور همسایه حدود 8.6درصد و کمتر از ایران است. توصیه بانک جهانی این است که کشورها تمرکز خود را روی چهار جبهه اصلی بگذارند. نخست باید به انقلاب تکنولوژی توجه داشته باشند. دوم باید شکاف مهارتی را به حداقل برسانند. توجه به خوداشتغالی و فعالیت‌های نوآورانه سومین موردی است که کشورها باید به آن توجه داشته باشند. و در نهایت برابری شغلی که نمی‌توان آن را به راحتی اندازه‌گیری مسئله‌ای است که باید به طور ویژه مورد بررسی دولت‌ها و کشورها قرار بگیرد. اقتصاد دنیا تنها در صورتی موفق‌تر عمل خواهد کرد که از نیروی جوان خود بیشترین بهره را بگیرد. در این راه دولت و موسسه‌های دولتی باید با یکدیگر مشارکت و همکاری داشته باشند تا بتوانند در یک دهه آینده 600میلیون شغل جدید برای جوانان تشنه کار تولید کنند.

اگر جوانان امروز به شغل مناسبی دست پیدا نکنند تا سال 2030 حتماً گرفتار فقر مفرط می‌َشوند. سازمان ملل در اهداف توسعه هزاره خود به طور مفصل به این مسئله پرداخته‌است. گزارش بانک جهانی در زمینه بیکاری نیز قرار است کمکی برای پیشبرد اهداف توسعه هزاره سازمان ملل باشد.

در همین رابطه