رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

با اولویت کادر درمان

واکسیناسیون کرونا از 21 بهمن آغاز می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه واکسن معتبر و قابل‌اعتماد را به مردم تزریق می‌کنیم، از آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه، 21 بهمن و با اولویت کادر درمان خبر داد.

19 بهمن 1399
کد خبر : 36882
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از کار آزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی (واکسن رازی کوو پارس) بابیان اینکه واکسن امروز به یک کالای سیاسی تبدیل‌شده است که برای در فشار قرار دادن کشورهایی که با برخی قطب‌های قدرت مشکل‌دارند استفاده می‌شود، اعلام کرد: واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه جاری و با اولویت کادر درمان آغاز می‌شود.

بر این اساس، اولویت اول در کادر درمان شامل افرادی هستند که در ای سی یو کار می‌کنند. بعدازآن هم واکسیناسیون سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال و ...‌ مرحله‌به‌مرحله شروع می‌شود.

طبق توضیحات نمکی، ایران به‌عنوان اولین کشوری که مذاکرات این واکسن را آغاز کرد، اما پانزدهمین کشوری است که آن را می‌خرد؛ او در همین زمینه گفت: زیرا دو اصل داشتیم اول اینکه واکسن باید فاز سه مطالعه انسانی را گذارنده باشد، درحالی‌که کشورهای همسایه که حرف از واکسیناسیون زدند، فاز آزمایش بالینی را شروع کردند اما ما می‌خواستیم همه آزمایشات در بیرون از مرزها گذشته باشد. دومین شرط هم این بود که حتماً باید پنج شش کشور معتبر واکسن را ثبت کرده و تزریقشان را شروع کرده باشند تا ما خیالمان راحت باشد که به مردم یک واکسن معتبر و قابل‌اعتماد را تزریق می‌کنیم.

وزیر بهداشت در این آیین توضیح داد: ما سه‌راه را برای پوشش واکسیناسیون طی کردیم؛ اول تکیه‌بر دانش داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان و بضاعت‌های موجود در این سرزمین، دومین راه انتقال دانش فنی از بیرون از مرزها با گروه‌ها و کشورهایی که با ما رفتاری دوستانه‌ از سایرین داشتند. البته نه اینکه دانشمندان سایر نقاط جهان نخواهند با ما ارتباط داشته باشند، گاهی مردم یک کشور در بلای اندیشه‌های ستم خیز و انحصارطلب، مجبور به فاصله‌گیری می‌شوند.

نمکی اظهار کرد: فاصله ما با دانشمندان آمریکا و غرب به دلیل نظام‌های سلطه‌جویی است که اجازه دوستی و مودت بین قطب‌های دانش را نمی‌دهند. به همین دلیل سراغ کسانی رفتیم که هم صاحب دانش بودند و هم با ما رفتار دوستانه‌تری داشتند. انتقال دانش فنی از کوبا که درزمینهٔ هپاتیت بی هم این تجربه را داشتیم و درزمینهٔ پنوموکوک هم در پاستور این اقدام را دنبال می‌کنیم. همچنین با کشور روسیه که درزمینهٔ  تولید واکسن سابقه نسبتاً درخشانی دارند.

او گفت: راه سوم هم ورود واکسن از منابع مطمئن بود تا قبل از تولید واکسن در کشور خودمان از آن‌ها استفاده کنیم.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین درباره عرضه واکسن کرونای ایرانی اظهار کرد: در اوایل بهار، اولین محصولات واکسن ملی ما هم به بازار بیاید و بقیه فرآورده‌ها هم بتوانند تا اوایل تابستان به این مجموعه بپیوندند و علاوه بر تأمین واکسن موردنیاز داخلی بتوانیم به‌عنوان قطب صادرات واکسن به همه کشورهای منطقه و جهان شناخته شویم.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، هفته گذشته اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت مؤسسه گامالیا روسیه وارد ایران شد. نتایج مرحله آخر آزمایش انسانی واکسن اسپوتنیک روسیه نشان می‌دهد که این واکسن بی‌خطر و اثربخشی آن به گفته محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو 95 درصد است.

علاوه بر این، خرید واکسن کواکس از سازمان جهانی بهداشت و همچنین چین، هند و ازجمله کشورهایی هستند که طبق اعلام محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، برای خرید واکسن از این کشورها اقدام شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، 17 دی‌ماه پیش‌پرداخت تعداد 16.8 میلیون دوز واکسن کواکس به‌حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌ازاین اعلام کرده بود آمریکایی‌ها برای خرید واکسن کرونا سنگ‌اندازی می‌کنند و اعلام کرده بود انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است.

قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه FATF یکی از مهم‌ترین موانع خرید واکسن خارجی عنوان‌شده بود. زمانی که علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد: «نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه آن، آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تأمین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متأسفانه اف‌ای‌تی‌اف این بهانه را ایجاد می‌کند.»

موضوعات :
در همین رابطه