رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی ایلام

مشکلات دست‌وپاگیر در حوزه صادرات به عراق مرتفع شود

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی این استان با تأکید بر ضرورت مرتفع شدن مشکلات دست‌وپا گیر و مزاحم در حوزه صادرات غیرنفتی به کشور عراق گفت: صادرات به عراق مشکلات تحریم و کرونا با مسائل داخلی نیز مواجه است که انتظار می‌رود حداقل در مورد موانع خارجی اقدام فوری انجام شود.

28 بهمن 1399
کد خبر : 37008
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان بر ضرورت مرتفع شدن مشکلات دست‌وپا گیر و مزاحم در حوزه صادرات غیرنفتی به کشور عراق تأکید کرد.

شعبان فروتن در این نشست که با موضوع پیگیری رفع مشکلات صادرکنندگان استان ایلام برگزار شد گفت: مهم‌ترین عوامل کاهش صادرات در مرز مهران در دو بخش خارجی و داخلی بوده که در بخش خارجی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و شیوع ویروس کرونا است.

او ادامه داد: همچنین در بخش داخلی نیز مسائل مربوط به تعهدات ارزی، موازی کاری و سخت‌گیری در امور تجارت به‌ویژه بالا بودن تعرفه تخلیه و بارگیری کالا در مرز مهران است.

رئیس اتاق ایلام گفت: اعمال سلیقه‌ای هزینه تخلیه و بارگیری کالا در مرز مهران، بالا بودن هزینه تخلیه کالا، افزایش تعرفه گمرکی در مرز مهران از طرف عراق و ممنوعیت واردات میوه و تره‌بار از طرف عراق مهم‌ترین مشکلات فراروی تجارت است.

فروتن تأکید کرد: ضرورت دارد که مشکلات تجار و بازرگانان با هدف توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق هر چه سریع‌تر مرتفع شود.

سرپرست استانداری ایلام نیز در این نشست خواستار شتاب بخشی در رفع مشکلات فراروی صادرکنندگان این استان به کشور عراق شد.

محمد نوذری گفت: تحریم و کرونا دو عامل مهم و تأثیرگذار بر کاهش صادرات بوده که این دو موضوع بروز مشکلاتی برای تجار ما در مرز مهران برای صادرات به کشور عراق شده است.

او ادامه داد: ضرورت دارد که با رفع مشکلات تجاری با طرف عراقی، تلاش کنیم که میزان صادرات در مرز مهران سالیانه به بالای دو میلیارد دلار برسد.

سرپرست استانداری ایلام حمایت از مرزنشینان، تقویت زیرساخت‌های مرزی و رفع مشکلات صادراتی را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری در حوزه اقتصاد این استان عنوان کرد.

نوذری تأکید کرد: تلاش می‌شود که با حمایت دولت و همکاری بخش خصوصی زمینه مناسبی برای توسعه همه‌جانبه استان فراهم شود.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست خواستار توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق شد.

جهانگیر رستم زاد گفت: استان ایلام از شرایط مطلوبی در حوزه امنیت پایدار و نزدیکی به مراکز اقتصادی عراق برخوردار است که می‌تواند در توسعه صادرات مفید واقع شود.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع صادرات قرار است به‌زودی هیاتی متشکل از استاندار و مقامات اقتصادی واسط عراق برای دیدار با مقامات ارشد استان در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی و رفع مشکلات فراروی تجار و بازرگانان به ایلام سفر کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام افزود: در این نشست تلاش می‌شود که مشکلات صادرات به عراق پیگیری و مرتفع شود.

رستم زاد تأکید کرد: ضرورت دارد که تمامی ظرفیت مرز مهران برای توسعه همه‌جانبه به کشور عراق باید بکار گرفته شود تا شاهد جهش اقتصادی باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری ایلام نیز در این نشست بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از صادرکنندگان واقعی در این استان تأکید کرد.

عبدالوهاب بخشنده گفت: این در حالی است که با هرگونه قاچاق کالا در مرز بین‌المللی مهران برخورد قانونی می‌شود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های ایلام نیز گفت: نرخ تعرفه تخلیه و بارگیری کالا در مرز مهران که از سوی شرکت برنده مزایده در این مرز اعمال می‌شود، مربوط به گذشته و قدیمی است.

حبیب اله منصورپور بیان کرد: برای رفع مشکل تخلیه و بارگیری کالا در این مرز نیاز است که قیمت‌ها واقعی و بروز رسانی شود.

او ادامه داد: ما همواره به دنبال همکاری با بخش خصوصی هستیم و از هرگونه فعالیت برای توسعه صادرات حمایت می‌کنیم اما این حالی است که تعرفه‌ها نیز باید واقعی و بروز باشد تا شرکت برنده مزایده تخلیه و بارگیری نیز بتواند جوابگوی هزینه‌ها باشد.

مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین عوامل کاهش صادرات از مرز مهران به عراق شامل ممنوعیت برخی اقلام به کشور همسایه، بالا بودن تعرفه در این مرز در مقایسه با اقلیم کردستان و مسائل مربوط به تحریم و کرونا است.

روح اله غلامی بیان کرد: ضرورت دارد که تعرفه تخلیه و بارگیری کالا در مرز مهران نیز یک‌بار برای همیشه حل‌وفصل شود و به‌جای مزایده به‌صورت مناقصه‌ای برگزار شود.

او ادامه داد: این در حالی است که باوجود مشکلات اما مرز مهران همواره شرایط مطلوبی برای صادرات به عراق دارد.

عطااله محمدی از فعالان صادراتی در مرز مهران نیز در این نشست بالا بودن تعرفه گمرکی و تخلیه و بارگیری کالا، افزایش ناگهانی تعرفه از سوی عراق و سختگیری در حوزه تجارت در مرز را ازجمله مشکلات صادرات دانست.

محمد ملکی نیز دیگر فعال صادراتی در مرز مهران نیز صدور بخشنامه‌های پشت سرهم و دست‌وپاگیر در حوزه صادرات، سختگیری در صدور کالا و تعطیلی نمایندگی استاندارد در مرز مهران را ازجمله مشکلات صادرات عنوان کرد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ایلام نیز گفت: تأمین اعتبار زیرساخت‌های شهرک صنعتی استان جزو اولویت‌های اعتباری در تخصیص بودجه سال آینده است.

رحمت اله قیصوری اظهار کرد: اعتباراتی در بودجه سال آینده برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی اختصاص یافته است که حتماً در راستای توسعه و تقویت زیرساخت‌های صنعتی هزینه می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به ضرورت جذب سرمایه‌گذاری و رونق تولید در استان نیاز است تا بتوانیم با فراهم کردن زیرساخت‌های صنعتی مسیر سرمایه‌گذاری را هموار کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام نیز در سخنان پیش از دستور این نشست گزارشی از مصوبات نشست قبلی شورای گفت‌وگو در خصوص این شهرک ارائه کرد.

اقبال اسماعیلی گفت: مصوبه این شورا در راستای تأمین و به‌روزرسانی شبکه تأمین برق شهرک، نصب دوربین مداربسته حفاظتی و همکاری با نهادهای خدمات رسان شامل آب، برق و گاز و مخابرات برای اطلاع‌رسانی قبل از هرگونه قطعی خدمات به واحدهای صنعتی نیز انجام شده است.

او ادامه داد: افزون بر این کار تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی نیز در مراحل پایانی کار است و به‌زودی وارد مدار می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه